اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - 27 August 2018
معاون اول رییس جمهور:
معاون اول رییس جمهور گفت: بدون شك گردشگري يك ظرفيت بسيار مهم براي نزديكي بيشتر ملت ها به همديگر و رسيدن به راه حل منطقي براي حل مسائل منطقه، استفاده از ظرفيت گفت و گو و تعامل ميان كشورهاي منطقه است.

گردشگري يك ظرفيت مهم براي نزديكي بيشتر ملت‌ها است

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، پیش از ظهر امروز(دوشنبه)، در آیین افتتاحیه کنفرانس بین المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا ۲۰۱۸، حضوریافت.

معاون اول‌ رییس جمهور با اشاره به انتخاب همدان به عنوان پايتخت گردشگري آسيا در سال ۲۰۱۸ این رویداد را فرصتي ارزنده براي آشنايي و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي فرهنگي و استعدادهاي طبيعي اين منطقه برشمرد و افزود: با تبريك اين رويداد مهم به مردم شريف استان، از همه مسئولان و همكاران گرامي در دولت، بويژه در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت امور خارجه و نيز استاندار محترم و ساير مديران استان و همكاران پرتلاش در دبيرخانه مجمع گفتگوي همكاري آسيا كه در انجام اين كار و برگزاري نشست امروز مشاركت داشته‌اند، تشكر مي‌كنم.

جهانگیری اظهار داشت: همدان تنها يك نام نيست، نشانه و نماد بزرگي از حيات فرهنگي و تمدني ايران و كانوني زايا در متن طبيعت زيباي سرزمين ماست كه با داشتن انديشمندان و دانشمنداني صاحب نام بر تارُك تاريخ درخشيده و امروز نيز به اعتبار مردماني سخت كوش و صبور و هنرمند نقش بسزايي در توسعه منطقه‌اي و ملي دارد.

وی افزود: شهري كه مزين به نام ابوعلي سينا، عين القضات همداني، باباطاهر و مير سيد علي همداني است و پرچمدار دانش، عرفان، ادب و هنر از دير باز تا كنون نه تنها در ايران و آسيا بلكه در جهان قديم و جديد بوده و هست و اگر اين درخشش را در متن تاريخي درخشندگي‌هاي تمدني ببينيم و تاسيس قديمي‌ترين نظام‌هاي حكومتي را از دوران ماد تا به امروز در نظر بگيريم، درخواهيم يافت كه همدان امروز هم همچنان زاينده و زيباست و به مدد دانشمندان، صنعتگران، هنرمندان و سرمايه‌گذاران باهوش و سخت كوش خود مي‌تواند قطب مهمي در توسعه گردشگري و ارتباطات ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه، هنر، صنايع گوناگون، كشاورزي، صنايع غذايي و صنايع دستي بي‌نظير آن، نه تنها براي امروز همدان بلكه مي‌توانند براي امروز ايران و آسيا از جمله كانون‌هاي جذاب توسعه گردشگري باشند، تصریح کرد: امروز كه جهان با قدرت ارتباطات و فناوري اطلاعات به نحو فزاينده‌اي به هم نزديك شده و پنجره‌هاي آشنايي ملت‌ها و كشورها به روي همديگر هر چه بيشتر گشوده شده است، علاقه مندان به طبيعت، تاريخ، فرهنگ، اجتماعات و سنت‌ها، مدام در پي گسترش حوزه تعاملات خود با جهان‌هاي ديگرند، ايجاد فرصت‌هاي نو در اين زمينه، ‌نظير آنچه امسال در اين شهر شاهد آنيم مبارك و اميد بخش است.

