به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا نخجوانی مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیگ و صنایع وابسته با اشاره به اینکه خدمات مختلف در حوزه ناوبری هوایی و کنترل فضایی کشور و پروازهای بینالمللی و خدمات ناوبری در شرکت فرودگاهی کشور ارائه میشود، گفت: : به روز رسانی دستگاههای ناوبری توسط ابزار آلات دقیق، نوسازی و بهسازی و ساخت و توسعه برخی فرودگاهها که به تایید رسیده در دستور کار قرار دارد.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: رصد و نظارت پروژهها انجام میشود و هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخشهای مختلف فرودگاهی انجام شده است.
به گفته نخجوانی خدمات و سرویس دهی به مسافران در بسیاری از فرودگاهها در سطح استاندارد قرار دارد و در این خصوص روزانه ۱۰۰۰ پرواز ورودی انجام می شود.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره انتقال پروازها از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) اعلام کرد: فرودگاه مهرآباد هاب پروازهای داخلی است و روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در این فرودگاه انجام میشود که انتقال این پروازها موجب نارضایتی مسافران خواهد شد و البته به لحاظ فنی و تکنیکی هم قابل اجرا نیست.
وی در خصوص بدهی ایرلاینها توضیح داد: رابطه ما با شرکتهای هواپیمایی یک رابطه دائمی است و بدهیها اگرچه وجود دارد اما در یک چهارچوب زمانی از سوی آنها پرداخت خواهد شد حتی اگر مشمول زمان شود.
از حدود ۲۰ سال گذشته طرح جامع توسعه فرودگاه مهرآباد تدوین شده
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص توسعه فرودگاه مهرآباد توضیح داد: از حدود ۲۰ سال گذشته طرح جامع توسعه فرودگاه مهرآباد تدوین شده و با اجرای این طرح جامع همه مشکلات فرودگاه مهرآباد برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: در این طرح مشکلات، ظرفیتها و راهکارهای مورد نیاز برای فرودگاه مهرآباد پیشبینی شده و ایدهها و طرحهایی از طریق مشاوره با کارشناسان بینالمللی ارائه شده و در حال بررسی برای اصلاح وضعیت فرودگاه مهرآباد است که در مرحله نهایی قرار دارد و پروژه مطالعاتی انجام شده است.
ترمینال ۱۰۰ هزار متری با تامین با ۵۵ ایربریج برای مهرآباد احداث شود
به گفته نخجوانی مقرر شده ترمینال ۱۰۰ هزار متری با تامین با ۵۵ ایربریج برای مهرآباد احداث شود که میتواند فرکانس پروازی را از حدود ۵۰ پروار صبحگاهی به ۱۵۰ فرکانس پروازی افزایش دهد که این یک انقلاب در این حوزه محسوب میشود.
وی تاکید کرد: اجرای این پروژه به دستور وزیر راه و شهرسازی بر عهده شرکت فرودگاهها است و منابع مالی تامین شده که با همکاری بخش دفاعی عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش فرودگاهی گفت: ارزش روز آنها صدها هزار میلیارد تومان است.
سرمایهگذاری سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نوسازی فرودگاهی
وی با بیان اینکه ساخت یک باند فرودگاهی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد، افزود: سالانه بیش از هزار میلیارد تومان در بخش بهسازی و نوسازی سرمایهگذاری میشود.
نخجوانی ادامه داد: پروژههای مرتبط با ارتقا سطح فرودگاهها نیاز به ۳۰ همت سرمایهگذاری برای اجرای پروژههای بهسازی و بازسازی نیاز دارد که باید در طول ۲۰ سال آینده با اولویت ایمنی و سرویس دهی به مسافران محقق شود.
مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: مجبوریم برای تأمین بخش کوچکی از هزینهها، تعرفه پروازهای خارجی به جز پروازهای زیارتی را اصلاح کنیم که در مجلس نیز مصوب شده است و این افزایش تعرفه شامل پروازهای داخلی نمیشود.
نخجوانی در خصوص هواپیماهای فلایت چک گفت: این هواپیماها در کشور وجود داشت و اقداماتی برای خرید این هواپیماها از قبل انجام شده و فرایند انتقال آن نیز انجام شده است اما چون این موضوع استراتژیک و مرتبط با امنیت ملی است، مجاز به انتشار اطلاعات در این حوزه نیستیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره فرودگاه قم توضیح داد: این فرودگاه در دستور کار ما نیست و مربوط به منطقه آزاد از لحاظ مالکیتی است که در صورت تایید بخشهای دفاعی و امنیتی توسط استانداری قم اطلاع رسانی میشود.
نخجوانی درباره اتصال به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند گفت: ما به این پنجره واحد پیوستیم و در خصوص زمینهای اطراف فرودگاه برای تعیین تکلیف و مالکیت از طریق پنجره واحد اقداماتی انجام شده و برخی مشکلات فنی دارد که در مراحل نهایی است و اطلاعات مربوط به املاک آن باید توسط شهرداری اعلام شود.
وی یادآور شد: واگذاری اماکن فرودگاهی نیز از سامانههای رسمی دولت و بر اساس قانون در حال انجام است.