به گزارش عصرپرس، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جمع خبرنگاران از آغاز قریبالوقوع عملیات اجرایی منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال خبر داد و گفت: این قطعه ۵۵ کیلومتری یکی از حلقههای مفقوده کریدور دریا به دریا محسوب میشود و برای تکمیل آن حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: هشت کیلومتر ابتدایی این مسیر، از سیاهبیشه تا ولیآباد، با موافقت سازمان محیطزیست آماده آغاز عملیات اجرایی است.
این مقام مسئول ادامهداد: بنیاد مستضعفان نیز با همکاری سه پیمانکار رتبه یک، اجرای این بخش را بر عهده دارد و پیشبینی میشود عملیات اجرایی از هفته آینده آغاز شود.
بازوند با اشاره به ویژگیهای فنی این قطعه، گفت: حدود ۶۵ درصد مسیر بهصورت تونل طراحی شده و هیچگونه راه دسترسی برای تخریب جنگل وجود ندارد. بنابراین با وجود سختی و هزینه بالای اجرا، کاملاً مطابق با مجوزهای محیطزیست عمل خواهیم کرد.
وی درباره نحوه تأمین مالی پروژه اظهار داشت: سهم دولت و بنیاد مستضعفان در این پروژه ۵۰ درصد است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: دولت قصد دارد سهم خود را از طریق واگذاری سهام متعلق به خود در سازمان خصوصیسازی به بنیاد مستضعفان تامین کند.
وی گفت: برای اجرای این هشت کیلومتر، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری پیشبینی شده و تلاش میکنیم طی سه سال آن را به پایان برسانیم.
وی ادامهداد: البته به دلیل محدودیتهای محیطزیستی، زمان اجرای پروژه با چالشهایی همراه خواهد بود.
بازوند درباره وضعیت قطعه ۸ آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: در حال حاضر سهم بخش خصوصی حدود ۳۰ درصد است، اما با اعلام آمادگی سرمایهگذاران، احتمال افزایش این سهم به ۵۵ درصد وجود دارد و موافقتنامه در حال اصلاح است.
وی با اشاره به مذاکرات اخیر با وزیر حملونقل روسیه بیانداشت: در جلسهای با حضور وزیر راه و شهرسازی، توافقاتی برای امضای قرارداد اجرایی در مسکو طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده حاصل شد که این قرارداد شامل دریافت تسهیلات ١.۶ میلیارد دلار تسهیلات ارزان با بهره پایین (سه درصد) از دولت روسیه است.
بازوند درباره نحوه پرداخت عوارض آزادراهی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد پرداختها بهصورت الکترونیکی و ۳۰ درصد بهصورت دستی انجام میشود. علت حفظ پرداخت دستی، بدهی سههزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی ناشی از عدم پرداخت عوارض توسط برخی کاربران است.
وی با اشاره به پروژه راهآهن چابهار- زاهدان گفت: مسیر ۴۷۳ کیلومتری از خاش تا چابهار با تلاش شبانهروزی ۶ هزار نفر در حال اجراست.
این مقام مسئول افزود: رکورد ریلگذاری روزانه بیش از سه کیلومتر نیز ثبت شده و این پروژه با سرمایهگذاری از محل منابع حاصل از مجوز رهبر معظم انقلاب، تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
خبرنگار: محسن ولی زاده