به گزارش عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز شنبه ۱۲ مهرماه، قرارداد تامین ناوگان ریلی با شرکتهای بخش خصوصی به میزان ۱۴.۵ همت به امضا رسید.
در این مراسم قرارداد با شرکت مپنا برای ساخت ۴۰ دستگاه لکوموتیو سنگین و بازسازی ۳۷ دستگاه لکوموتیو زیمنس در بخش مسافری به ارزش ۱۲ همت و همچنین تفاهمنامه با شرکت مپنا برای حمایت از ساخت داخل و کاهش واردات به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این قراردادها با هدف حمایت راه آهن از توانمندیهای داخلی در ساخت واگن مسافری، ساخت لکوموتیو و کاهش وابستگی به واردات و افزایش سهم حمل و نقل در جابه جایی مسافر و بار به امضا رسیده است.
اختصاص ۳۵ همت برای تقویت زیرساختهای ریلی در یک سال دولت چهاردهم
سیدعبدالله ارجائی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر راه و شهرسازی، درادامه این نشست به بخشی از اقدامات این وزارتخانه در عمل به تعهدات برنامه هفتم توسعه در بخش ریلی پرداخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی به تکلیف این وزارتخانه برای رساندن سهم ریل به ۳۰ درصد ترانزیت کشور اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه هفتم ضرورت دارد تا در طول برنامه ترانزیت به ۴۰ میلیون تن برسد که سهم راهآهن ۱۰ میلیون تن است.
ارجائی ادامه داد: با تدبیر وزیر راه و شهرسازی تاکنون برخی از اهداف برنامه تسهیلگری شده است که شامل تقویت ناوگان ریلی و مسافری است.
به گفته وی، با پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی، در حوزه تقویت ناوگان در یک سال گذشته ۹.۸ همت از محل استجازه رهبر معظم انقلاب به تقویت ناوگان اختصاص یافت که زمینهساز پیشرفت خوبی شد.
معاون وزیر را ه و شهرسازی، افزایش ظرفیت ناوگان و افزایش جابهجایی کالا و مسافر را از دیگر دستاوردها برشمرد و افزود: تخصیص ۱۵ همت از گواهی سپرده خاص و ۲۵ همت از ظرفیت اوراق مشارکت به تقویت ناوگان ریلی اختصاص یافت.
ارجائی گفت: مطابق ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، خطوط ریلی که به چشمههای بار و مرزهای کشور متصلاند، باید توسعه یابد. در طول یک سال گذشته ۳۵ همت به تقویت زیرساختهای ریلی اختصاص یافت که سهم قابلتوجهی است.
وی تامین مالی راهآهن زاهدان- چابهار که به زودی بهرهبرداری میشود و همچنین تملک اراضی برای احداث راهآهن رشت- آستارا را که در حال انجام است از جمله تمهیدات مناسب دولت چهاردهم در بخش ریلی عنوان کرد.
ارجائی همراهی سازمان برنامه و بودجه را در تحقق بخشی از اهداف وزارتخانه در حوزه ریلی حائز اهمیت خواند و افزود: از سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری بیشتر در خطوط ریلی دارای اولویت دعوت میکنیم. همچنین، با توجه به افزایش سهم ترانزیت ریلی کشور، در برخی خطوط از جمله بافت- سنگان نیازمند سرمایهگذاری هستیم.