به گزارش سرویس
اقتصادی عصرپرس، دنیس مولنبرگ مدیرعامل شرکت آمریکایی بویینگ، به خاطر کوتاهی این شرکت هواپیماسازی
و نهادهای تنظیمکننده آمریکایی در شناسایی و رفع ایرادات طراحی هواپیمای جت بویینگ
737 «مکس» که به سقوط دو پرواز و مرگ 346 نفر منجر شد، مورد خشم اعضای مجلس نمایندگان
ایالاتمتحده آمریکا در واشنگتن قرار گرفت.
مولنبرگ پیشتر
به دنبال دریافت ایمیلهایی که ادعا میکرد خلبانان آزمایشگر شرکت بویینگ از نقص در
سامانه ضد-واماندگی این هواپیما (MCAS) اطلاع
داشته اما از اطلاع دادن به نهادهای تنظیمکننده خودداری کردهاند، از مقام ریاست هیات
مدیره شرکت بویینگ کنار گذاشته شد.
وی که در اولین
نشست از سری نشستهای استماع مجلس نمایندگان ایالاتمتحده آمریکا درباره سوانح سقوط
بویینگ 737 مکس حاضر شده بود، سخنرانی خود را با عذرخواهی از اعضای کشتهشدگان این
سوانح آغاز کرد و گفت: «ما متأسفیم، واقعاً و عمیقاً متأسفیم. بهعنوان یک همسر و پدر،
من از فقدان تحمیلشده به شما دلشکسته هستم.»
تقدم سود بر ایمنی
در شرکت بویینگ
نشست استماع کنگره
تخصصی مجلس نمایندگان در روز سهشنبه، در نخستین سالگرد سقوط پرواز شماره 610 «لاینایر»
اندونزی که به مرگ 189 نفر منجر شده بود، برگزار شد. در ماه مارس سال جاری میلادی،
پس از سقوط دومین فروند از هواپیماهای بویینگ 737 مکس که متعلق به خطوط هوایی «اتیوپی»
بود و به مرگ 157 مسافر منجر شد، این هواپیما در سرتاسر جهان زمینگیر شد.
مولنبرگ متعهد
شد که چنین سوانحی دیگر رخ نخواهند داد، اما او در نخستین جلسه از سلسله نشستهای کنگره
که بهمنظور بررسی عمیقتر نقش بویینگ در حوادث و سوانح این جت پرفروش برگزار میشود،
مخاطب سؤالات سختگیرانه سیاستمداران آمریکایی از هر دو جناح سیاسی قرار گرفت.
بویینگ متهم شد
که از یکسو سود را بر ایمنی مقدم دانسته است و از سوی دیگر با برقراری روابط نزدیک
با نهادهای تنظیمکننده، توانسته اجازه ورود به بازار را برای هواپیمای بویینگ 737
مکس، که سودآورترین تولید بویینگ محسوب میشود، به دست آورد.
در این نشست،
«راجر ویکر»، سناتور جمهوریخواه از ایالت «میسییپی» گفت: « هر دوی این سوانح قابل
پیشگیری بودند. ما نمیتوانیم درد بازماندگان کشتهشدگان این حوادث را درک کنیم.»
هفته گذشته، گزارش
نهاد بررسی سوانح هوایی اندونزی در مورد سقوط پرواز لاینایر منتشر شد. در این گزارش
از نقص سامانه ضدواماندگی هواپیما که منجر به از دست رفتن کنترل خلبانان بر فرامین
هواپیما شده بود، و کاستیهای موجود در کابین خلبان برای ارتباط با یکدیگر و هدایت
دستی هواپیما بهعنوان علل اصلی سانحه یاد شده است.
پسازاین سانحه،
سانحه سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی اتیوپی به زمینگیری بویینگ 737 مکس منجر شد، اتفاقی
که باعث شد بویینگ بیش از 9 میلیارد دلار ضرر کند.
بویینگ پنهانکاری
کرده است
در نشست استماع،
«ریچارد بلومنتال»، سناتور دموکرات از ایالت «کانکتیکات» بویینگ را در مشارکت در الگویی
از پنهانکاری عمدی متهم کرد و گفت: «راهنمای 1600 صفحهای خلبانان که از سوی بویینگ
منتشر شده است، حتی یکبار نیز به وجود سامانه MCAS اشاره نکرده است.» او مولنبرگ و بویینگ
را به عرضه تابوتهای پرنده متهم کرد. اتفاقی که نتیجه پنهان کردن سامانه ضدواماندگی MCAS از خلبانان بوده است.
