اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۴۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - 31 May 2025
نگاهی نو به نوآوری‌های اجتماعی در مصرف بهینه آب

دومین رویداد ملی «آبینو» برگزار شد/ حرکت به‌سوی نوآوری‌های اجتماعی در حوزه آب

دومین رویداد ملی مسئله‌‌محور نوآوری‌های اجتماعی آب شهری (آبینو ۲) با حضور معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و محوریت نوآوری و راه‌حل‌های خلاقانه فرهنگی و اجتماعی به منظور فرهنگ‌سازی در مدیریت بهینه مصرف آب شهری با همکاری آبفای کشور و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دومین رویداد ملی «آبینو» برگزار شد/ حرکت به‌سوی نوآوری‌های اجتماعی در حوزه آببه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو(پاون)،در این رویداد، دانشجویان، پژوهشگران، نوآوران و فعالان حوزه آب، محیط زیست و صنایع خلاق سراسر کشور گرد هم آمدند تا با استفاده از ایده‌های نوآورانه و رویکردهای خلاق فرهنگی و اجتماعی، به ارائه راهکارهای عملی و بومی برای پاسخ‌گویی به مسائل آب شهری بپردازند و در آیین اختتامیه این رویداد ملی، از ۳۰ ایده و طرح نوآورانه، شش ایده به عنوان ایده‌های منتخب برگزیده شدند.

هوشنگ ملایی معاون توسعه مدیریت، منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دومین رویداد ملی نوآوری‌های اجتماعی آب که به میزبانی شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به وضعیت کنونی تأمین منابع آبی کشور اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۳۷۳، حدود ۷۰ درصد نیاز آبی کشور از منابع زیرزمینی تأمین می‌شد و تنها ۳۰ درصد به آب‌های سطحی اختصاص داشت، اما با افزایش تعداد سدهای کشور به ۲۰۰ سد و مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۰ میلیارد مترمکعب، سهم آب‌های سطحی در تأمین نیاز کشور افزایش یافت. این رویکرد با هدف کاهش وابستگی به منابع زیرزمینی و پیش‌گیری از پیامدهای ناگواری هم‌چون فرونشست زمین دنبال شد.

ملایی در ادامه اظهار داشت: استان خراسان رضوی، به‌ویژه دشت مشهد از جمله مناطق بحرانی کشور در تأمین آب به شمار می‌رود. طی ۳۰ سال گذشته این منطقه با نوسانات شدید اقلیمی و کاهش محسوس نزولات جوی مواجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که میانگین بارندگی آن نه‌تنها پایین‌تر از متوسط کشوری است، بلکه دامنه نوسانات بارشی نیز در این منطقه چشم‌گیر و نگران‌کننده بوده است.

او با اشاره به اهمیت رویداد آبینو تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادهایی با هدف ارتقای آگاهی عمومی و افزایش حساسیت جامعه نسبت به مسائل مرتبط با آب صورت می‌گیرد؛ رویکردی که حتی در کشورهای اروپایی با وجود برخورداری از منابع آبی فراوان نیز دنبال می‌شود. این اقدامات، در راستای توسعه شهرهای حساس به آب و حرکت به‌سوی هوشمندسازی، زمینه‌ساز بهره‌گیری از ایده‌های نو برای تقویت نقش‌آفرینی اجتماعی در مدیریت منابع آبی است.

مدیریت مصرف آب با نگاه اقتصادی ممکن است

مهدی بختی مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در در دومین رویداد ملی آبینو با تاکید بر ضرورت استمرار برگزاری رویدادهای نوآوری اجتماعی آبینو، خواستار تبدیل نتایج این رویدادها به راهکارهای پایدار در حوزه مدیریت مصرف آب شد و بر اهمیت اقتصادی‌سازی مصرف آب و مشارکت فعال دانشگاهیان و پژوهشگران در ارائه ایده‌های کاربردی تأکید کرد.

