اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
کد خبر: ۱۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۸ - 23 December 2019
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر خارجه هند:

توسعه همکاری ترانزیتی ایران و هند با محوریت چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش مهم توافق‌ها با هند تحرک‌بخشی ترانزیت و حمل و نقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود.

توسعه همکاری ترانزیتی ایران و هند با محوریت چابهار

به گزارش عصرپرس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در پایان دیدار امروز خود با وزیر خارجه هند در محل وزارت راه و شهرسازی درخصوص کمیسیون مشترک دو کشور در بحث حمل ونقل گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند، محورهای گوناگونی داشته و در کمیسیون مشترکی که با حضور وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، توافقات جدیدی برای توسعه همکاری‌ها حاصل آمد.

وی ادامه داد: بخش مهم این توافق‌ها تحرک‌بخشی به همکاری‌های ایران و هند در بحث ترانزیت و حمل‌ونقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است.

اسلامی تصریح کرد: در سال‌های گذشته توسعه بندر چابهار با جدیت دنبال شده و حجم فعالیت‌های آن نسبت به سال ۹۶ سه برابر شده است. با توجه به تعامل ایران و هندوستان، انتظار این کشور از ایران این است که این حجم افزایش پیدا کند.

وی افزود: بندر چابهار در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون تن ظرفیت دارد، اما میزان بهره‌برداری از آن پایین است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی به علاقه هند به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: مذاکرات این جلسه با وزیر خارجه هند حول بندر چابهار بود و به واسطه علاقه‌ای که هندی‌ها به چابهار دارند و با توجه به روابط که این کشور با روسیه و آسیای میانه، انتظار می‌رود که حجم جابه‌جایی از بندر چابهار افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت:‌ در این جلسه در چند محور با طرف هندی تفاهم و کمیته‌های تخصصی خاصی شکل داده شد که سرفصل‌های کاری آن‌ها توسعه و افزایش ظرفیت ترانزیت است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به اینکه بخش دیگر این توافقات با کشور افغانستان است، گفت: هفته‌ گذشته کمیته‌ای سه‌جانبه در هندوستان برگزار شد. در این جلسه ایران با کاهش تعرفه‌ها برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای افغانستان موافقت کرد و کشتیرانی هندوستان هم شرایطی را فراهم کرد تا تعرفه‌ها کاهش یابد. قطعا این مسائل برای استفاده از بندر چابهار جاذبه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: از طرفی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم تسهیلاتی را در این خصوص قائل شده که با توسعه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بتوان به آن هدف و برنامه مدنظر دست پیدا کنیم. هدف این تفاهمنامه تسریع روند توسعه کریدور شمال-جنوب با نقطه کانونی چابهار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی درخصوص زمان‌بندی در نظر گرفته شده در این توافقنامه گفت: چندین تفاهنامه حول محور بندر چابهار وجود دارد. بخشی از این تفاهنامه‌ها عملی شده و بخشی به دلایل مختلف انجام نگرفته که متاثر از شرایطی بوده که استکبار جهانی بر کشورمان تحمیل کرده است. به نظر می‌رسد با گفت‌وگوهای امروز زمینه‌ اجرایی شدن تفاهم‌های پیشین فراهم شود.