بهتازگی یک پیام
داخلی در شرکت بویینگ افشا و مشخص شده بویینگ این پیام را از نهادهای تنظیمکننده پنهان
کرده بوده است. در این پیام که از سوی «مارک فورکنر»، خلبان آزمایشگر ارشد شرکت بویینگ
نگاشته شده، به رفتار نامشخص هواپیما در تستهای شبیهساز سامانه MCAS و پنهان کردن این نقص از نهادهای تنظیمکننده
اشاره شده است.
مولنبرگ ادعا کرد
که باوجود اطلاع شرکت بویینگ از نقص هواپیما پیش از سانحه شرکت هواپیمایی اتیوپی، او
تا چند هفته پیش درباره این پیام بهطور کامل توجیه نشده بوده است.
«تدکروز»، سناتور جمهوریخواه
از ایالت «تگزاس» پیام این خلبان آزمایشگر بویینگ را شوکه کننده توصیف و بویینگ را
متهم کرد که نقص سامانههای خود را از نهادهای تنظیمکننده پنهان کرده است.
وی خطاب به مولنبرگ
گفت: «چرا کارکنان شما باعجله به شما مراجعه نکردند تا از یافتن یک نقص خبر بدهند؟
این مسئله به ما درباره شرکت بویینگ چه میگوید؟ چرا شما پیش از مرگ 346 انسان اقدامی
در این رابطه نکردید؟»
«ایمنی» برای فروش
قانونگذاران همچنین
بویینگ را به فروش ایمنی بهعنوان یک «ویژگی افزودنی» متهم کردند، چراکه یک سامانه
هشداردهنده در این هواپیما که به خلبانان درباره اختلال در محورهای اصلی هواپیما هشدار
میدهد، نه بهعنوان یک سامانه استاندارد، که بهعنوان یک سامانه انتخابی عرضه شده
است. «ماریا کانتول»، سناتور دموکرات در این رابطه گفت: «اگر میخواهید پیشگام صنعت
تولید هواپیما باشد، باید پیشگام ایمنی باشید.» این کمیته اعلام کرده است قصد دارد
با تغییر برنامهای که به بویینگ اجازه میداده بهجای نهادهای تنظیمکننده درباره
ویژگیهای هواپیما تصمیم بگیرد، اختیارات این شرکت را محدود کند.
اما مولنبرگ، مدیرعامل بویینگ در این جلسه، این اتهام
را رد کرد و گفت: « ما ایمنی را نمیفروشیم. این بخشی از مدل تجاری ما نیست. ما فهمیدهایم
که اشتباهاتی مرتکب شدهایم، و مواردی هستند که ما میتوانیم آنها را ارتقا دهیم.
ما مسئولیت این امر را میپذیریم. ما برای این مسئله دین داریم و این تغییرات را انجام
خواهیم داد.»
وی اعلام کرد که
بویینگ تستهای گرانقیمتی را برای بهرهبرداری از نرمافزار ارتقا یافته سامانه MCAS اجرا کرده است. بااینحال، «تامی داکورث،
سناتور دموکرات ایالت «ایلینویز» که خود یک خلبان نظامی بازنشسته است، این سؤال را
مطرح کرد که چرا بویینگ از افشای اطلاعات بیشتر در مورد کمبود ایمنی در سامانه MCAS خودداری کرده است. وی گفت: « شما به ما
نیمی از واقعیت را بارها و بارها گفتید. شما تمام حقیقت را به ما نگفتید و این خانوادهها
(اشاره به خانواده کشتهشدگان) به این دلیل در رنج و عذاب هستند.» وی ادعا کرد که خلبانان
بهاندازه کافی درباره این سامانه ضدواماندگی اطلاع نداشتند.
نشستهای استماع
و بازپرسی بیشتری در این رابطه از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحد آمریکا برنامهریزی
شدهاند. این نشستها شمال بازپرسی از اداره هوانوردی فدرال ایالاتمتحده آمریکا (FAA) نیز خواهد شد تا درباره تغییر نحوه اعطای
صلاحیت به هواپیماها بحث و بررسی شود. همچنین وزارت دادگستری ایالات متحد آمریکا نیز
تحقیقات جنایی مرتبط با این پرونده را پیگیری میکند.
منبع: گاردین