اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۳۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 14 October 2024
وزیر آموزش و پرورش:

۸ هزار کلاس درس مهر امسال به بهره‌برداری رسید

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حدود هزار و ۷۰۰ واحد آموزشی و ۸ هزار کلاس درس در سال تحصیلی جدید به بهره برداری رسید، گفت: بارها تأکید کرده‌ام که صدای معلمان، مدیران و کارکنان وزارت آموزش و پرورش خواهم بود و تمام تلاش خود را برای کاهش دغدغه‌های آن‌ها بکار می‌گیرم.
۸ هزار کلاس درس مهر امسال به بهره‌برداری رسیدبه گزارش عصرپرس از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در برنامه صف اول با اشاره به بازگشایی به موقع مدارس درمهرماه سال جاری اظهار کرد: جابجایی و آغاز به کار دولت چهاردهم همزمان با بزرگ‌ترین پروژه آموزش و پرورش مصادف شد که این خود ازسخت‎ترین کارهای مدیریتی در این وزارتخانه بود؛ به همین دلیل ضرورت داشت برای بی‌دغدغه برگزارشدن آن، از چندماه قبل برای دست‌کم ۱۴ زیر پروژه، تدبیر و تمهیداتی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: ما در شرایطی به آغاز سال تحصیلی نزدیک شدیم که با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه بودیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با جذب ۶۰ هزار معلم و بکارگیری معلمان حق التدریس شاغل و همچنین فراخوان جذب معلمان بازنشسته، بخش زیادی از کسری‌ها جبران شد و در نهایت کلاس درسی در مهرماه بدون معلم نماند.

کاظمی با بیان این که سه پروژه کلان آغاز سال تحصیلی، مربوط به حوزه «کتاب»، «معلم» و «ثبت نام دانش آموزان» است، گفت: در آغاز سال تحصیلی، در این سه حوزه، با کمترین دغدغه مواجه بودیم و می‌توانیم ادعا کنیم که امسال بالاترین پوشش تحصیلی در طول چند دهه گذشته را داشته‌ایم، بطوری که در آغازین روزهای سال تحصیلی، حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس ثبت نام کردند.

وی ضمن اشاره به بارگذاری روزانه حدود ۱۵ هزار فیلم آموزشی و تربیتی در شبکه شاد، گفت: در شبکه شاد نیز دانش آموزان به موازات فضای حقیقی، به عنوان مکمل درسی، در حال آموزش و بهره‌مندی از محتوای آموزشی هستند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص افزایش فضای آموزشی در سال جاری تأکید کرد: با تلاش همکاران در سازمان نوسازی، حدود ۱۷۰۰ واحد آموزشی و بالغ بر ۸ هزار کلاس درس به بهره برداری رسید.

کاظمی با بیان این که «مدرسه» بهترین محیط تربیتی است، اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما هدایت شغلی و مسیر تحصیلی دانش آموزان است که در همین راستا طرحی به نام «طرح شهاب» برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر اجرا می‌شود که عملا هدایت تحصیلی دانش آموزان را برعهده دارد.

وزیرآموزش و پرورش در خصوص ثبت نام و آموزش دانش آموزان اتباع در ایران هم توضیح داد: ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس ما ثبت نام و به تحصیل مشغول هستند.

وی ادامه داد: تأمین فضای آموزشی، منابع درسی و معلم سرمایه زیادی می‌طلبد که ما توانستیم عملکرد خوبی در این خصوص داشته باشیم.

کاظمی در خصوص حذف مدارس کپری و سنگی نیز گفت: جلسه‌ای در حضور رئیس جمهور به اتفاق کارشناسان آموزش و پرورش برگزار و مقررشد برنامه زمانی و طرح جامعی طراحی شود تا بتوانیم این مدارس را براساس اولویت و ضرورت در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ساختار نظام آموزشی کشور، حذف کنیم‌.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به برخی کاستی‌ها در نظام تعلیم و تربیت ایران افزود: یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت ساختار صرفاً علمی آن است که از گذشته بوده و باید برای آن چاره ای اندیشید. این ساختار به گونه‌ای طراحی شده که نظام آموزشی بیشتر رویکرد علمی داشته تا تربیتی.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین تأکید شده که نظام تعلیم و تربیت باید باهم و تلفیقی پیش بروند، در همین راستا یکی از سیاست‌های اصلی و کلان دولت چهاردهم، ارتقای نظام آموزشی براساس سند تحول بنیادین است.

