️به گزارش عصرپرس، مراسم رونمایی از ۲ رام قطار ملی امروز (شنبه) با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، پرویز سروری، حجت الاسلام والمسلمین آقامیری و مهدی بابایی اعضای شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
محسن هرمزی معاون شهردار تهران در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران حاضر در پروژه، با تبریک روز زن و روز دانشجو اظهار کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری شرکت واگن سازی هیچ پروژه ای در دست نداشت. همکاران اعتصاب داشتند و حال مجموعه خوب نبود.
توسعه ۴۴ درصدی واگنسازی در ۴ سال اخیر
وی با بیان اینکه حتی تست قطاری که در پرند فعالیت می کند گرفته نشده بود، گفت: امروز توسعه مجموعه واگن سازی را به میزان ۴۴ درصد رسانده ایم. توجه مدیریت واگن سازی باعث شد که ظرفیت افزایش پیدا کند. اکنون واگن تهران در مجموعه کشور به یک نقطه اتکا تبدیل شده است.
هرمزی با تاکید بر اینکه روزی که ما شروع کردیم واگن ملی دچار مسائلی بود، ادامه داد: تلاش های بسیاری شد تا بتوانیم گواهی سیر ایمن را بگیریم. دولت شهید رییسی بسیار کمک کرد.
معاون شهردار پایتخت با اشاره به مصوبه ۷۷ میلیون یورو برای تخصیص بهترین طرح، گفت: بعد از اینکه تست اول پروژه گرفته شد متاسفانه پروژه دچار مشکل مالی شد. تزریق ۷۷ میلیون یورو جزو تکالیفی است که دولت باید کمک کند تا این امر پیش برود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: البته شهرداری پای کار بود و پایه ای براساس پلتفرم واگن ملی را در پیش گرفت. خواهش من از شورا این است که منابع پایدار این پروژه چه دولت چه شهرداری مهیا بشود. این نیاز فوری است. ما اکنون به نقطه ای رسیدیم که ظرفیت را می توانیم گسترش بدهیم. از هفته آینده تحویل ۶۳۰ دستگاه نیز آغاز خواهد شد. بناست به ۸۵ درصد تولید داخل برسیم و این نوید این را می دهیم.
وی با بیان اینکه برای موضوعات فنی و مهندسی نیاز به حمایت داریم، گفت: ۱۰ روز دیگر اولین محموله بی.آر.تی وارد بندرعباس خواهد شد. همچنین قرارداد متروباسها منعقد شده و از هفته گذشته تولید آن آغاز شده است. به طوری که تا ماه آینده اولین سری آن را به پایتخت حمل میکنیم. ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هم به بندرعباس رسیده و از هفته آینده حمل آن به تهران را آغاز می شود.
وی با بیان اینکه در ابتدای دی ماه ایستگاه تختی را تحویل شهروندان میدهیم، خاطرنشان کرد: همه اینها با کمک مجموعههای مختلف انجام گرفته است که جای قدردانی از همه حامیان و دست اندرکاران دارد.
چمران: یکی از راههای اصلی از بین بردن آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است
مهدی چمران در ادامه این مراسم اظهار کرد: امیدوارم به جایی برسیم که روزی یک واگن تولید شود و روزی یک واگن به ما تحویل بدهند؛ آن موقع دست و پایشان را میبوسیم. در حال حاضر مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا در شهر وجود دارد که موجب شده در تهران فوتیها بیشتر شود؛ یکی از راههای اصلی از بین بردن آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است و قطار تمیزترین، پاکترین، سالمترین و انبوهترین نوع از آن است.
وی ادامه داد: بنابراین در این کار هر چقدر سرمایه گذاری کنیم، سرمایه گذاریمان را جایی درست کردهایم و نتیجه درستی میگیریم. اگر به این کار بیشتر بپردازیم بسیاری از مشکلاتمان حل میشود.
رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: وقتی فکر میکنند خودمان نمیتوانیم بسازیم، دید کشورهای خارجی به ما جور دیگری خواهد بود. باید بدانند در مسیر پیشرفت هستیم؛ شهرهای دیگرمان هم نیاز به واگن دارند و زیرساختها را آماده کردند و منتظر واگن هستند. در سرعت مترو نیز میتوانیم سر فاصله ۶ دقیقه را به ۳ دقیقه برسانیم که این ارزشمند است چرا که با این اقدام تعداد مسافران را دو برابر کردهایم. این کار میزان استفاده از اتومبیل را کاهش میدهد.
قطار ساخت داخل منطبق بر استانداردهای ریلی و نتیجه علمباوری و خودباوری است
در ادامه علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران نیز با بیان اینکه حدود ۷ سال از انعقاد قرار داد قطار ساخت داخل می گذرد، افزود: در این حال حاضر این قرارداد جان تازهای پیدا کرد. مجموعه تولیدات مصور از سال گذشته با ورود قطار ملی به خط تهران - پرند توسعه پیدا کرد.
وی اضافه کرد: علم باوری و خودباوری نتیجه ای ارزشمند برای همگان خواهد داشت. قطاری که امروز برای استفاده ایرانیان طراحی شده علاوه بر طی کردن مراحل پایش از کیفیت بالای ایرانی برخوردار است. این محصول منطبق بر استانداردهای ریلی و با دقت فراوان تولید شده است.