به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، محمدرضا مودودی در
نشست خبری صبح امروز (شنبه) اظهار کرد: در جلسه هفته پیش با سفیر سوئیس در تهران، گلایه
خود را مطرح کردیم که کانال های مالی نباید به اقلام بشردوستانه خلاصه شود.
وی با بیان اینکه اروپا تلاش می کند کانال ویژه مالی با ایران هرچه سریعتر راه
اندازی شود، ادامه داد: معتقدیم فشار آمریکا بر اروپا یک تهدید بزرگ برای اروپاست؛
اگر آمریکا در مقاصد خود موفق شود، اروپایی ها باید شاهد یک اتفاق نامیمون برای تجارت
جهانی باشد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: ما برجام را با یک کشور امضا نکرده ایم که
خروج آن کشور، توافق را از بین ببرد؛ ما برجام را با 6 کشور امضا کردیم که یکی از آنها
آمریکا بوده است.
مودودی تصریح کرد: اگر وزن یک کشور از پنج کشور دیگر بیشتر است، آیا از این به
بعد چنین تعهداتی ارزش دارد؟ آیا اروپا در زمان امضای قرارداد، اجازه اجرایی کردن آن
را دارد؟ در شرایط کنونی، عملا امضای آنها می تواند بی اثر باشد.
وی با بیان اینکه اروپا باید بداند نتیجه این اتفاق چه لطمه ای به اعتبار آنها
خواهد زد، گفت: اروپایی ها بیشتر از ما باید برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز مبادلات
تجاری تلاش کنند زیرا در غیر این صورت، بعد از این، معاهده هایی که با اروپا امضا می
شود ارزش چندانی نخواهد داشت.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: با این حال ما خودمان را خیلی وابسته به
این نهادها و کانال های واسطه ای نکرده و معتقدیم باید از ظرفیت خود استفاده کنیم؛
از آنجا که 40 سال است در چنین شرایطی به سر می بریم، اگر خیلی بخواهیم به این گفتارها
تکیه کنیم بیشتر از گذشته آسیب می بینیم.
مودودی گفت: خوشبختانه در طول هفتههای گذشته با موافقتی که از جلسه مشترک و دستورات
ارائه شده از سوی معاون اول رئیس جمهوری نهایی شد، مجوز تخلیه گمرکات از تعدادی از
خودروهای باقیمانده در گمرک صادر شد که البته اجرایی شدن این فرآیند منوط به نهایی
شدن تصمیمات در جلسه سران قوا بود که امیدواریم در آینده نزدیک نتایج آن مشخص شود.
وی ادامه داد: البته تصمیماتی که گرفته شده فعلاً در رابطه با خودروهایی است که
قبل از تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۹۷ وارد گمرک شده است و باید یک برنامهریزی جداگانهای
نیز برای خودروهایی که پس از این تاریخ وارد شدهاند، انجام شود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره امکان از سرگیری فعالیت سایت ثبت سفارش واردات
خودرو نیز گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط اقتصادی خاصی به سر میبرد و ما نیاز
داریم که واردات را اولویتبندی کنیم، در حال حاضر خودرو جزو اولویتهای مصرفی مردم
بهشمار نمیرود از اینرو فعلاً برنامهای برای از سرگیری فعالیت سایت ثبت سفارش خودرو
پیشبینی نشده است.
مودودی درباره آخرین وضعیت واردات لاستیک مورد نیاز خودروهای سنگین نیز توضیح داد:
خوشبختانه عملکرد ماههای گذشته ما اینگونه بوده که کسریها و کمبودهای موجود در این
بازار که از ماههای قبل شکل گرفته بود تا حدی زیادی برطرف شده است. اساسیترین مشکل
در این بازار این بود که تا قبل از این شرکتهای بزرگ وارداتکننده ما در حوزه واردات
لاستیک فعالیت نمیکردند.
وی ادامه داد: با توجه به برنامهریزی دولت برای برطرف کردن این مشکل چند شرکت
واردکننده ایرانی به طور رسمی وارد این حوزه شدند و خوشبختانه لااقل کمبودهای ماههای
قبل امروز جبران شده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره ابهامهای مطرح شده در آمارهای صادراتی سال
۱۳۹۷ نیز توضیح داد: ما باید تلاش کنیم که رشد آمارهای صادراتی را با مقیاسهای رسمی
سازمانهای اصلی کشور تطبیق دهیم و امروز گمرک اعلام کرده که کمیته نرخگذاری فعال
در این بخش آماده است تا نظر بخشهای مختلف اقتصادی کشور را جویا شده و در صورت رسیدن
به یک جمعبندی نهایی پایههای نرخگذاری در حوزههای صادراتی را تغییر دهد.
