به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، موافقتنامه سه جانبه اجرای برنامه ملی کاج (راهکار دانشبنیان برای ایمنی حمل و نقل جادهای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با توجه به تعداد قابل توجه تلفات در فاصله سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ بر اثر وقوع تصادفات جادهای و اهمیت حرکت در مسیر ارائه و اجرای راهحلهای مبتکرانه و نوآورانه زودبازده و کمهزینه، با هدف کاهش آمار مرگ و میر جادهای و به منظور طرحریزی و اجرای برنامه ملی "راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جادهای و کاهش سوانح و تلفات آن" امضاء شد.
از اهداف این موافقتنامه میتوان به حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینههای ناشی از خسارات تصادفات جادهای، کاهش آسیبهای اجتماعی و هزینههای غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیستبوم اقتصادی در حوزه ایمنی حملونقل جادهای و توسعه اقتصاد دانشبنیان در کشور، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در ارتقاء ایمنی جادهها و توسعه فناوریهای پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو اشاره کرد.
این گزارش حاکی است اجرای این موافقتنامه طی دو مرحله صورت گرفته و در مرحله نخست، دو بسته راهکارهای دانشبنیان در یک یا چند محور مواصلاتی اجرا شده و با مشخص شدن آثار مثبت آن در ایجاد و تقویت زیستبوم ایمنی حمل و نقل، امکان طراحی و اجرای مرحله دوم فراهم میشود.
راهبری این برنامه بر عهده معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و محورهای مواصلاتی اجرای پایلوت طرح در کمیته راهبری انتخاب خواهند شد، همچنین این کمیته مسئول بررسی و ارزیابی طرحهای فناورانه و نوآورانه بوده و پس از بررسی طرحها، برنامه پیشنهادی حمایت از طرحهای نوآورانه و فناورانه را به دستگاههای مشارکتکننده اعلام خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، در برنامه حمایتی نیز طرحهای نوآورانه و فناوران منتخب برای دریافت حمایت به معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی معرفی میشوند، همچنین متناسب با برنامههای حمایتی مورد تایید، کمیته راهبری نسبت به تهیه برنامه اجرای پایلوت اقدام و به صورت ماهانه گزارش دستاوردهای برنامه را به شورای نظارت اعلام میکند.
گزارش مذکور حاکی است متناسب با نتایج مرحله اول، کمیته راهبری در خصوص نحوه ادامه طرح تصمیمگیری خواهد کرد، همچنین هر یک از مشارکتکنندگان میتوانند درباره نحوه مشارکت در مرحله دوم تصمیمگیری کنند.
معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از طرحها در پایلوت اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار را اختصاص خواهند داد، همچنین هر کدام از آنها به منظور حمایت از طرحهایی که در مرحله دوم اجرای برنامه به کار گرفته میشوند.