بهگزارش عصرپرس از وزارت نیرو ، «رضا اردكانيان» روز يكشنبه در آئين امضاي تفاهمنامه همكاري وزارتخانههاي نيرو و آموزش و پرورش اظهار داشت: بايد هر چه زودتر از طريق ميانروهايي، فاصله قابل توجهي كه بين توانمنديها در ديگر عرصهها و عرصه چگونگي مصرف وجود دارد را كم كرده و از اين طريق جامعهاي تابآور و رو به جلو داشته باشيم.
وي با بيان اين كه اصليترين راهكار، بازگشت ما به مباني و چارچوبهاي اخلاقي است، افزود: هيچ عرصهاي در زندگي بشر و كشور وجود ندارد كه بدون نياز به تقيد و پايبندي بيشتر به موازين اخلاقي آينده روشني در اختيار داشته باشد.
اردكانيان با اشاره به تفاهمنامه همكاري ميان دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش گفت: دولت با چنين چارچوبها و كارگروههاي مشتركي تعريف ميشود؛ ماموريتهايي كه به ثمر رسيدن آنها مستلزم كار نزديك و بههم پيوسته دو يا چند دستگاه دولتي و تابع هدفي است كه حل و فصل آن كاري در تراز دولت ميشود.
وي گفت: علت اصلي ناكاميها در هر عرصه و يا محقق نشدن هدفهاي طراحيشده، بيترديد در فاصله گرفتن از اصول اخلاقي حاكم بر آن عرصه است.
اردكانيان افزود: هر حرفهاي، صنفي و عرصه فعاليتي چارچوبهاي اخلاقي خود را دارد و پايبندي به اين چارچوبها پيششرط و پيش نياز اصلي در توفيق است و جامعهاي كه پايبند به اين موازين باشد، جامعهاي توسعه يافتهتر است.
وي اظهار داشت: امضاي تفاهمنامه بين وزارت نيرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق در كشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولي آموزش و پرورش سرمايههاي جامعه كه ارتباط مستقيم و تاثيرگذار با همه خانوادههاي ايراني دارد، كاري بسيار مهم است که نه صرفا در جهت صرفهجويي در مصرف آب و برق بلكه در جهت ترويج استفاده مناسب از منابع و داشتهها به عنوان يك امر اخلاقي مطرح است.
وي گفت: صرفِ محدوديت منابع انگيزه براي مصرف صحيح نيست، بلكه يك نص اخلاقي است كه ما را مكلف به يك عادت صحيح در استفاده از نهادهها و منابع ميكند.
اردكانيان افزود: هدف اصلي ما ارتقاي سواد آب و انرژي و آگاهيبخشي و فرهنگسازي در اين زمينه است. ميخواهيم همه امكانات موجود در صنعت آب و برق را به نحو تاثيرگذاري خارج از بروكراسيهاي موجود در اختيار تعليم و تربيت فرزندان اين كشور قرار دهيم.
وزیر نیرو ادامه داد: به دنبال اين هستيم كه با فراهم كردن شرايطي، دانشآموزان با هر آنچه كه به لحاظ نظري در كتابها ميخوانند به طور عملي آشنا شوند و مهارتآموزي و يادگيري روشهاي عملي را به شكل جديتري وارد عرصه آموزش و پرورش كنيم و از اين طريق به شكل برنامهريزي شدهاي تمامي تاسيسات و تجهيزات، آزمايشگاهها، سازههاي آبي و تاسيسات مربوط به برق ميتواند براي افزايش آگاهيهاي معلمان و مدرسان و دانشآموزان در اختیار قرار گيرد تا در زندگي آينده خود و نقشي كه در زندگي اجتماعي ايفا ميكنند با سواد عملي بيشتري وارد اين عرصه شوند.
چشمانداز ما تشكيل گروههاي همياران آب و انرژي است
وي افزود: تلاش داريم بويژه از طريق افزايش سواد آب و انرژي ميان دانشآموزان بتوانيم از طريق آنها تاثيرگذاري خود را روي گروه اصلي هدف كه خانوادههاست بگذاريم. چشمانداز ما تشكيل گروههاي همياران آب و انرژي است كه بتوانند در خانوادهها اين پيام را منتقل كنند و خود در عمل در مصرف صحيح آب و انرژي سهم و نقش داشته باشند.
وي ميزان گاز دريافتي را يك هفتم مجموع مصرف بخشهاي خانگي و تجاري عنوان كرد و گفت: اگر اين روند اصلاح نشود در آينده نزديك حتي ممكن است ناچار به واردات گاز براي تامين مصرف شويم.
اردكانيان با مهم خواندن توجه به اين مسئله اظهار داشت: برنامهريزي در این زمینه كاري بلندت مدت است كه يكي از گامهاي اصولي آن سازماندهي همكاري با وزارت آموزش و پرورش است.
وزير نيرو گفت: با توجه به جايگاه مهم آموزش و پرورش در شكلدهي منابع انساني به عنوان اصليترين عنصر حفظ حيات و توسعه كشور همه بايد كمك كنند و ما هم در این راستا سهم و نقش داريم.
وي با بيان اينكه پرداخت قبوض مدارس نبايد يكي از دغدغههاي آموزش و پرورش باشد و اين زيبنده نيست، گفت: به جاي رفع و رجوع اين دغدغه، بايد به كارهاي مهمتري پرداخته و تلاش ميكنيم اين دغدغه رفع شود. بخشي، از طريق قانوني است كه همه به آن عمل ميكنيم و حاضريم به صورت هدفدار و با توجيه اقتصادي هزينه متعارف آب و برق مدارس را بپردازيم و از اين طريق به مصرف صحيح كمك كنيم.
اردكانيان با بيان اين كه حدود 880 ميليون كيلووات ساعت مصرف برق مدارس ماست و تعداد مدارس دولتي ما بيش از 123 هزار باب است، گفت: اين آمادگي را داريم كه رقم ثابتي براي اصلاح الگوي مصرف در مدارس در نظر گرفته شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح مصرف چالش اصلي ما در جامعه است و همه در اين پروژه مشترك نقش و سهم داريم و رسانهها در اين زمينه نقش حائز اهميتي دارند.