به گزارش عصرپرس از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز یوسف نوری در آیین افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که از ۲۹ تا ۳۱ مردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه ۳۶ هزار شهید دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید، اظهار کرد: مفتخریم در اولین سالگرد استقرار دولت مردمی، گردهمایی با حضور فرهنگیان و رئیس جمهور محبوب ایران اسلامی برگزار می کنیم.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی که از بنیانگذار این اجلاس بودند، افزود: مدیران حوزه ستادی آموزش و پرورش، سراسر کشور گردهم آمدند تا با هم افزایی در راستای اجرای برنامه دولت مردمی بسترساز ایران قوی باشند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دغدغه مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقه ای به طول انقلاب اسلامی دارد اگرچه در سال ۶۷ طرحی جامع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما متأسفانه اجرایی نشد تا این که در سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و به عنوان یکی از اسناد افتخارآفرین در اردیبهشت سال ۹۲ به عنوان یکی از سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: در ۱۱ سال گذشته زحمات زیادی در راستای اجرایی و عملیاتی شدن سند تحول بنیادین کشیده شد، اما انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده نکرده است که همچنان از تحقق اهداف این سند فاصله زیادی داریم. اکنون اینجا هستیم تا نشان دهیم عزم خود را برای اقدامی محکم جذب کرده ایم.
نوری با اشاره به مهم ترین اقدامات تحولی آموزش و پرورش براساس اولویت سند تحول بنیادین، گفت: اجرایی سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژه و چابکی برای تعیین اولویت ها فعال کرده ایم.
وی هماهنگ سازی واحدهای آموزش و پرورش با چارچوب های تحولی سند، گفتمان سازی مفاد اصلی سند، شناسایی، تربیت و شبکه سازی رهیاران تحول، راه اندازی مدارس الگوی تحول، تدوین لوایح قوانین لازم برای اجرای سند، ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد سند تحول بنیادین را از مهم ترین اقدامات ذیل این راهبرد اعلام کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویت ها است که بر این اساس قرارگاه مجزایی برای بهره گیری این هدف راه اندازی شده است. توجه به مناطق محروم و روستایی با افزایش سهم دانش آموزان این مناطق در مدارس نمونه دولتی، اختصاص معلم آماده و ثابت به مناطق، تهیه و اجرای بسته های حمایتی برای تهیه زیرساخت های آموزشی و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
وی کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش دانست و افزود: بخش مهمی از این اقدام حول منزلت و معیشت معلم همچنین ارتقای کیفیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که می توان در این باره به اجرای طرح هایی مانند رتبه بندی مدارس، برگزاری جشنواره های فرهنگی ورزشی برای معلمان و بسته های رفاهی و بیمه ای ویژه فرهنگیان اشاره کرد.
اجرای مردمی سازی در آموزش و پرورش با حضور و نظارت اولیا
عضو کابینه دولت مردمی با تاکید براین که شتاب بخشی به اجرای بسته های تربیت یادگیری و تقویت زیرساخت ها نیز مورد توجه است، رویکرد دیگر آموزش و پرورش را مردمی سازی در مبنای عمیق استفاده از ظرفیت های مردمی در امور تربیتی و تدوین ساز وکار حضور اولیا بر نظارت مسائل آموزش و پرورشی دانست.
وی ادامه داد: تحقق این رویکرد در گرو کنشگری جوانان از سطح مدرسه تا مدیریت کلان آموزش و پرورش است و پس از ارزیابی های کیفی، تعدادی از جوانان به تیم مدیریت آموزش و پرورش اضافه شدند. به نحوی که میانگین سنی اعضای شورای معاونین ۱۷ سال کاهش یافته است. امیدواریم این امر را بتوانیم پاس بداریم.
وزیر آموزش و پرورش از اعتماد و حمایت مجدانه شخص رئیس جمهور برای حضوری شدن مدارس و دانشگاه تربیت معلم تقدیر و عنوان کرد: از دکتر رئیسی به دلیل حمایتشان از نظام رتبه بندی و اجرایی شدن آن پس از ۱۱ سال و حمایت بی دریغ از ارتقای دانشگاه فرهنگیان از یک دانشگاه عادی به دانشگاه جامع تربیت معلم قدردانی می کنم.
وی اضافه کرد: افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از ۹.۶ به ۱۳.۱ درصد و تصویب بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در دور اول سفرهای استانی برای تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام از جمله مواردی بود که باید از رئیس جمهور محترم تشکر کنم.
نوری در ادامه از رهنمودها و راهنمایی های دکتر رئیسی تشکر و بیان کرد: در اجلاس امسال مسائل جدید در زیست بوم جدید ترسیم خواهد شد تا انشالله شروع جهادی را در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.