به گزارش خبرنگاران سرویس اقتصادی عصرپرس، فریبرز موتمنی در جریان بازدید خبرنگاران از روند ساخت واحدهای بخار نیروگاه 1434 مگاواتی فردوسی مشهد با اعلام این خبر، افزود: این نیروگاه دارای ۶ واحد گاز 159 مگاواتی و سه واحد بخار به ظرفیت نامی 160 مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرحهای بیعمتقابل در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ماموریت اصلی طرحهای بیعمتقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکلترکیبی از محل منابع حاصل از صرفهجویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل میان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفهجویی سوخت خواهد بود.
موتمنی اضافه کرد: در نیروگاههای گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی حدود ۵۴۰ درجه سانتیگراد به محیط بیرونی خارج میشود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانهای میشود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید میشود.
مدیرعامل نیروگاه سیکلترکیبی فردوسی با تاکید بر اینکه ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مانع از انتشار 2.4 میلیون تن دیاکسیدکرین در سال میشود، اضافه کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمالشرق کشور به میزان 480 مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به بیش از ۵۰ درصد، دستیابی به صرفهجویی 870 میلیون لیتر سوخت مایع در سال برای مجموع ۳ واحد بخش بخار و کاهش آلایندگی زیستمحیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
وی حجم سرمایهگذاری صورت گرفته برای ساخت واحدهای بخار این نیروگاه را حدود 12 هزار میلیارد تومان برشمرد که بدون اخذ هیچ تسهیلات و وام و علیرغم وجود تنگناهای شدید مالی در حال پیشبرد اهداف می باشد.
همچنین وی افزود: در مدت زمان ساخت واحدهای این پروژه 800 نفر به صورت مستقیم و یکهزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند که طبق برنامه واحد دوم بخار پیک تابستان امسال و واحد سوم نیز پیک تابستان سال آینده وارد مدار میشوند.
موتمنی با تاکید بر اینکه سیستم تحریک ژنراتور (MAPEX) و سیستم کنترل (MAPCS)نیروگاهها تا پیش از این در انحصار تعدادی از شرکتهای مطرح خارجی بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی این تجهیزات سامانه کنترل (DCS) برای اولین بار در کارخانجات گروه مپنا طراحی و بومیسازی شده و در بخش بخار نیروگاه پرند با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون در نیروگاه های فردوسی و عسلویه مپنا نیز از سیستم کنترل MAPCS مپنا استفاده می شود.
گفتنی است: نیروگاه سیکلترکیبی فردوسی در کیلومتر ۱۷ جاده مشهد به قوچان واقع شده است.