به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، «منوچهر منطقی» امروز (سهشنبه) در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پیش از این شاهد بودیم خودروسازان بزرگ هر ۱۵ روز یکبار نسبت به پیش فروش یا فروش فوق العاده خودروهای خود اقدام میکردند که التهاب و استرس مشتریان را به دنبال داشت، اما در سامانه جدید بهجای ۱۵ روز یک بار، مدت دورهها بیشتر (سه ماهه، چهار ماهه و شش ماهه) شده است.
افزایش مدتزمان عرضه خودرو با یکپارچهسازی تخصیص
وی افزود: در گذشته گر چه خودروسازان به صورت انبوه تولید میکردند اما شاهد بودیم که عرضه به صورت قطره چکانی بود و اکنون در این سامانه این مشکل رفع شده است و همه تولیدات آنها باید عرضه شود.
منطقی خاطرنشان کرد: انجام تعهدات خودروسازان بزرگ همزمان با تحویل به موقع، افزایش نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و محدود شدن دلالبازیها که با اجرای طرح مالیات گرفتن از درآمدهای اتفاقی در مجلس تقویت نیز خواهد شد، از جمله دیگر مزایای فروش خودرو در این سامانه است.
وی تاکید کرد: خودروهایی که به سقف تعیین شده برای تولید نمیرسند، قابلیت آن را خواهند داشت که از سامانه و چرخه قرعهکشی خارج شوند.
وی یادآور شد: سال ۸۴ در قالب دولت الکترونیک مصوب شد که یک پرتال جامع خودرو که در برگیرنده مسائلی همچون تیراژ، قیمت، کیفیت و غیره باشد، ایجاد شود.
منطقی گفت: این پرتال که در قانون پیشبینی شده، با دو هدف مبارزه با پولشویی و همچنین افزایش رضایت مشتریان باید ایجاد میشد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایرانخودرو و سایپا سایتهای خود را برای فروش خودرو داشتند، این سامانه نیز جدید محسوب نمیشود.
این مقام مسوول تصریح کرد: به طور قطع این سامانه با ایراداتی و باگهایی همراه است که بهتدریج برطرف خواهد شد.
اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت فروش خودرو به جوانسازی جامعه در راستای ایفای تعهدات اجتماعی خودروسازان
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات زیادی که در این شیوه فروش جمعآوری میشود، میتوان هدفمند عمل کرد و طرحهایی ازجمله جوانسازی جمعیت را بهتر به پیش برد.
وی با بیان اینکه طرح جوانسازی جمعیت شامل همه خودروسازان دولتی و خصوصی میشود، تصریحکرد: مقرر شده ۵۰ درصد ظرفیت ثبتنام در این سامانه به خانوادهها و مادران دارای فرزند دوم تخصیص یابد.
برنامهریزی برای حرکت خودروسازی در مسیر دانشبنیان
منطقی افزود: حملونقل در دنیا به سمت دانشبنیان شدن رفته است و بر همین اساس، حرکت در مسیر صنعت دانشبنیان خودرو در دستور کار ما نیز قرار دارد.
وی، خلق محصول را همان دانشبنیان شدن دانست و ادامه داد: صد درصد ارزشافزوده با دانشبنیان شدن به وجود میآید.
راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باهدف مدرن سازی حملونقل
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه حملونقل یکپارچه با سیستمهای مدرن ارتباطی در دنیا توسعهیافته است، بیان کرد: راهاندازی سامانه جامع یکپارچه تخصیص و فروش خودرو برای متمرکز سازی تخصیص خودرو و یکپارچهسازی در دستور کار قرارگرفته است.
منطقی با اشاره به اینکه در این سامانه بر مبنای خواستههای مشتری تخصیص خودرو صورت میگیرد، گفت: در سیستمهای دانشبنیان دنیا نیز تولید سفارشی و بر اساس تقاضای مشتری است و به همین سبب پرداختن به تقاضای مشتری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دنبال میشود.
وی بابیان اینکه سند جامع حملونقل هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا تدوینشده است، تأکید کرد: در این سند بهرهوری ناوگان حملونقل با هوشمند سازی و متناسب با تغییرات محیطی بالا رفته است، تمامی تجارب گذشته جمعآوری و رفتارها را در مقایسه با محیط بهدست آوردهاند.
راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف مدرن سازی حملونقل
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه حملونقل یکپارچه با سیستمهای مدرن ارتباطی در جهان توسعهیافته است، بیانداشت: راهاندازی سامانه جامع یکپارچه تخصیص و فروش خودرو برای متمرکز سازی تخصیص خودرو و یکپارچهسازی در دستور کار قرارگرفته است.
منطقی با اشاره به اینکه در این سامانه بر مبنای خواستههای مشتری تخصیص خودرو انجام میشود، گفت: در سیستمهای دانشبنیان جهان نیز تولید سفارشی و بر اساس تقاضای مشتری است و به همین سبب پرداختن به تقاضای مشتری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دنبال میشود.
وی بابیان اینکه سند جامع حملونقل هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا تدوینشده است، تأکید کرد: در این سند بهرهوری ناوگان حملونقل با هوشمند سازی و متناسب با تغییرات محیطی بالا رفته است، همه تجارب گذشته جمعآوری و رفتارها را در مقایسه با محیط بهدست آوردهاند.
تمهیداتی برای افزایش عرضه خودرو
وی گفت:هرچند با ایجاد این سامانه تلاش شده تا بخش تقاضا روشمند شود، اما باید تمهیداتی برای افزایش عرضه نیز اندیشیده شود.
معاون وزیر صمت یادآور شد: در سالهای گذشته شورای عالی اقتصاد مبالغ و نقدینگی در اختیار خودروسازان قرار میداد، اما در سال گذشته این اتفاق نیفتاد و انتظار میرود برای کمک به افزایش تولید 50 درصدی خودرو در سال جاری، این پولها به خودروسازان تزریق شود.
وی افزود: همچنین ظرفیت فعلی تولید خودروسازان خصوصی حدود 100 هزار دستگاه در سال است، در حالی که ظرفیت نصب شده آنها بیش از 200 هزار دستگاه است و باید بتوان با به فعلیت در آوردن این ظرفیت، بخش خصوصی را در زمینه افزایش عرضه بیشتر نقش آفرین کرد.
ارتقای کیفی خودروها
وی با اشاره به راهکارهای ارتقای کیفی خودروها، خاطرنشانکرد: در وهله نخست، قطعه سازان باید یکسری تجهیزات تست را وارد فرآیند کار خود کنند، همچنین برخی استانداردهای ۸۵ گانه هنوز قابلیت راهاندازی در کشور ندارند که پیشبینی شده آنها را ایجاد کنیم.
این مقام مسوول ادامهداد: بهطور نمونه با تشکیل کنسرسیومی، در نظر داریم تا طی ۱۸ ماه آینده زیرساختهای انجام تست تصادف در کشور ایجاد شود.
وی بیانداشت: در زمینه تست تصادف، اکنون به دلیل مشکلاتی همچون دشواری انتقال پول و انتقال خودرو، ناچار به استفاده از تجهیزات دیگر کشورها هستیم.
منطقی اضافهکرد: وجود خودروهای ناقص موجب افت کیفیت میشد، اما اکنون و با افزایش مقوله «عبور مستقیم» خودروها، تعداد خودروهای ناقص کاهش داشته است.