وی ضمن قدردانی از برگزاری موفق دومین رویداد ملی نوآوری‌های اجتماعی آب (آبینو ۲) و تشکر ویژه از شرکت آب و فاضلاب مشهد برای نقش فعال خود در اقدامات فرهنگ‌سازی حوزه مدیریت مصرف آب، بر اهمیت طرح‌های نوآورانه و اجرایی در شرایط پیچیده کنونی منابع آبی کشور تأکید کرد.

بختی با اشاره به وضعیت ناپایدار منابع آب در کشور، اظهار داشت که در این شرایط بحرانی، نیازمند ارائه راهکارهای نو و بهینه‌سازی مصرف آب هستیم که بتوانند به‌صورت عملی و اثربخش اجرا شوند.

او افزود: «آبینو» به عنوان یک حرکت نوآورانه در مسیر توسعه فرهنگ مدیریت مصرف آب باید استمرار یابد و نتایج و دستاوردهای آن به راهکارهای پایدار و کارآمد منجر شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین بر ضرورت اقتصادی‌سازی مدیریت مصرف آب تأکید کرد و خواستار مشارکت فعال جامعه دانشگاهی و پژوهشی در ارائه ایده‌های خلاقانه و کاربردی شد تا این حوزه با رویکردی علمی و اقتصادی تقویت شود.

به گفته او باید ابزارهایی طراحی کنیم که کم‌هزینه، پربازده و مشوق‌محور باشند، اگر مدیریت مصرف آب فاقد منطق اقتصادی باشد، در بلندمدت دچار فرسایش و بی‌اثری خواهد شد، بنابراین، انتظار می‌رود نخبگان دانشگاهی، پژوهشگران و صاحبان ایده با ارائه طرح‌های کاربردی، پربازده و مقرون به‌صرفه، مسیر پایداری مصرف را هموار کنند.

۵ طرح برتر رویداد آبینو به مرحله تولید رسیدند

همچنین در جریان این رویداد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در نخستین رویداد ملی نوآوری‌های اجتماعی آب (آبینو)، از میان شش طرح برتر انتخاب شده، پنج پروژه با موفقیت وارد فاز تولید و اجرا شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده اثربخشی بالای این رویداد در تبدیل ایده‌های نوآورانه به راهکارهای عملی در حوزه آب است.

حسین اسماعیلیان افزود: در دومین رویداد آبینو، تلاش شد نقاط ضعف دوره قبل پوشش داده شود و در این دوره، ۶۰ ایده از ۱۳ استان مختلف کشور دریافت شد که پس از ارزیابی، ۱۲ ایده منتخب و در نهایت شش اثر برتر انتخاب شدند.

وی با اشاره به تشدید مشکلات حوزه آب اظهار کرد: علاوه بر خشکسالی‌های پی‌درپی و تغییرات اقلیمی که چالش‌ها را افزون کرده‌اند، واقعیت قرارگیری کشور در منطقه اقلیم خشک و نیمه‌خشک، محدودیت‌های جدی در منابع آبی را به همراه داشته است.

اسماعیلیان افزود: گذشتگان ما همواره با محدودیت‌های آبی روبه‌رو بودند و این شرایط آن‌ها را به سازگاری و تطبیق با اقلیم منطقه واداشت که نمونه بارز این تلاش‌ها، قنات قصبه گناباد است که نشان‌دهنده زحمات و دانش عمیق پیشینیان در مدیریت منابع آب و انطباق با شرایط خشک منطقه است.

این گزارش حاکی است در پایان، شش اثر به عنوان برترین آثار این دوره معرفی شدند که شامل فریده سادات سلامت از گروه پایاب، محسن روستاپور از گروه آبنما، محمدجواد رضوانپور از گروه نبرد قطره‌ها، صبرا جان‌فزا از گروه پهلوان قطره، سعید طوسی از گروه ناشنوایان سفیرآب و محمد حسینی از گروه دیجی‌آب می‌شود.