جهانگیری ادامه داد: در چنين فضا و شرايطي، صنعت گردشگري كه يكي از متنوع ترين و بزرگترين صنايع انساني و منابع سرمايه‌ايي و امكانات كسب و كار است به لحاظ اقتصادي،‌ اجتماعي و فرهنگي زمينه رشد و بالندگي بيشتر مي‌يابد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگري در توسعه پايدار نقشي تعيين كننده دارد، خاطرنشان کرد: كاهش فقر و بيكاري، ‌اشتغال آفريني، حفاظت از محيط زيست، پاسداري از ميراث‌ها و ارزش‌هاي فرهنگي، تقويت بنيان‌هاي خودباوري و اعتماد ملي، گسترش ارتباطات ميان فرهنگي و درآمدزايي اين صنعت ايجاب مي‌كند كه تحول و تحرك در اين حوزه را يك ضرورت و رسالت ملي، منطقه‌اي و جهاني به حساب آوريم.

معاون اول رییس جمهور از صنعت گردشگري امروز به عنوان يكي از پايه‌هاي اصلي و استوار اقتصاد جهاني یاد کرد و‌ گفت: گردشگری كمك بزرگي به رشد سريع كشورها در فرايند توسعه پايدار، همه جانبه، موزون و متوازن مي‌كند.

وی اضافه کرد: طبق پيش بيني سازمان جهاني جهانگردي، آينده بازار اقتصاد و تجارت بين‌المللي دنيا تا سال ۲۰۲۰ در اختيار صنعت گردشگري خواهد بود كه سهم كشورهاي در حال توسعه از اين صنعت به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت و اين فرصتِ ارزشمندي براي اين كشورها در فرايند غلبه بر مسايل اقتصادي، فقر،‌ ركود و بيكاري است و كشورهاي حوزه تمدني آسيا مي‌توانند با برنامه‌ريزي و همكاري مستمر، سهم بالايي از اين صنعت مهم و درآمدزا را در آينده به خود اختصاص دهند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اهميت صنعت گردشگري محدود به بعد اقتصادي آن نيست بلکه نقش اين صنعت در توسعه انساني، توسعه اجتماعي، توسعه فرهنگي و توسعه سياسي نيز حائز اهميت فراوان است، افزود: بالا رفتن سطح معرفت و شناخت انسان‌ها و جوامع از فرهنگ‌ها، اقوام، دانش‌ها، هنرها، صنايع، زبان‌ها، ادبيات، اديان و سرزمين‌هاي ديگر موجب گسترش ظرفيت‌هاي مختلف توسعه‌اي به مقياس‌هاي محلي و جهاني است.

وی‌ با اشاره به اشتراكات و قرابت‌هاي فرهنگي، تاريخي و زباني و همسويي منافع كشورهاي حوزه تمدني آسيا، اظهار داشت: این کشورها مي ‌توانند با رونق دادن به صنعت گردشگري در اين قاره موجبات تقويت همبستگي، همكاري و ثبات منطقه‌اي را فراهم كنند.

معاون اول رییس جمهور‌ افزود: يكي از حوزه‌هايي كه تعامل و همكاري و همراهي تمام ملل دنيا به ويژه در منطقه آسيا را مي‌طلبد، همكاري هاي زيست محيطي است چراکه امروزه با گسترش بي رويه فرآيند صنعتي شدن جهان و استفاده نامحدود از منابع زمين، خطر بحران هاي زيست محيطي بسيار به واقعيت نزديك شده است و با گرم شدن كره زمين، تغييرات اقليمي و كاهش منابع آبي، زنگ خطر به ويژه براي نسل‌هاي آتي به صدا درآمده است.

جهانگیری گفت: حوزه دوم، توسعه همكاري‌هاي گردشگري در بخش‌هاي علمي، آموزشي، ‌تحقيقاتي، دانشگاهي، فناوري‌هاي نوين مانند صنعت آي تي، نانو فناوري، بايو تكنولوژي، هوافضا، حوزه پزشكي و دارويي و نيز همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي به ويژه در صنايع سنگين مانند فولاد، خودروسازي، معدن و كشاورزي و تعاملات و مراودات بين بانكي است.

