به گزارش عصرپرس از روابط عمومی ستاد دیه کشور، پرداخت زکات فطریه از جمله اعمال واجب پایان ماه مبارک رمضان است که مؤمنان پس از خروج از ماه مهمانی خدا با قید «فوریت در پرداخت» مکلف به پرداخت آن شدهاند، تا به این وسیله شادی عید روزهداری مقبول خود را با نیازمندان جامعه شریک باشند. در ادای این فرض الهی و در تفسیر مستضعفان امت اسلامی که صرف زکات فطره به آنها معطوف شده، افراد بیبضاعت و آبرومندی مانند بدهکاران مالی قرار دارند که نه بابت تنبیه جنبه عمومی جرایم کیفری بلکه به صرف ناتوانی و تنگدستی در تسویه دیون خصوصی و قروض شخصی رهسپار بندهای زندان شدهاند و به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و بعضا تاخیر در تادیه بدهی حضور در حبس آنها از شمارش ماههای خارج شده و بنا به رقم محکومٌبه از مدت ابقای در زندان این افراد و دوری آنها از جامعه با ظرف زمانی سال و سالهای متمادی یاد میشود.
براساس این گزارش، در مورد تخصیص فطریه به این قبیل زندانیان غیزبزهکار رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی میفرمایند: «این کمک را در صورت موردی میتوان به عنوان هدیه به فرد مستند یا خانواده محبوس گرفتار بند بدهند و لازم نیست صرفا در اعطای زکات به او یا نمایندهاش گفته شود که این مبلغ زکات فطره است اما باید در نیت قصد زکات فطره باشد».
این گزارش میافزاید: موضوع مصرف زکات فطره برای آزادی زندانیان نیازمند طی سالهای اخیر بسیار مطرح است و اغلب علمای شیعی و سنی در این زمینه به ایراد نظر پرداختهاند که بیشتر این نظرات بر جواز این اقدام خداپسندانه دایر است. آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء یکی از مؤمنان مبنی بر پرداخت زکات فطره برای بدهی افراد و یا آزادی زندانیان نیازمند نیز چنین پاسخ دادهاند: «سؤال: اگر شخصی به واسطه ورشکستگی و بدهکاری فقیر شود آیا میتوان زکات فطره را مستقیماً بابت بدهی او به شخص طلبکار داد یا باید حتماً به دست فقیر برسد؟ مصرف زکات فطره برای آزادی افراد فقیری که بر اثر اشتباهاتی در زندان به سر می برند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد».
این گزارش ادامه داده است: آیتالله سیستانی هم در این مورد در پاسخ به سؤال رئیس اسبق سازمان زندانها مکتوب فرمودند؛ «اگر فرد زندانی شرایط نیازمندی را دارد پرداخت زکات برای آزادی او مانعی ندارد». آیتالله نوری همدانی هم به صراحت چنین مسئله اختصاص فطریه به زندانیان جرایم غیرعمد را صحه گذاشته و میفرماید: «در صورتی که دین از راه غیر معصیت بر ذمه آنها باشد، صرف زکات در راه آزادی این افراد جایز است». آیتالله بهجت رحمتاللهعلیه هم در قبال این سؤال مکتوب، پاسخ همراه و موجزی مرقوم داشتهاند که: «مانعی ندارد».
بنا به این گزارش، از دیگر علمای سفر کرده به دیار باقی مرحوم آیتالله فاضللنکرانی هم پرداخت زکات فطره برای آزادی زندانیان نیازمند را با همین ادبیات تایید کردهاند و در پاسخ به استفتاء مسولین زندانبانی کشور تحریر فرمودهاند: «بلامانع است». آیتالله وحیدخراسانی در درباره پرداخت زکات فطره برای آزادی زندانیان با اعلام شرایطی تایید نموده و عنوان داشتهاند: «در صورتی زندانی را بشناسید و او فقیر و مستضعف باشد و بابت امر گناه و خلاف شرع به زندان نیفتاده باشد پرداخت زکات فطره بابت آزادی زندانی بلامانع است». مرحوم آیتالله جواد تبریزی نیز تخصیص زکات به این امر را با قیودی چون «احوط آن است که فرد محبوس متجاهر به فسق یا تارکالصلوة نباشد» همراه ساختهاند اما در مجموع قریب به اتفاق فقها صرف فطریه به زندانیان را در صورت احراز فقر و نیاز آنها به صراحت تأیید نمودهاند.
طبق این گزارش، در سایهسار نبوت علمای اهلسنت مانند شیخ حسامالدین مجتهدی و ماموستا سید صلاحالدین حسامی هم پرداخت زکات را برای آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جایز دانستهاند.
ستاد مردمی دیه در آستانه عید سعید فطر با دعوت از عموم مؤمنان و هموطنان روزهدار خواسته است که با پرداخت زکات فطره و دیگر وجوهات شرعی خود در این حوزه، ضمن استخلاص محکومان جرایم غیرعمد از بند، شادیبخش کانون خانواده بیش از ۱۲ هزار زندانی جرایم غیرعمد موجود در سطح ندامتگاههای کشور باشند. اتفاقی که افزون بر حمایت از این اقشار ضعیف در نگاهی کلی تضمین کننده سلامت جامعه هم خواهد بود.
این گزارش خاطرنشان کرده است: با توجه به عدم وجود پایگاه خاصی جهت جمعآوری این وجوه نقدی، هموطنان عزیز میتوانند بهمنظور آزادی زندانیان تحت پوشش ستاد دیه از طریق شماره حسابهای ۷۴/۷۴ جام بانک ملت (شعبه مستقل مرکزی)، ۲۲۴۰ بانک رفاه (شعبه مرکزی) و ۷۷۷۷ بانک تجارت (شعبه مرکزی) یا واریز وجوه به شماره کارت بانک ملی ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۷۵۰۳ (بنام ستاد دیه کشور) مبلغ زکات فطریه خود را به حساب ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند واریز کنند.