به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راهوشهرسازی، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در نشست خبری امروز درباره موضوعات مختلف از جمله آخرین وضعیت کامیونهای وارداتی بلاتکلیف در گمرکها، قیمت بلیت اتوبوس، نوسازی ناوگان مسافری و باری، وضعیت کامیونداران برای رفتن به ارمنستان و اختصاص قیر صحبت کرد.
زیان ۳ هزار میلیارد تومانی رانندگان به دنبال کاهش سفرها از زمان شیوع کرونا
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره وضعیت قیمت بلیت اتوبوسها باتوجهبه برداشته شدن محدودیتهای کرونایی، گفت: قیمت بلیت اتوبوس کاهش نمییابد چراکه هماکنون نیز پولی که بابت هر نفر کیلومتر از مسافران گرفته میشود پایینتر از هزینه آن است.
بهگفته امانی رانندگان اتوبوس در ایام شیوع ویروس کرونا حدود ۳ هزار میلیارد تومان ناشی از کاهش سفرها و کاهش تعداد مسافران زیان دیدهاند.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت تصادفات جادهای و سهم اتوبوسها از این حوادث گفت: آمار جابهجایی مسافران نشان میدهد که سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر در سال از طریق وسائل حملونقل عمومی جابهجا میشوند که این بین اتوبوسها حدود سه درصد از تصادفات جادهای را به خود اختصاص دادهاند.
امانی با تاکید بر لزوم کاهش سهم ناوگان اتوبوسی از تصادفات جادهای، یادآور شد: رانندگان علاوهبر گواهینامه باید کارت سلامت و کارت هوشمند برای فعالیت در ناوگان اتوبوسی داشته باشند؛ بدینترتیب در صورت وقوع تصادف جادهای، تیم ایمنی سازمان راهداری سانحه را بررسی کرده و اگر راننده مقصر باشد یا اتوبوس عامل تصادف شناسایی شود، با راننده و شرکت حملونقل برخورد جدی میشود.
تاکنون ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده است
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین درباره وضعیت کامیونها نیز با بیان اینکه اکنون ۳۷۲ هزار کامیون فعال در جادهها تردد دارند که ۱۶۹ هزار دستگاه آن فرسوده است، افزود: نوسازی را از چند مسیر طی میکنیم که شامل واردات خودروهای اروپایی زیر سه سال ساخت و همچنین خرید از تولیدکنندگان داخلی است.
امانی درباره آخرین وضعیت کامیونداران و واردات کامیون دست دوم اروپایی، گفت: براساس آخرین آمار تاکنون ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده که از این تعداد حدود ۶۰۰ دستگاه شمارهگذاری شدهاند.
وی با بیان اینکه هماکنون فرایند ترخیص کامیونهای وارداتی سرعت بیشتری نسبت به گذشته گرفته است، افزود: براساس مصوبات قرار شده است تا ۱۰ درصد نوسازی ناوگان باری از این طریق اتفاق بیفتد همچنین با توجه به قراردادهای منعقده با تولیدکنندگان داخلی، بیش از ۶ هزار دستگاه را نیز از این طریق نوسازی خواهیم کرد.
امانی با اظهار اینکه اگر مشکلاتی پیش نیاید ظرف چهار ماه آینده مابقی کامیونهای مانده در گمرک ترخیص خواهند شد، اضافه کرد: بعد از ورود دادستانی به پرونده دپوی کامیونها در گمرکات فرایند ترخیص کامیونها سرعت پیدا کرده است؛ سایر دستگاههای ذیربط در این پرونده، مشکلاتی داشتند که برطرف شده و فرایند ترخیص به خوبی در حال انجام است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه نیمی از سود تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان را سازمان راهداری پرداخت میکند، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، کوتاه بودن مدت بازپرداخت تسهیلات است که در صددیم با مذاکرات پیشرو بازپراخت آن را از پنج به ۱۰ سال تبدیل کنیم تا جذابیت بیشتری برای رانندگان داشته باشد.
وی با اظهار اینکه سازمان راهداری بهعنوان متولی کامیونداران به این مسئله ورود کرده است، یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه حل شده حاصل ورود سازمان راهداری به این مشکل بوده است؛ حتی بسیاری از کارهای انجام شده در حیطه وظایف این سازمان نبوده است، اما برای تسهیل فرایند به این مسائل ورود کردهایم.
