وی با بیان اینکه امروز بحث هوشمندسازی فعالیتها و فرآیندها دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است، افزود: صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از تهدیدها و فرصتهای این پدیده یعنی فناوریهای نوظهور نبوده است. صنعت بیمه متاثر از صنعت دیجیتال در حال پوستاندازی بوده و روند متعارف کسبوکار صنعت بیمه دچار چالش شده است.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: شرکتهایی که نتوانند استراتژی خود را همگام با فناوریهای جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج خواهند شد و این در صنعت بیمه دنیا قابل مشاهده است. نگاهی به روندهای تاثیرگذار صنعت بیمه از جمله ورود بیمهگران دیجیتال مثل گوگل و آمازون به عرصه بیمهگری برای فروش راحتتر بیمهنامهها نشان میدهد که اگر صنعت بیمه را با رویکردهای سنتی قبل از ورود فناوریهای جدید ادامه دهیم، باید با صنعت بیمه خداحافظی کنیم.
استادهاشمی ادامه داد: در حال حاضر کانالهای توزیع دیجیتال بهصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از مهمترین مواردی که فناوریهای نوظهور میتواند به صنعت بیمه ورود پیدا کند، بحث فروش است که توزیع عادلانهتری برای بیمهها به شمار میرود.
وی با اشاره به موضوع دادهکاوری در صنعت بیمه بیان کرد: در کشور آلمان، در بخش بیمه اتومبیل تا ۵۰ درصد هزینههای بیمه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی انجام شده است، در ترکیه استفاده از این ابزارها به پنج میلیون دلار صرفهجویی منجر شده و در آمریکا ۵۰ درصد صرفهجویی در هزینههای پرداخت هزینه بیمه صورت گرفته است.
همراه دیجیتالسازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ما در صنعت بیمه کشور همراه دیجیتالسازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم، اظهار کرد: بیمهگران دیجیتال جدید و استارتآپها بخش مهمی از صنعت را به خود اختصاص میدهند و در حال تجربه بهرهمندی وسیعتر از دادهکاوی هستند. آنها پا را از عرضه محصولات شبیه هم و با نوآوریهای محدود فراتر گذاشتند.
استادهاشمی خاطرنشان کرد: با شدت گرفتن ورود فناوری اطلاعات به صنایع مخلتف، صنعت بیمه کشور هم گامهای بزرگی در این عرصه برمیدارد. صنعت بیمه در ایران از ۲۰ سال پیش در مسیر تحول دیجیتال گام برداشته است. یک نقطه عطف دیگر در راستای ورود به تحول دیجیتال، شروع فعالیت استارتآپهای مقایسهگر قیمت است. همچنین صدور مجوز فعالیت برای شرکتهای بیمه بهصورت تمام دیجیتال یک نقطه عطف دیگر است که تاکنون مجوز یک شرکت به صورت تمام دیجیتال صادر شده است.
کروکی آنلاین تا دو هفته دیگر رونمایی میشود
وی ادامه داد: ۱۰ سال پیش ۲۴ شرکت بیمه فعال در صنعت بیمه کشور داشتیم که اکنون به ۴۰ شرکت افرایش پیدا کرده و بیش از ۱۰۰ هزار نماینده بیمه داریم؛ اما با وجود این پیشرفتهای کمی در صنعت بیمه، ساختار و نیروی نظارتی ما در بیمه مرکزی تغییری نداشته است. این موضوع به مدد توسعه فناوری اطلاعات قابل مدیریت است. در این راستا اخیرا پروژه کروکی آنلاین را داریم که تا دو هفته دیگر رونمایی میشود و تحول بزرگی در عرضه خدمات بیمه اتومبیلی عرضه خواهد کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه شرکتهای زیاد هوش مصنوعی وارد حوزه بیمه شده و دادهکاوی را شروع کردند، افزود: امیدواریم بتوانیم زنجیره ارزش صنعت بیمه را شروع کنیم. در این راستا هفته گذشته پس از یک سال فراز و فرود، آییننامه بیمه اینشورتک را به تصویب رساندیم که نقطه عطف بزرگی خواهد بود. همچنین کسب مجوز محیط آزمونگیری یا سندباکس صنعت بیمه نیز میتواند کمک بزرگی کند.
استفاده از فناوریهای جدید در بیمه سایبری
استادهاشمی با اشاره به بیمه سایبری اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که میتوانیم از فناوریهای جدید استفاده کنیم، بیمه سایبری است. تحول دیجیتال در سایر حوزهها نیز برای صنعت بیمه میتواند هم تهدید و هم فرصت باشد و تحول دیجیتال دامنه ریسکهای سایبری را افزایش داده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بنگاهها از تولید محصولات فیزیکی به ارائه اطلاعات و خدمات شیفت کردند. این موضوع در افزییش پنج برابری دارایی شرکتهای بورسی از ۱۴ هزار دلار به ۷۶ هزار دلار در ۲۰۲۲ خودرا نشان میدهد. ما در صنعت بیمه داراییها را بیمه میکنیم و حالا که داراییها دارند به حالت ناملموس در میآیند، باید این کار را به منصه ظهور برسانیم.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دولتی با قوانین دولتی، امکان پرداخت خوب به افراد کاربلد، مهیا نیست و امیدواریم مجلس برای این موضوع چارهاندیشی کند چراکه افراد خبره در حال مهاجرت هستند.