به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز، به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۲ طرح ساماندهی صنعت خودرو با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۲- دولت موظف است طی مدت سه سال از لازم الاجراء شدن این قانون با اجرای صحیح
سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی
و اصلاحات بعدی آن و سیاستهای کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت پذیری
در صنعت خودرو را به نحوی فراهم نماید که دولت صرفا اقدامات نظارتی و سیاست گذاری و
تنظیم گری را انجام دهد. در ماده (۲)، عبارت تصدی گری دولت خاتمه یافته و بعد از عبارت
فراهم نماید که حذف میشود.
همچنین در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ۳ این طرح، با ۱۶۹ رأی موافق، ۳
رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.
ماده ۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانههای ارتباطات و
فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به
تدوین سند راهبردی فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی،
ترکیبی (هیبریدی- انواعی که قابلیت پر شدن مخزن انرژی (شارژ) از طریق اتصال به منبعهای
خارجی را نیز دارند) و خودران و نیز امکان استفاده از سوختهای غیر سنگوارهای (غیرفسیلی)
دیگر حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجراء شدن این قانون اقدام کند.
در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده ۵ طرح ساماندهی صنعت خودرو با ۱۶۶ رأی موافق،
یک رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۵ - وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد (۲) و (۳) قانون بهبود مستمر
محیط کسب و کار مصوب ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۰ مکلف است در افق سند چشم انداز بیست ساله بسترهای
لازم را برای ورود فناوریهای جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکتهای معتبر خودروسازی
جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای فعال موجود فراهم سازد. آیین نامه
اجرائی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت،
معدن و تجارت با همکاری اتاقها و انجمنهای تخصصی تولیدی ذی ربط تهیه میشود و به تصویب
هیأت وزیران میرسد.
همچنین نمایندگان با اصلاح ماده ۶ طرح مذکور با ۱۶۹ رأی موافق، یک رأی مخالف و
۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده الحاقی - شرکتهای خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد
سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر، جرم محسوب
شده و مرتکب به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی
مصوب ۱ اردیبهشت ۹۲ محکوم میشود.
همچنین نمایندگان در نشست علنی امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح
ماده ۷ طرح ساماندهی خودرو با ۱۷۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع
۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۷- در صورت وقوع تصادف تا پنج سال پس از اولین شماره گذاری، شرکت سازنده داخلی
یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی یا واردکننده در صورتی که خریدار از عیب و نقص مذکور
مطلع نباشد به میزان دخالت عیب و نقص مذکور و ایمنی خودرو در وقوع تصادف در میزان خسارت
و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی هستند.
اصلاح موافقت نامه ایران و کمیسیون اقتصادی آسیا و اقیانوسیه
نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه موافقت نامه بین ایران و
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه را اصلاح کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه
موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه
به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت
اطلاعات بلایا، با ۱۷۴ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده
حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس اصلاحیه صورت گرفته در لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران
و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره
تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا ماده واحده به شرح زیر
است:
ماده واحده: به دولت اجازه داده میشود نسبت به تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای
توسعه مدیریت اطلاعات بلایا براساس موافقت نامه مربوط به تاسیس مرکز یادشده اقدام کند.
تبصره: در اجرای این موافقت نامه رعایت اصول ۱۳۹، ۱۲۵ و ۷۷ قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران الزامی است.