به گزارش عصرپرس، مهدی گلشنی، مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق معاونت حملونقل شهرداری تهران، در این جلسه گفت هر ساله موضوع ترافیک مهرماه در قالب کمیتههای تخصصی بررسی میشود و باید از تجربههای گذشته برای کاهش مشکلات امسال بهره گرفت. به گفته او، مصوبه «استقبال از مهر» تکلیفی بر عهده شهرداری است که ایمنسازی معابر، آموزش و اطلاعرسانی، ساماندهی سرویس مدارس و ارتقای کیفیت حملونقل عمومی را در دو سطح ستاد مرکزی و ستادهای مناطق دنبال میکند.
گلشنی با اشاره به اینکه پیک ترافیک مهر به دلیل افزایش سفرهای صبحگاهی رخ میدهد، توضیح داد: حدود ۴۶ درصد این سفرها مربوط به کارمندان، ۱۸ درصد به کسبه و باقی مربوط به گروههای دیگر است. در مجموع، ۶۲ درصد سفرهای اوج صبحگاهی شغلی و ۲۶ درصد تحصیلی است. او شناورسازی ساعات کاری را یکی از ابزارهای مؤثر در کاهش ترافیک دانست و یادآور شد که سال گذشته حملونقل عمومی برای دانشآموزان و دانشجویان در نیمه اول مهر رایگان شد.
مدیرکل حملونقل عمومی و امور مناطق افزود: شناورسازی ساعات تردد ناوگان توزیع کالا هم در سالهای اخیر نتایج مثبتی داشته است. با این حال، یکی از چالشها برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی در نیمه اول مهر است؛ سه سال است که پیشنهاد لغو آنها را دادهایم، اما همچنان چندین نمایشگاه در مهر برگزار خواهد شد.
او گفت روزانه بهطور میانگین یکمیلیون و ۸۰۰ هزار سفر در پیک صبحگاهی مهر انجام میشود و با اجرای شناورسازی ساعات کاری، این رقم ۶/۸ دهم درصد کاهش یافته است. به گفته گلشنی، استمرار شناورسازی از اردیبهشت تا نیمه مهر میتواند عادت سفر شهروندان را تغییر دهد، اما اجرای مصوبات بدون نظارت مؤثر نتیجه چندانی نخواهد داشت.
پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست بر لزوم همکاری تاکسیهای اینترنتی تأکید کرد و گفت: به دلیل کمبود راننده در دوران جنگ ۱۲ روزه، این شرکتها سرویس “بهمراه” را توسعه دادند که میتواند در مهرماه نیز به کاهش فشار ترافیک کمک کند.» او همچنین خواستار بررسی و ساماندهی سرویس مدارس از همان روز نخست سال تحصیلی شد و شناورسازی ساعات کاری دولت از ابتدای مهر را به دلیل آشنایی شهروندان با آن، مؤثرتر دانست.
در این جلسه شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، از اجرای تغییرات جدید در سیستم خطوط پایانهها با هدف کاهش زمان انتظار مسافران خبر داد و گفت: به طور مثال، در پایانه ونک و خط آزادی، مسافری که پیشتر مجبور بود تا ۲۵ دقیقه منتظر بماند، اکنون در کمتر از ۱۰ دقیقه سوار تاکسی خواهد شد. این تغییرات ظرف کمتر از یک هفته آینده در برخی محدودهها، بهویژه مناطق دارای ترافیک سنگین یا آلودگی هوا، به اجرا درمیآید و به کاهش زمان انتظار کمک شایانی میکند.
وی همچنین به وضعیت سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: در حوزه مدارس استثنایی، حدود ۴ هزار دانشآموز تحت پوشش خدمات سرویس قرار دارند که ساماندهی و سرویسدهی آنها آغاز شده است. اطلاعات و آمار دانشآموزان از سال گذشته در سامانه ثبت و برنامه تخصیص سرویس برای هر دانشآموز در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی افزود: در بخش مدارس عادی، تاکنون ۸ هزار دانشآموز در ۱۱۲ شرکت ثبتنام کردهاند که از این میان، ۷۰ شرکت صلاحیت لازم را دریافت کردهاند. تاکنون حدود ۱۰۰ دستگاه شامل تاکسی و خودروی شخصی در سامانه ثبت شدهاند. تاکسیها به دلیل داشتن مجوز و گواهی فعالیت نیاز به احراز صلاحیت مجدد ندارند، اما خودروهای شخصی باید طبق آییننامهها و ضوابط ارزیابی شوند.
مالکی تأکید کرد: به محض تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس توسط شورای شهر، ارائه خدمات به صورت رسمی آغاز خواهد شد.