به گزارش عصرپرس از وزارت علوم، منصور غلامی با اشاره به توانمندیهای بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی، افزود: بانوان فرهیخته با تلاش و کوشش مثالزدنی خود توانستهاند به بسیاری از پیشرفتها و کسب رتبههای بالا در عرصه آموزش عالی دست یابند؛ به طوری که در منطقه، جهان اسلام و حتی کل جهان بینظیر است.
غلامی بیان کرد: در تمام مقاطع تحصیلی سهم بانوان پذیرفتهشده از ۵.۳ درصد در سال ۵۷ به بیش از ۵۰ درصد و در برخی سالها حتی به بیش از ۶۰ درصد طی هفت سال اخیر رسیده است. همچنین از نظر کیفیت قبولی در آزمونهای ورودی، بانوان ایرانی توانستهاند به جز رشته تحصیلی فنی و مهندسی در مقایسه با آقایان با حد نصاب ۲ برابر، رتبه اولیهای کنکور را از آن خود کنند.
وی ادامه داد: در مقطع تحصیلی دکتری تخصصی، سالانه بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر از بانوان به این دورهها راه یافتند و در سه سال گذشته به طور متوسط، تعداد پایاننامههای تحصیلات تکمیلی ثبتشده از سوی بانوان در ایرانداک معادل ۴۰ درصد از کل پایاننامهها و رسالههای ثبتشده در آن بانک اطلاعاتی است.
رشد ۲۰ برابری ضریب نفوذ آموزش عالی در بانوان
وزیر علو تصریح کرد: در حالی که ضریب نفوذ آموزش عالی در جمعیت بانوان در سال ۵۷ فقط معادل ۲۸۱ نفر (۰/۲۸ درصد) در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور بود، در سال ۹۹ معادل ۴ هزار و ۷۴۷ نفر (۴.۷ درصد، تقریباً ۲۰ برابر) و نرخ ناخالص ثبتنام بانوان (تعداد کل دانشجویان نسبت به جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله) یا همان "میزان دسترسی و مشارکت در آموزش عالی" از ۲.۱ درصد در سال ۵۷ به ۴۱.۲ درصد (۲۰ برابر) در سال ۹۹ رسیده است.
غلامی همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ فقط ۱۸ درصد از بانوان جزو اعضای هیأت علمی شاغل در مؤسسات آموزش عالی بودهاند، این در حالی است که در سال ۹۹ این تعداد به ۳۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این، ۱۰ درصد از مدیران واحدهای فناور وابسته به این وزارت را بانوان تشکیل میدهند.
به گفته وزیر علوم، بر اساس آمار یونسکو، "وضعیت مشارکت و سهم بانوان ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۳۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: افزون بر رشتههای مربوط به بانوان که قبل از دولت یازدهم ایجاد شده بودند، در دولتهای یازدهم و دوازدهم، رشتههای تحصیلی با عناوینی همچون مطالعات حقوق خانواده، سیاستگذاری فرهنگی زنان و خانواده، مطالعات جنسیت، مدیریت خانواده، زن و خانواده و حقوق زن در اسلام در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در چند دانشگاه راهاندازی شدهاند.
وی با بیان اینکه عرصه آموزش عالی کشور شاهد حضور روزافزون بانوان ایرانی در عرصه کسب علم و ارائه خدمات آموزشی و انجام پژوهشهای مؤثر، فعالیتهای اجرایی، مدیریتی و عرصههای تولیدی در قالب واحدهای نوآور و فناور بوده است، گفت: چهار دهه انقلاب اسلامی زمینه بالندگی و پیشرفت بانوان ایرانی را در عرصههای علمی، آموزشی، نوآوری و اجرایی فراهم آورده و این ادعا با آمار و ارقام متقن قابلاستناد و اثبات است و بهروشنی در سطح جامعه نیز میتوان آن را مشاهده کرد.
وزیر علوم افزود: به طور قطع، بررسی این پیشرفتها در بخشهای دیگر کشور کم و بیش همین نتایج را در بر خواهد داشت. بدیهی است این مهم با تلاش بانوان مسلمان و متعهد ایرانی محقق شده و افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.