به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت آموزش در ارتقای نظام سلامت گفت: کارهای نوآورانه و برجسته ای در زمینه آموزش علوم پزشکی توسط همکاران محترم هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام می شود و لازم بود که این کارها در ارتقای اعضای هیات علمی دیده شود.
لاریجانی گفت:
با مباحثی که در سال 1395 برای بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی انجام شده،
در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش ویژه آیین نامه آموزشی و پژوهشی دیده
شد که مخصوص وزارت بهداشت است. هدف این بود که در کنار سایر فعالیت های اعضای هیات
علمی از جمله پژوهش و ارائه خدمات، فعالیت های آموزشی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار
گیرد.
وی افزود: طبق
این بخش اگر اعضای هیات علمی کار خلاقانه، نوآورانه در زمینه آموزش با روش مشخص و با
اطلاع از اقدامات قبلی که در این حوزه انجام دهند، که به نتیجهی مشخصی برسد و دیگران
از آن اطلاع پیدا بکنند و آن را نقد کنند به منزله دانشپژوهی آموزشی تلقی شده و در
ارتقای اعضای هیات علمی دارای امتیاز است.
معاون آموزشی وزارت
بهداشت با بیان اینکه هدف این کار تقویت آموزش علوم پزشکی است، اظهار داشت: در سال
95 شیوهنامهی اجرایی دانش پژوهی آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و امور
اجرایی آن از جمله راهاندازی کمیتههای دانشپژوهی، برگزاری دورههای آموزشی و سایر
اقدامات صورت گرفت.
وی عنوان داشت:
برای تسهیل معادل سازی امتیاز دانش پژوهی آموزشی با عناوین ذکر شده در آیین نامه ارتقا،
شیوه نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی
در شیوه نامه جدید به صورت جزئی تر تبیین شد.
لاریجانی با بیان
اینکه این شیوه نامه اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده گفت: ضروری است تا
در کنار فعالیت های پژوهشی و ارائه خدمات اعضای هیات علمی، به موضوع آموزش اهمیت ویژه
ای داده شود. چرا که آموزش حوزه ای زیربنایی در نظام سلامت است و لازم است مورد توجه
خاص قرار گیرد.
وی به اهمیت بحث
دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این
کار در دانشگاهها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری و علم و دانشپژوهی را در آموزش فراهم
می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.
معاون آموزشی وزارت
بهداشت اضافه کرد: دانش پژوهی آموزشی باعث می شود بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات
علمی فراهم شود، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در
واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینه های بهره برداری از نتایج
علمی در ارائه خدمات فراهم می شود.
وی به اقدامات
گسترده حوزه معاونت آموزشی در زمینه دانش پژوهی آموزشی برای تحول در آموزش علوم پزشکی
کشور اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت از طرحهای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی
آموزش علومپزشکی راه اندازی شده و از طرح های نوآورانه در زمینه آموزش علوم پزشکی
در دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمابت می شود.
لاریجانی جایزهی
شهید مطهری، که هر ساله به منظور شناسایی فرایندهای دانش پژوهی آموزشی اعطا می شود
را از دیگر اقدامات در این زمینه ذکر کرد و گفت: دورههایی نیز به منظور توانمندسازی
اعضای هیات علمی در این زمینه برگزار می شود.
وی از راه اندازی
سامانهای برای تسهیل روند داوری و گردش کار در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: سمینار
مجازی با شرکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز برای آموزش
و آشنایی اعضای هیات علمی با این مفاهیم برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت
بهداشت با اشاره به تفویض اجرای این شیوه نامه به دانشگاهها، گفت: کمیته های دانش پژوهی
دانشگاهی نیز تشکیل شده و از طریق سامانه بر عملکرد این کمیته ها نظارت می شود.