امانی اظهار داشت: در تلاش برای ترخیص کامیونهای وارد شده هستیم و اگر در این میان واردکنندگان بدقولی کنند با آنها برخورد میکنیم.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره حمایت از خریداران کامیون از تولیدکنندگان داخلی نیز تاکید کرد: از محل تولید داخل ۱۰ هزار دستگاه نوسازی میشود که بخش زیادی از آنها تا پایان سال و مابقی تا نیمه دوم سال آینده به فروش خواهند رسید.
بهگفته این مقام مسئول به دارندگان خودروهای فرسوده برای خرید این کامیونها، تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت کامیون داده شده می شود.
وی اظهار کرد: ۱۰ درصد هزینه کامیون نو نیز به صورت اسقاط کامیون فرسوده بوده که جزو آورده متقاضی محسوب میشود که مابهالتفاوت باقیمانده را متقاضی دریافت این کامیونها پرداخت خواهند کرد.
انعقاد قرارداد نوسازی ۳ هزار دستگاه تاکسی سواری با ایران خودرو
امانی با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان مسافری هم برنامههایی را در دستور کار خود قراردادهایم، گفت: یک شرکت داخلی اقدام به تولید اتوبوس میکند و برنامهریزی برای نوسازی این ناوگان را هم در دستور کار خود قرار داده است. در بحث مینیبوس هم تنوع بیشتری دارد و همکاری خود را با شرکتهای داخلی برای تولید این ناوگان نیز در دستور کار خود قرار دادهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بحث تاکسیهای سواری برای ۳ هزار دستگاه با ایرانخودرو قرارداد منعقد کردهایم.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای همچنین درباره وضعیت دوربینهای جادهای نیز با بیان اینکه ۲۰ درصد دوربینهای جادهای دچار نقص هستند، اظهار داشت: تا حد مقدور تمامی آنها را فعال کردهایم و تنها ۱۰ درصد از دوربینهای جادهای فعال نیستند که آنها را به زودی فعال میکنیم؛ بهمحض آنکه متوجه شدیم دوربینی غیرفعال است، آن را فعال خواهیم کرد.
امانی همچنین درباره بدهیهای سازمان راهداری هم گفت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان هم در مسیر است که در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهیهای ما به پیمانکاران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق برنامهریزیهایی که انجام دادیم، حدود یکسوم از بدهیها پرداخت و دوباره کار شرکتها آغاز میشود و بهمرور مطالبات آنها پرداخت خواهد شد.
یکهزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور قرار دارد
امانی با بیان اینکه یکهزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور وجود دارد، گفت: حدود ۲۰۰ نقطه از این مناطق اصلاح شده و ۲۵۱ نقطه هم در اولویت ما قرار دارد که برخی از اقدامات آنها و زیرسازیها انجامشده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی سازمان راهداری است و حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که بتوانیم راهها را نگهداری کنیم، گفت: در بدبینانهترین حالت اگر این ۷۰ هزار میلیارد تومان تامین نشود ۲۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راهها نیاز داریم، اما درآمد سالانه سازمان در سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲هزار و۷۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای املاک و یا زمینی ندارد، گفت: ما تنها یک ساختمان فرهنگی، آموزشی و رفاهی در خیابان فرشته داریم که این باشگاه در اختیار تمامی راهداران و کارکنان سازمان راهداری است و یک ساختمان اداری هم بعد از ادغام سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اختیار ما قرار گرفته است. ما اگر زمین مازادی داشته باشیم، طبق قانون جهش تولید مسکن باید در اختیار قرار دهیم.
ثبتنام مسکن از نیروهای راهدار آغاز شده است
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامهای برای مسکن نیروهای راهداری دارید، گفت: طبق تفاهمنامهای که شرکتهای حملونقلی با سازمان و معاونت مسکن و ساختمان منعقد شده و برنامهریزی برای تامین مسکن نیروهای راهداری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکتهای حملونقلی قرار گرفته و ثبتنام از این افراد انجام شده است.
امانی درباره دادن لاستیک سهمیهای به ناوگان و رانندگان اتوبوس و حملونقل جادهای نیز اظهار داشت: از سال ۹۹ لاستیک با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان متوقف شد، اما با پیگیریهایی که انجام دادیم، ستاد تنظیم بازار و سازمان راهداری اعلام کرد که این لاستیکها در اختیار رانندگان قرار بگیرد که تا پایان سال توزیع کردهیم؛ اما در حال حاضر لاستیک سهمیهای نداریم و اینموضوع را هم از سمت وزارت صمت پیگیری میکنیم.
