به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محسن هرمزی روز سهشنبه در حاشیه جلسه ۳۳۳ شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت قرار گرفتن موضوع حمل و نقل عمومی در دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در سالهای اخیر، توجه ویژهای از سوی شهرداری و شورا به حل مشکلات حمل و نقل شده و این مساله اکنون در اولویت نخست مدیران شهرداری قرار گرفته است.
وی افزود: مهمترین مسالهای که با آن مواجه بودیم، کمبود ناوگان و واگنهای مترو تهران بود علیرغم اینکه در این دوره، توسعه چشمگیری در شبکه متروی تهران داشتیم و بیش از ۹ کیلومتر مسیر جدید احداث و ۱۹ ایستگاه به بهرهبرداری رسید اما این توسعه موجب افزایش مطلوبیت سفر برای مردم نشد و متاسفانه در ایستگاهها با ازدحام و سر و صدای زیاد قطارها روبرو بودند.
هرمزی با اشاره به قرارداد منعقد شده از سال ۱۳۹۶ در زمینه ساخت واگنها ادامه داد: با تلاش مجموعههای ذیربط در کشور، شهرداری و شورا، این قرارداد در سال ۱۴۰۲ وارد مرحله پیشپرداخت شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد و با همکاری کارخانه واگنسازی تهران، ساخت پروژه رسما در این دوره آغاز شد و سال گذشته شاهد رونمایی از فاز نخست آن بودیم.
وی در ادامه تاکید کرد: البته در روند ساخت واگنها با مشکلاتی مواجه شدیم که در صحن شورا نیز به آن اشاره کردم اما با مساعدت وزارت کشور، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، این موانع برطرف شده و امروز شاهد شروع عملیات ساخت در کارخانه واگنسازی تهران هستیم.
به گفته معاون حمل و نقل شهردار تهران، ظرفیت کارخانه واگنسازی تهران نیز توسعه یافته و حدود ۴۰ درصد افزایش ظرفیت تولید در این بخش حاصل شده است.
هرمزی همچنین یادآور شد: در پروژه تامین قطار برای مترو برخی شهرها که وزارت کشور پیشبینی کرده، سهم تهران یک هزار و ۷۱ واگن است و سهم کارخانه واگنسازی تهران از این پروژه بیش از ۵۰ درصد تولید داخلی را شامل میشود که اتفاق بزرگی برای صنعت ریلی کشور محسوب میشود.
وی گفت: نخستین قطار حاصل از این پروژه تا دی ماه سال جاری تحویل و وارد خطوط بهرهبرداری مترو تهران خواهد شد.