مودودی با بیان اینکه متأسفانه یک رقابت منفی میان فعالان اقتصادی و صادراتی ایران
به وجود آمده است، توضیح داد: برای مثال در حوزه آبزیان سال گذشته هر کیلو میگوی ایرانی
۳.۵ دلار در هر کیلو به فروش میرسید که رقمی نزدیک به ۱۳ هزار تومان میشد، اما در
سال جاری با توجه به افزایش نرخ دلار تعدادی از صادرکنندگان فعال در این حوزه قیمت
خود را پایین آوردند و این در حالی است که نیازی به این کاهش قیمت وجود نداشت، زیرا
نیاز جهانی این مساله را قبول کرد. صادرکنندگان ما در یک رقابت نزدیک با خودشان قیمتها
را پایین آوردند و این مساله به ضرر اقتصادی ایران است.
وی ادامه داد: در حوزه زعفران نیز در شرایطی که ما ۹۴ درصد از تولید جهان را داریم
با همین رقابت منفی و نرخگذاری اشتباه بعضاً بازار مورد نیاز شرکتهای ایرانی از دسترسشان
خارج شده و همین مساله به زیان شرکتهای داخلی تمام شده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکتهای خارجی در زمینه
واردات کالاهایی همچون برنج اظهار کرد: در شرایط خاص اقتصادی ما قاعدتاً از هرگونه
فعالیتی که تأمین نیاز ضروری مردم را تضمین کند، حمایت خواهیم کرد و اگر با وجود تحریمهای
بینالمللی شرکتهای خارجی باشند که با رعایت کردن قوانین داخلی ایران امکان تأمین
این نیازها را داشته باشند، قطعاً از آنها استقبال خواهد شد.
وی اظهار کرد: براساس آمارهای بانک مرکزی در سال جاری تأمین ارز رسمی برای واردات
کالاهای ضروری ۴۲ درصد رشد داشته، ولی با این وجود ما باید مراقب باشیم که در این زمینه
سودجویی صورت نگیرد و ارزی که با نرخ دولتی به واردکنندگان تعلق میگیرد در نهایت تنها
به تأمین نیازهای ضروری مردم بپردازد.
مودودی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پیگیری طرح واردات در ازای ارز حاصل از
صادرات نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور در حال حاضر موضوع بازگشت ارز از یک توصیه
به یک خواسته و نیاز رسمی بدل شده است. ما تعهد داریم که ارز مورد نیاز کارخانجات را
به منظور بالا بردن میزان اشتغال تأمین کنیم، اما اینکه ارز تأمین شود ولی به کشور
بازنگردد قطعاً در حوزه برنامهریزیهای صورت گرفته خلل ایجاد میکند از اینرو حمایت
ما از صادرکنندگان ادامه خواهد داشت، اما در عین حال موضوع بازگرداندن ارز به چرخه
اقتصادی کشور نیز به شکل جدی دنبال میشود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در موضوع استفاده از واردات به جای بازگرداندن
ارز صادراتی نیز بانک مرکزی سوالهایی دارد که باید برایش یک پاسخ نهایی ارائه شود.
اینکه واردات بدون انتقال ارز کدام یک از نیازهای اقتصاد ایران را برطرف میکند قطعاً
مسألهای مهم و جدی است که در صورت نهایی شدن، ارزیابیهای بعدی در رابطه با آن انجام
خواهد شد.
وی درباره چگونگی استفاده ایران از بازارهای صادراتی منطقه نیز اظهار کرد: خوشبختانه
آمارهای چند ماهه ابتدایی نشان میدهد که بخش قابل توجهی از رقم صادراتی کشور از محل
تجارت با کشورهای همسایه اجرایی شده است. در کنار آن ما برنامهریزی داریم که با حضور
در بازار کشورهای آسیانه میانه از فرصت قابل توجه اقتصادی این کشورها نیز استفاده کنیم.
خبرنگار: پویا مرادی