وی توضیح داد: میزان حمل و جابهجایی کالا از مرز ۵۰۰ میلیون تن گذشته و در این زمینه همکاریهای بسیاری را انجام دادهایم.
سازمان راهداری به ۲ میلیون تن قیر در سال نیاز دارد
امانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر تخصیص قیر به پروژههای سازمان راهداری با توجه به افزایش جهشی قیمت این کالا گفت: یکی از مشکلات و معضلات دستگاههای عمرانی از جمله سازمان راهداری موضوع قیر است و اگر مشکل تخصیص قیر حل شود بسیاری از پروژهها به مرحله اجرا میرسند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به افزایش قیمت قیر در بورس ادامه داد: امروز با مشکل افزایش قیمت قیر مواجه هستیم به صورتی که قیمت قیر در بورس به بیش از ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است و تخصیص قیر به میزان مورد نیاز سازمان راهداری نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از زمان تخصیص قیر رایگان، گفت: طبق مصوبهای در قانون بودجه، تخصیص قیر در شش ماه دوم سال عملیاتی میشود، اما شش ماهه دوم سال، فصل مناسبی برای اجرای پروژههای عمرانی نیست و تنها در چند استان گرمسیر میتوانیم پروژههای عمرانی را پیش ببریم.
امانی ادامه داد: سهم وزارت راه و شهرسازی از قیر رایگان ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که سازمان راهداری و حملونقل جادهای از این میزان تا ۲ هزار میلیارد تومان سهم دارد.
بهگفته وی مجلس به این موضوع ورود کرده است تا هر چه سریعتر قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی تخصیص پیدا کند و در حال حاضر حوالهها داده شده است.
امانی با اشاره به توافق مجلس با دستگاههای مربوطه برای ارائه قیر با قیمت کمتر به دستگاههای عمرانی اظهار کرد: در حالی که امروز قیمت قیر ۱۲ میلیون تومان است با ورود مجلس قرار بر این شده است که قیر با قیمت ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا کند. البته میزان قیر تخصیص یافته بسیار کم است و سازمان راهداری به ۲ میلیون تن قیر در سال نیاز دارد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تهاتر قیر با بدهی پیمانکاران ادامه دارد؟ تاکید کرد: هرگونه تهاتر درباره قیر ممنوع اعلام شده است و هیچ تهاتری در این زمینه نداریم و تمام عملیات مربوط به قیر در سامانه مربوطه گزارشگیری میشود و روند مصرف قیر شفاف است.
تلاش برای تسهیل ترانزیت کامیونها از جمهوری آذربایجان به اوراسیا
وی همچنین درباره ترانزیت به جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به سفر مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان به این کشور، توضیح داد: این سفر با هدف تسهیل عبور کامیونهای ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا انجام شده است؛ بر این اساس ساخت و بهرهبرداری از جاده جایگزین در خاک ارمنستان نیز در دستور کار است.
امانی درباره آخرین مذاکرات با جمهوری آذربایجان برای تسهیل عبور کامیونهای ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا، افزود: پرداخت عوارض به جمهوری آذربایجان برای تردد کامیونهای ایرانی ادامه دارد که در مذاکرات به دنبال حل این موضوع هستیم.
وی توضیح داد: کامیونهای ایرانی برای رسیدن به اوراسیا ابتدا وارد جمهوری آذربایجان میشوند و با طی مسافتی از جمهوری آذربایجان خارج و به سمت ارمنستان می روند.
امانی با اشاره به جلسات مشترک با مسئولان ارمنستان، گفت: مسائل دو طرف هم اکنون از سوی وزارت خارجه پیگیری می شود و ما به دنبال راه جدیدی هستیم تا از جمهوری آذربایجان عبور نداشتیم باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت ارمنستان تصمیم دارد از ظرفیت شرکتهای راهسازی ایران برای ساخت مسیر جدید استفاده کند.
به گفته رئیس سازمان راهداری مسیر فعلی به دلیل خاکی بودن قابل استفاده نیست و حدود ۷۰ کیلومتر این مسیر راهسازی نیاز دارد.
وی به سفر ماه گذشته مدیرعامل شرکت ساخت به ارمنستان برای ساخت جاده جایگزین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال مذاکره برای راه جایگزین هستیم.
امانی با ابراز بی اطلاعی از اینکه عملیات ساخت راه جایگزین آغاز شده است یا خیر، گفت: مذاکرات آن در حال انجام است و همزمان با جمهوی آذربایجان نیز در حال مذاکره هستیم.