وی ادامه داد: علاوه بر اينها بدون شك گردشگري يك ظرفيت بسيار مهم براي نزديكي بيشتر ملت ها به همديگر و رسيدن به راه حل منطقي براي حل مسائل منطقه، استفاده از ظرفيت گفت و گو و تعامل ميان كشورهاي منطقه است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مجمع گفت و گوي همكاري آسيا به عنوان يك سازمان گسترده و فراگير در سطح آسيا فرصت اين هم انديشي و نزديك نمودن ديدگاه‌ها و غلبه بر چالش‌ها را ايجاد كرده است و استفاده مطلوب و جامع از آن به سود همه كشورهاست، تصریح کرد: در چارچوب اين مجمع مي توانيم براي اهداف مهمي كه به خاطر آن شكل گرفته است همكاري و تعامل سازنده‌اي ميان كشورهايي آسيايي برقرار كنيم.

وی اضافه کرد: مسائلي مانند ارتقاي همكاري‌هاي متقابل، شناسايي نقاط قوت و فرصت‌هاي مشترك در آسيا، ريشه كن كردن فقر، توسعه جامعة مبتني بر دانش، افزايش رقابت اقتصادي آسيا در بازار جهاني، تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي، تضميمن توسعه پايدار و تبديل قاره آسيا به يك جامعة آسيايي با توانايي برقراري ارتباط با همه جهان جزو اهداف اصلي تشكيل اين سازمان بوده و هست كه بايد همه اعضا به آن پايبند باشند.

جهانگیری یادآور شد: ايران بعنوان كشوري كه در تاريخ، فرهنگ و تمدن بشري نقش موثر داشته است امروز هم داراي ظرفيت ها و استعدادهاي كم نظير جغرافيايي، طبيعي، انساني و تاريخي است كه مي‌تواند در مسير توسعه گردشگري و ارتقاي سطح تعاملات منطقه‌اي نقش‌آفرين باشد.

وی با بیان اینکه كشور ايران با بيش از يك ميليون اثر تاريخي و فرهنگي، برخورداري بيش از ۳۴۰۰۰ اثر ثبت شده به عنوان آثار ملي و ثبت ۲۳ اثر به عنوان آثار جهاني و تنوع اقليمي مطلوب در رديف ده كشور برتر داراي مزيت در حوزه گردشگري است، تصریح کرد: با اين ظرفيت مي‌توان هم منابع جديد در ثروت ملي خلق كرد و هم در توسعه آسيايي و جهاني نقش بيشتري را به عهده گرفت.

معاون اول رییس جمهور‌ با تاکید بر اینکه كشور ما در كنار ظرفيت‌هاي عظيم انساني و فرهنگي و تاريخي خود، با تنوع اقليم چهار فصل، با جاذبه هاي طبيعي فراوان در گوشه و كنار كشور از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق و مركز كشور سرزميني بسيار زيبا است، اظهار داشت: در آثار جهانگردان، گردشگران و محققان در طول تاريخ همواره اين جذابيت‌ها بخشي از ميراث جهاني به شمار آمده است و در كنار اين جاذبه‌هاي طبيعي از كوه و دشت و كوير و دريا، آثار و بناهاي فراواني از قرن‌هاي پيش از ميلاد تا دوران شكوهمند اسلامي در جاي جاي اين كشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: مجموعه‌هاي كهن باستاني از شهر سوخته و همدان و شوش و پاسارگاد و تخت جمشيد تا شيراز و اصفهان و تبريز و مشهد و يزد و كاشان و كرمان و آثار منحصر به فرد تاريخي بيستون كرمانشاه، ارگ تاريخي بم و معابد و مساجد زيباي آميخته با هنر اصيل ايراني و اسلامي، پل هاي تاريخي و كم نظير و غيره تنها گوشه‌هايي از عظمت تاريخ، فرهنگ و تمدن اين سرزمين است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما مصمم هستيم با برنامه‌ريزي صحيح و همه جانبه‌نگر توام با آينده‌نگري و استفاده از تجربيات ارزنده ديگر ملل آسيايي در تعامل مثبت و همه‌جانبه و ايجاد زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم و امكانات رفاهي مناسب، اين صنعت را به عنوان جايگزين مهمي براي منابع درآمدي خود به ويژه درآمدهاي نفتي قرار دهيم، گفت: ما عزم جدي براي برداشتن موانع پيش روي اين صنعت را داريم و آمادگي خود براي همكاري با همه كشورها جهت تبادل تجربيات، انجام سرمايه‌گذاري مشترك، توسعه طرح‌هاي متنوع توريسم فرهنگي،‌ توريسم پزشكي، توريسم زيارتي، توريسم علمي را اعلام و از پيشنهادها و راهكارهاي سازنده از طرف كشورهاي آسيايي استقبال مي كنيم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در شرايطي كه بايد از همه ظرفيت‌هاي ديپلماسي و گفتگو براي حل مسائل و مشكلات گوناگون پيش روي جامعه بين‌المللي و نزديكي بيش از پيش ملت ها در جهت گسترش صلح و امنيت پايدار بين المللي استفاده كنيم، متأسفانه رفتارهاي خارج از عرف و قانون رئيس‌جمهور آمريكا در قبال مردم ايران به ويژه خروج يكجانبه اين كشور از برجام و اعمال تحريم‌هاي يكجانبه عليه كشورمان به رغم پايبندي ايران به تمام تعهداتش در برجام كه بارها به تائيد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيده است، نشان از عدم درك صحيح و فهم نادرست مقامات آمريكا از مسائل بين‌المللي و راه حل هاي مبتني بر ديپلماسي و گفتگو در حل مسائل جهاني دارد.

