به گزارش سرویس
اقتصادی عصرپرس
به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، عبدالهاشم حسننیا معاون
وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در دو دیدار جداگانه
با مقدسه یوریش، معاون وزیر صنعت و تجارت، یما یاری وزیر ترانسپورت افغانستان و معاونان
آن وزارت و رییس بخش حملونقل جادهای، بر ضرورت حذف برخی كنترلهای اضافی در داخل
قلمرو گمركی افغانستان كه از موانع توسعه روابط میان دو كشور است، تاكید كرد.
رییس سازمان راهداری
و حملونقل جادهای كه در راس هیاتی متشكل از مدیركل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی
این سازمان، رییس اداره ترانزیت استان خراسان رضوی و نمایندگان انجمنهای صنفی شركتهای
حملونقل بینالمللی ایران و خراسان رضوی برای شركت در اجلاس كمیته مشترك همكاریهای
حملونقل بینالمللی جادهای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در تاریخ ۱۰ و ۱۱ شهریور ماه در كابل حضور دارند، با اشاره
به پیشینه، تاریخ و زبان یكسان دو كشور، از نظم مكاتبات طرف افغان و توجه به حجم عمده
صادرات و واردات دو كشور كه از طریق جاده انجام می شود، تشكر كرد.
وی افزود: در سال
گذشته، صادرات غیر نفتی ایران نزدیك به سه میلیارد دلار با وزن ۵/۵ میلیون تن بوده است كه تقریبا" معادل
تردد روزانه ۸۰۰
كامیون حامل محموله
است و در مقابل، از افغانستان۱۰
هزار تن كالا با
ارزش ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده
است.
حسننیا همچنین
با اشاره به پیشینه مساعدتهای فنی و اقتصادی ایران در بازسازی افغانستان، نمونه برنامه
عمل پیشنهادی سازمان را به طرف افغان ارایه كرد.
معاون وزیر راه
و شهرسازی همچنین تاكید كرد كه با هدایت مناسب فعالیتهای تجاری و صنعتی، نباید دو
كشور اجازه دهند كه عرصه تجارت و به تبع آن، حملونقل دوجانبه را به تجار و ناوگان
دیگر كشورها واگذار كنند و لازم است هر چه سریع تر، جایگاه خود را در تجارت دوجانبه
احیا كنند كه این امر مستلزم درك متقابل بیشتر، صبوری متقابل بیشتر و نگاه جدیتر به
چشمانداز روابط دوجانبه اقتصادی و به ویژه حملونقلی است
ایران آمادگی همکاری
با افغانستان برای تحقق درآمد ۸
میلیارد دلاری
از صادرات را دارد
حسننیا با اشاره
به آمادگی همكاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای دستیابی افغانستان به هدف
گذاری از یك میلیارد دلار فعلی به سالانه هشت میلیارد دلار صادرات تا سال ۲۰۲۴ افزود:با توجه به تسهیلات فراهم شده در
قانون جذب سرمایه گذاری خارجی، تجار افغان امكان دارا بودن سهام و عضویت هیات مدیره
شركتهای حملونقل بین المللی ایرانی را پیدا كردهاند و طی سال های اخیر چند مورد
انجام شده كه با استقبال و پشتیبانی طرفهای ایرانی مواجه بوده است.
وی افزود:برخی
مشكلات توقف ناوگان حامل سوخت به دلیل عدم تطبیق استانداردها در مرز میلك از سوی طرف
افغان كه موجب توقف های طولانی در گمركات مرزی می شود، مشكلات متعددی را ایجاد كرده
كه ضرورت دارد نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام جدی انجام شود.
رییس سازمان راهداری
و حمل و نقل جادهای همچنین به مساعدت جدی به طرف افغان برای احیای نقش تاریخی خود
در جاده ابریشم و احیای جایگاه آن بهعنوان پیوند دهنده دو بلوك قوی اقتصادی آسیای
مركزی به آسیای جنوبی برای همکاری های منطقهای، انرژی، تسهیل تجارت از طریق ارتقای
مناسبات حمل و نقلی اشاره كرد و با توجه به همسایگی با كشور چین، بر تحقق جایگاه آن
كشور در پروژه
OBOR از رهگذر
آن، تسهیل توسعه صنعتی و تسهیل تجارتی برای افغانستان تاكید كرد.
معاون وزیر راه
و شهر سازی ضمن ابراز خرسندی از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی اظهار امیدواری
كرد كه تجارت بازرگانان ایرانی با همتایان افغان روز به روز بیشتر تسهیل و هماهنگ سازی
شود.
حسن نیا با تاكید
بر ضرورت پذیرش مستندات حمل برای محمولات خوراكی و كشاورزی توسط مراجع ذیصلاح هر دو
كشورگفت: تعدد رویه ها و عدم تعریف شفاف آن قابل توجه است كه باید مورد بررسی قرار
گیرد.
رییس سازمان راهداری
و حملونقل جادهای ضرورت ارتقای همكاری های دو جانبه دو كشور را یادآور شد و افزود:
كمك میكنیم كه افغانستان نقش خود را در جاده ابریشم احیا و ارتقا دهد تا جایگاه خود
را به عنوان پیوند دهنده دو بلوك قوی اقتصادی آسیای مركزی به جنوبی برای همكاری های
منطقه ای، انرژی، تسهیل تجارت از طریق ارتقای مناسبات حمل و نقلی، بیش از پیش احیا
كند.