کاظمی در خصوص برخی شرایط خاص ثبت نام در مدارس دولتی تأکید کرد: به دلیل آن که تغییرات داخل مناطق و محدوده های شهری به سرعت در حال روی دادن است و همچنین ساختار معیوب شهری که با نیازهای آموزشی متناسب نیست، به ناچار برخی والدین فرزندانشان را در مناطق همجوار محل زندگی ثبت نام می‌کنند و یا با اختیار خود آن‌ها را به مدارس غیرانتفاعی می‌برند. در هر صورت ما مکلف هستیم ظرفیت آموزشی برای دانش آموزش در مدارس دولتی ایجاد کنیم و اجازه ندهیم دانش آموزی بدون کلاس بماند.

وی به موضوع مدارس غیرانتفاعی نیز اشاره کرد و افزود: همکاران من ساختار نظارتی مناسبی را در وزارت آموزش و پرورش طراحی کرده‌اند تا در این گونه مدارس نیز بیشترین میزان رضایتمندی والدین را شاهد باشیم.

وزیرآموزش و پرورش به موضوع مهم استعدادهای درخشان هم اشاره کرد و گفت: پرورش استعدادهای درخشان از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه است.آن‌ها شتاب دهنده رشد و توسعه خواهند بود لذا باید تمام تلاش خودمان را صرف ایجاد امکانات بهینه دراین‌گونه مدارس کنیم. دانش آموزان المپیادی ما جایگاه سوم را در دنیا کسب کرده‌اند که این خود میزان اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع برنامه‌های آینده وزارتخانه در حوزه پرورشی اشاره کرد و افزود: در موضوعات فرهنگی و تربیتی بطور ویژه بایدکار کنیم تا دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

وی در ادامه به محتوای کتب درسی و ضرورت اصلاح آن‌ها نیز اشاره و گفت: یکی از اشکالات نظام آموزشی ما بخش محتوا و برنامه درسی اثرگذاراست. باید همزمان با چاپ کتب درسی برای سال آینده به تغییرات لازم در محتوا نیز توجه کنیم و برنامه درسی را براساس نقشه اجرایی سند تحول بنیادین تدوین نماییم لذا برنامه درسی برهمین اساس، بازبینی و بازمهندسی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش جایگاه علم و فناوری را در نظام تعلیم و تربیت دولت چهاردهم را بسیار مهم دانست و افزود: توجه به هوش مصنوعی از مهم‌ترین دستور کارهای ما در وزارت آموزش و پرورش است. باید بگونه‌ای عمل کنیم که شکاف بوجود آمده در حوزه فناوری را هرچه سریعتر از بین ببریم

کاظمی به موضوع «اقتصاد آموزش و پرورش» هم اشاره کرد و گفت: اقتصاد آموزش و پرورش وجوه مختلفی دارد؛ از تأمین منابع آموزشی، ظرفیت‌های آموزشی، فضای آموزشی تا توجه به معیشت و منزلت کارکنان را شامل می‌شود. برای اقتصاد آموزش و پرورش و ایجاد کیفیت و کمیت مطلوب در این زمینه برنامه‌های مهمی در دست تدوین داریم که قطعاً موجب خوشنودی همکاران من در آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با اشاره به دستاوردهای حضور در اجلاس آیسسکو گفت: در این اجلاس به دلیل مظلومیت دانش آموزان لبنانی و فلسطینی تلاش کردیم تا توجه اعضا را به ظلم و جنایات صهیونیست‌ها در این دوکشور جلب کنیم. ضرورت دفاع از دانش آموزان و کودکان و نوجوانان مظلوم فلسطین را به اعضا یادآور شدیم و پیشنهاداتی از طرف ایران مطرح شد که مورد توجه قرار گرفت از جمله «ایجاد صندوق حمایتی برای دانش آموزان کشورهای محروم» و «برگزاری المپیاد دانش آموزی آیسسکو».

وزیر آموزش و پرورش در خصوص دانشگاه فرهنگیان و اهمیت آن در نظام تعلیم و تربیت افزود: دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تعلیم و تربیت و سرچشمه جوشان نیروهای باانگیزه و توانمند است. من به سهم خودم با تمام وجود برای آن تلاش خواهم کرد تا جایگاه بی‌بدیل خود را باز یابد. حتماً برای ارتقای آن نقشه جامع و کاملی را تدوین و اجرایی خواهیم کرد تا معلمانی در تراز سند تحول بنیادین برای سال‌های آینده تربیت کنیم.

کاظمی در پایان از معلمان و مدیران که راهبران اصلی نظام آموزشی کشور هستند تقدیر ویژه کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ام «صدای معلمان، مدیران و کارکنان وزارت آموزش و پرورش خواهم بود» و تمام تلاش خود را برای کاهش دغدغه‌های آن‌ها بکار خواهم گرفت.