به گزارش عصرپرس، رشد و گسترش شهرها، ارتقای کیفیت خدمات در حمل و نقل عمومی همواره دارای اهمیت بوده و استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروی شخصی در سفرهای درون شهری مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته و نیازمند ارائه خدمات مطلوب و ایجاد زیرساختهای مناسب است.
برنامهریزی در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توجه و ساخت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی استاندارد و مطلوب علاوه بر زیبایی و دکور شهر در سهولت ارائه خدمات به مردم تاثیر بسیاری دارد. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش هزینههای عمومی، برنامهریزی بهتر مدیریت شهری در راستای خدماترسانی مطلوب به مردم و کاهش آلایندهها را نیز به دنبال دارد.
علاوه بر استفاده از مترو، یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات ترافیک به ویژه در بافتهای مرکزی شهر، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و تشویق مردم برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی درون شهری مانند اتوبوس است. در صورتی که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شده و از تعداد اتوبوسهای فرسوده کاسته شود به طور یقین مردم رغبت بیشتری برای استفاده از این ناوگان را دارند.
بدیهی است کاهش تعداد خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشینها نقش قابل توجهی در کاهش معضل ترافیک پایتخت و کاهش آلودگی هوا به خصوص در این روزهای گرم سال دارد اما سوال مهم این است که کیفیت و کمیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و به طور خاص، سازمان اتوبوسرانی تا چه اندازه برای ترغیب مردم به استفاده از این سیستم موفق عمل میکند در حالی که در برخی از نقاط شهر بخصوص در مرکز شهر، شهروندان تهرانی از معطلی بیش از حد در ایستگاههای اتوبوس ناراضی هستند و میگویند مدت زیادی در ایستگاه منتظر آمدن اتوبوس هستیم.
فعالیت سه هزار دستگاه اتوبوس فعال در پایتخت
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در همین ارتباط اظهار کرد: اکنون سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را بر عهده دارند و میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است. در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوان بخش عمومی تعلق دارد.
به گفته وی، از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه بدلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمیگیرند. همچنین علاوه بر این میزان اتوبوس فعال و غیرفعال در پایتخت، چهار هزار و ۹ دستگاه اتوبوس نیز به عنوان ناوگان فرسوده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است.
یک ساعت معطلی برای اتوبوسهای بیآرتی واقعیت ندارد
علیزاده در ادامه با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوسهای بیآرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوسها کمتر بود اما در خطوط بیآرتی ممکن است به دلیل فعالیتهای عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.
وی اظهار کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل میدهد، گرههایی در بخش خارجی و تامین ارز وجود دارد با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسیهای آن در حال انجام است، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تامین اتوبوسها شده و برای تامین ون نیز همین روند وجود دارد.
علیزاده افزود: یک قرارداد برای تامین اتوبوسهای برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم، مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود بنابراین فعلا ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری میکنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دارد اما بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.
وی درباره نصب دستگاههای بلیط الکترونیکی در جایگاههای خط اتوبوس نیز گفت: دستگاههای الکترونیکی در همه جایگاههای ملکی و خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی نصب است و اگر مردم در این باره مشکلی مشاهده کردند میتوانند که سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا هم شرکت اتوبوسرانی و هم سازمان فاوا به این موارد رسیدگی کند.
به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی پایتخت، در ایستگاههای بیآرتی بیش از ۱۶۵ دستگاه بلیط الکترونیکی فعال است اما در برخی ایستگاهها به دلیل نبودن متصدی برای مراقب و نظارت از این دستگاهها، فعال نیست./ایرنا