سرویس سیاسی عصرپرس: امروز سه شنبه 7 مارس 2017 نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان موضوع سازماندهی و حل موضوعات در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب از طریق قلمرو آذربایجان و همچنین توسعه پتانسیل ترانزیتی ترمینال مرزی آستارای ایران را به بحث و گفتگو گذاشتند.
به گزارش اسپوتنیک، محور اصلی مذاکرات سه جانبه تعین نرخ تعرفه ترجیحی برای سال 2017 انجام شد.
نمایندگان سه کشور در خصوص فعال سازی این مسیر برای حمل بار کشورهای روسیه، آذربایجان، بلاروس، لتونی، استونی و فنلاند به طرف خلیج فارس و هند و بالعکس بحث و تبادل نظر کرده و در خصوص تعرفه های آن به توافق نظر رسیدند.
از طرف روسیه شرکت RZD لجستیک، از طرف آذربایجان شرکت ADY expressو از طرف ایران شرکت «ترکیب حمل و نقل» عملیات فورواردی این مسیر را انجام خواهند داد.
بنا بر این گزارش، آقای حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن و رئیس کارگروه ترانزیت در این رابطه خاطر نشان کرد، پس از 14 سال که کشورهای ایران، روسیه و هند بر سر راه اندازی این کریدور توافق حاصل نمودند، سال 2016 با همکاری راه آهن های آذربایجان و روسیه اولین قطار باری آزمایشی را در مسیر بمبئی هند- بندرعباس-آستارا- مسکو راه اندازی کردیم.
وی افزود، امروز در چارچوب گفتگوهای سه جانبه توافق شد با کاهش 50 درصدی نرخ های تعرفه برای سال 2017 این مسیر را بصورت عملیاتی فعال شود و امیدواریم که با پیوستن کشورهای نامبرده(فنلاند-استونی- لتونی- بلاروس) به این کریدور شاهد فعال سازی جدی این مسیر باشیم.
عاشوری در ادامه افزود، روسیه علاوه بر مساعدت در کاهش تعرفه ها پیشنهاد داد در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک روسیه (ترانس راشا) بسته پیشنهادی این کریدور به تمامی مشتریان معرفی و عرضه گردد.
با توجه به ساخت خط آهن آستارا- آستارا که حداکثر تا دو ماه آینده به پایان می رسد، کشورهای ایران و آذربایجان عزم خود را برای فعال سازی این کریدور نشان دادند. پیش بینی می شود که مسیر قزوین — رشت حداکثر ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری برسد و با تکمیل این محدوده کریدور کامل تر گشته و سرعت حمل بار بیش از قبل خواهد شد.