به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در جریان برگزاری همایش کمیته نمای شهر تهران که با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه در تالار ایران زمین شورای شهر برگزار شد، با مرور تاریخ نما در شهرها عنوان کرد: از ابتدای فعالیت در حوزه مدیریت شهری از سال ۱۳۸۲ و دوره دوم شورای شهر، به دنبال این مسئله بودیم که ناهنجاری هایی که در شهر تهران وجود داشته و ساختمان هایی که در حال احداث است به گونه ای سامان بخشی شود تا بتوانیم با اعمال تغییرات درست، تصویر شهر را به یک سیمای مطلوب رسانده و از ناراحتی های بصری که مورد آزار مردم واقع می شود جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه مردم هر شهری حق دارند که به زیبایی ها بنگرند و نه به مسایل و تصاویری که ریشه ندارد و تهی از سابقه هویتی و سنتی است، ادامه داد: متاسفانه اکنون شاهد این هستیم که ساختمان های در حال احداث تناسب و هماهنگی ندارند و هر کسی با هر سلیقه ای ساختمان و نمای آن را طراحی و اجرا کرده که اینها زمینه نامتوازنی در تصویر شهری را رقم می زند.
رییس شورای شهر تاکید کرد: متاسفانه در زمانهای مختلفی نمای ساختمانها در پایتخت از الگوهای غربی و رومی کپی برداری می شد که به تبع اجرای آن در تهران بسیاری از استان های کشور نیز از تهران الگوبرداری کرده و در شهرستانها اجرا می کردند که این اتفاق خوبی نیست زیرا برخی شهرستانها، بنا به قدمت هایی که دارند دارای هویت های متفاوتی هستند و بروز چنین اتفاقی موجب می شود تا اصالت معماری در شهرها از بین رفته و به دست فراموشی سپرده شود.
چمران با انتقاد صریح از اینکه مدت زیادی بود که معماری پست مدرن به بدنه طراحی و نمای ساختمان ها رسوخ کرده بود و دنبال کننده های بسیاری هم داشت، ادامه داد: در مقاطع مختلفی می دیدیم که بناهای در حال احداث با نمای شیروانی بعنوان مٌد در حال اجرا بود که ریشه آن از معماری غرب گرفته شده بود و افتخار هم می کردند که ساختمان آنها با نمای رومی ساخته شده است و با این کار یک پشت پای محکم به هویت و معاری تاریخی و سنتی ایران زدیم و تقلید کردیم.
وی با بیان اینکه رسوخ معماری های غربی و طراحی بدون ریشه هویتی برای شهر بسیار دردآور است، افزود: در دوره های قبل که در مجموعه شورا و مدیریت شهری بودیم تلاش کردیم تا بتوانیم هویت از دست رفته شهر را برگردانیم از این رو بر آن شدیم تا آیین نامه ای تدوین و تبیین شود نخستین مواردی که در این آیین نامه لحاظ شد این بود که نماهای تقلیدی از معماری دیگران را ممنوع کنیم و نباید بسازیم زیرا با داشتن فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی هیچ دلیلی برای احداث چنین نماهایی وجود ندارد.
رییس شورای شهر تهران به دیدار خود در سالهای دور با رهبر انقلاب که در آن زمان ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشتند اشاره کرد و گفت: از آن زمان این موضوع مورد توجه رهبری انقلاب بود که نباید هویت ایرانی - اسلامی در معماری ها بخصوص در معماری های شهری از بین رود، از این رو این دغدغه موجب شد تا زمانیکه ما بطور غیر رسمی کمیته های نما را با حداکثر افراد و متخصصین دانشگاهی تشکیل دهیم تا تصمیم در این خصوص اتخاذ شود و موکدا اعلام کرده بودیم که قرار است در این کمیته بر محور فعالیت های منطقی تصمیم گیری کنیم اما در آن زمان کسانی که در شهرداری بودند چون علم معماری را نداشتند، معماری اسلامی را تنها با ساخت طاق و قوس در نماها محدود کرده بودند.
چمران با بیان اینکه، توجه به موضوع نما آن هم بطور مستقل و جدای از طراحی فکر شود کاملا اشتباه است، گفت: نما و طراحی ساختمان دو مقوله ی به هم پیوسته است، اما در برخی موارد موضوع آنقدر حساس بود که ما برای رفع نابسامانی ها و ناهنجاری های بصری در شهر، ناخواسته موضوع نما را بطور جداگانه از طراحی مطرح کردیم و در این خصوص تاکید داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه ایران در بحث معماری بسیار سرآمد، پیشتاز و دارای فلسفه ی عمیق و قوی است، ادامه داد: زمانی که به معرفی ایران می پردازیم، بناهای اصیل با معماری های مختلف ایرانی مانند مسجد جامع اصفهان، یزد و... را نام می بریم و به آنها می بالیم اما متاسفانه سالهاست که شهر دچار این مریضی است و آن هم متاسفانه تقلید کورکورانه و غربگرایانه است که می خواهیم همه چیز خود را شبیه آنها کنیم و سنت و اصالت خود را نادیده گرفته ایم، بنابراین باید بدانیم که با دارا بودن چنین پیشینه ای نباید از اینکه معماری خودمان را زنده کنیم گریزان باشیم.
رییس شورای شهر با بیان اینکه از دست دادن معماری ایرانی - اسلامی یعنی نابودی هویت ملی، استقلال فکری و ذاتی خاطر نشان کرد: باید این موضوع را به فرهنگ تبدیل کنیم که در سالهای اخیر و اجرا شدن آیین نامه ها خوشبختانه گام های خوبی در این خصوص برداشته شده و تدریجاً تغییرات نماها در احداث ساختمان های جدید می بینیم و حس می کنیم و این اتفاق ارزشمندی است.
چمران افزود: تلاش داریم تا بتوانیم ابتدا جایگاه معماری خود را تثبیت کرده و پس از آن به معماری منطقی خود برسیم نه معماری احساسی و تقلیدی؛ از این رو باید در این حوزه به روز و از ابزار و تکنیک های روز معماری بهرمند باشیم اما نباید منجر به فراموشی سنت های ما شود.