به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تشریح جزئیات پروازهای نوروزی گفت: برای عملیات پروازهای نوروزی سال ۱۴۰۲ که از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز و تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، حدود ۵۵۰۰ پرواز برنامهای و منظم در مسیرهای داخلی برای شرکتهای هواپیمایی داخلی برنامهریزی شده است.
وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور رفاه حال مسافران، خدمترسانی بیشتر به مردم و همچنین باتوجه به افزایش تقاضا برای مسافرتهای نوروزی، علاوه بر مجوز پروازهای برنامهای، حدود ۳۵۰ مجوز فوقالعاده برای مسیرهای داخلی در بازه زمانی مذکور صادر کرده است.
یازرلو، کاهش تاخیرات، توانایی، توانمندی و پاسخگویی مناسب و بهموقع توسط شرکتهای هواپیمایی را از جمله شروط سازمان هواپیمایی کشوری در موافقت با صدور مجوزهای بیشتر در مسیرهای داخلی و خارجی در عملیات نوروزی امسال عنوان کرد و گفت: چنانچه شرکتهای هواپیمایی تقاضای افزایش پرواز بیشتر در بازه زمانی مذکور را داشته باشند، این درخواست از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مورد اجابت قرار خواهد گرفت.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به ابهامات مطرحشده در خصوص افزایش پروازهای خارجی گفت: پروازهای خارجی نه تنها افزایش نیافته بلکه به دلایل افزایش نرخ ارز و تحولات بازار و شرایط کشور ترکیه بعد از وقوع زلزله، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.
وی تصریح کرد: تعداد ۲۲۰۰ مجوز پرواز برنامهای و تقویمی توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده که با مجوز حدود ۲۵۰ پرواز فوقالعاده در این مسیرها موافقت شده است.
یازرلو با تاکید بر اینکه حفظ و استمرار خطوط پروازی در ۳۶ مقصد خارجی برای اقتصاد ملی و شرکتهای هواپیمایی ضروری است، گفت: علاوه بر استفاده هموطنان عزیزمان در این پروازها، دانشجویان، موضوعات حوزه درمانی، اقتصادی و تجاری نیز مورد توجه قرار دارند.
بلیت هواپیما در چارچوب دامنه قیمتهای مصوب به فروش میرسد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در خصوص قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز ۱۴۰۲، افزود: قیمتها کنترل شده و در چارچوب دامنه قیمتهای اعلامی و مصوب به فروش میرسد.
یازرلو به تشریح وضعیت بلیت و ناوگان هوایی در آستانه سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: براساس یافتههای بانک جهانی و گروه اقدام حملونقل هوایی، سرانه هواپیما در جهان به ازای هر یک میلیون نفر در جهان سه فروند هواپیما گزارش شده که این رقم در ایران ۱.۷ درصد است.
وی با بیان اینکه این امر بیانگر کمبود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما در سال مورد گزارش است، افزود: عدم توسعهیافتگی ناوگان و همچنین عدم تناسب با نیاز موجود به ویژه در روزهای اوج سفر نمود بیشتری مییابد.
به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، یازرلو، تصریح کرد: عمر متوسط ۳۳۵ فروند هواپیما حدود ۲۷ سال است و حدود ۱۷۵ فروند ناوگان فعال عمر متوسط ۲۶ سال دارند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بالا بودن متوسط عمر ناوگان ارتباط معکوسی با در دسترس بودن هواپیماها دارد، توضیح داد: عمر ناوگان هوایی بین ۱۵ تا ۲۰ سال ۹۵ درصد، ۲۵ سال ۷۰ درصد و۳۰ سال ۵۵ درصد در دسترس است.
وی در پاسخ به این شبهه که برخی شرکتهای هواپیما عامدانه ناوگان خود را زمینگیر کردهاند، افزود: برای هیچ شرکت هواپیمایی پارک کردن هواپیما مقرونبهصرفه نیست.
یازرلو خاطرنشان کرد: براساس تقویم هر ساله شرکتهای هواپیمایی، در ماههای بهمن و اسفند، تعداد پروازها به دلیل چکهای سنگین روی برخی ناوگان هوایی کاهش مییابد و بهمنظور استفاده حداکثری در تعطیلات نوروزی مجددا به چرخه پروازی باز میگردد.
وی در پایان ضمن تشکر از زحمات از همکاران عملیات، کارشناسان، تکنسین ها، همکاران فرودگاهها و تمامی یاریگران صنعت حملونقل هوایی گفت: معمولا گرانفروشی از سوی شرکتهای هواپیمایی صورت نمیگیرد و معمولا این گرانفروشی از سوی بازیگران و نرمافزارهای موبایلی است، بنابراین از مسافران تقاضا میشود، سوالات، ابهامات یا شکایات خود را در سامانه پاسخگویی به شکایت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی caa.gov.ir به ثبت برسانند و در اسرع وقت به این شکایات پاسخ داده خواهد شد، یا در صورت لزوم مراتب از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.