به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی، در راستای سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سلامت اداری و مبارزه با فساد و تقویت نظام پاسخگویی مصادیق حقوق شهروندی را در سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد. بر اساس این گزارش مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین ومسکن شامل موارد زیر است:
۱.امکان
دسترسی آسان و سریع به مجموعه قوانین، آییننامهها، دستورالعملها و بخشنامههای مرتبط
با سازمان.
۲.آگاهی
از فرایندهای خدمات سازمان در موضوعات زیر از طریق وب سایت سازمان:
-نحوه واگذاری زمین
-واگذاری مسکن
-واگذاری خانه های سازمانی
-دریافت حقوق مالکانه
-گردش کار تشکیل پرونده کمیسیون
ماده ۱۲
-دسترسی به آگهیهای مزایدهها
و مناقصهها
-پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات
-تسهیلات اعطایی به ایثارگران
و
...
۳. برخورداری
از خدمات مناسب در بخش رسیدگی و پاسخگویی به درخواستها و شکایات.
اقدام اجرايي
- تعيين گلوگاهها و واحدهای آسيبپذير و اصلاح فرآيندهاي مرتبط با آنها بود. راهکارهای
مناسب جهت افزایش سلامت واحدهای آسیبپذیر نیز از طریق اعمال نظارت بیشتر و مستمر بر
عملکرد کارکنان واحدهای آسیبپذیر، استفاده از ابزارها و فنآوریهای نوین جهت کنترل
دقیق تر بر عملکرد کارکنان، ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای آسیبپذیر در جهت اعمال سیاستهای
تشویقی و تنبیهی و برخورد قاطع با کارکنان متخلف و سهلانگار، طبق قوانین موضوعه انجام
شد.
نقاط آسیب پذیر
سازمان ملي زمين و مسكن
نقاط آسیبپذیر
به واحدهایی اطلاق میشود که عموماً اسناد و مدارک اموال و داراییهای سازمان در آنجا
متمرکز است. این نقاط شامل واحدهای مرتبط با امور املاک، واگذاری، حقوقی و قراردادها
و پیمان و رسیدگی، واحدهای مرتبط با نگهداری اسناد و مدارک و پرونده ها، واحدهای مرتبط
با نگهداری اطلاعات و داده های الکترونیکی، واحدهای مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق
بهاء دار و واحدهای مرتبط با خرید اموال، ملزومات وچگونگی توزیع و نگهداری آنها.
ایجاد سامانه جامع
ثبت معاملات املاک و مستغلات
سامانه جامع ثبت
معاملات املاک و مستغلات، به منظور مديريت فرآيندها، فعاليتها و اطلاعات مربوطه به
ثبت معاملات و قراردادهاي مربوط به معاملات املاك و مستغلات در مشاورين املاك مورد
استفاده قرار ميگيرد. مهمترين قابليتهاي اين سامانه عبارتند از:
-مديريت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور
املاك داراي پروانه كسب و دفاتر اسناد رسمي.
-ثبت نام مشاورين املاك.
-مديريت ثبت اطلاعات معاملات
و قراردادها (شامل: قراردادهاي مبايعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تمليك؛ انتقال
سرقفلي؛ پيش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاري تعاون مسكن/ انبوه ساز؛ قراردادهاي ۱۰۰ % دولتي؛ حكم قضايي؛ قراردادهاي
غيررسمي؛ قراردادهاي توافقي؛ معاوضه ملك.)
-صدور كد رهگيري براي معاملات
املاك و مستغلات.
-
مديريت اطلاعات
سند رسمي ملك(سند رسمي مربوط به هر قرارداد).
-
قابليت ثبت و استعلام
شناسنامه كليه مشاورين املاك.
-
امكان ثبت و استعلام
مشخصات املاك و مستغلات براساس كدپستي.
- امكان ثبت و
استعلام مشخصات طرفين قرارداد براساس كدملي.