وی ادامه داد: ما رفتار غيرقانوني و سياست دولت آمريكا در تحريم كشورها كه باعث ايجاد اختلال در روابط ميان ملت‌ها مي‌شود را محكوم مي‌كنيم و از جامعه بين‌الملل مي‌خواهيم با ايستادگي در مقابل سياست يكجانبه‌گرايي آمريكا عملاً ثابت كنند كه در دنياي جهاني شده امروز، تحريم ابزاري ناكارآمد و منسوخ شده است و نمي‌تواند بر سر راه تعاملات ملت‌ها و دولت‌ها مانع ايجاد كند.

معاون‌ اول رییس جمهور افزود: به رغم تحريم‌هاي آمريكا ما مصمم به ايجاد و گسترش بسترهاي لازم براي تعامل و همكاري در حوزه هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي به ويژه در حوزه گردشگري با همه كشورهاي آسيايي هستيم و از هر گونه همكاري و سرمايه‌گذاري مشترك در اين حوزه‌ها و مشاركت فعال هموطنان ايراني در اقصي نقاط جهان استقبال مي‌كنيم و آماده‌ايم تجربيات و دانش خودمان را در اختيار ساير كشورها قرار دهيم و از دانش و تجربه آنها هم براي بهبود زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري خودمان استفاده كنيم.

وی اظهار امیدواری کرد انتخاب همدان به عنوان پايتخت گردشگري آسيا اين فرصت را ايجاد كند كه ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بالاي اين استان در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، ميراث ارزشمند تاريخي، جاذبه‌هاي گردشگري، صنايع دستي و غيره به مردم كشورهاي آسيايي و همه دنيا شناسانده شود و به عنوان يك مقصد جديد گردشگري مورد اقبال قرار گيرد.

استاندار همدان نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های فراوان استان در بخش های مختلف گفت: همدان آماده توسعه همکاری و ایجاد تبادلات اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و بویژه گردشگری با کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان و یکی از نمایندگان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به اهمیت همدان و ظرفیت های این استان در حوزه گردشگری اشاره کردند.

دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا هم در این مراسم از ایران به عنوان مهد تمدن دنیا یاد کرد و گفت: ایران جایگاه باشکوهی برای عرضه به جهان در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه پارسیان مردمانی خوش مشرب و مهمان‌نواز و وارث تاریخ و میراث غنی هستند افزود: ایران با تمام داستانها و روایات کهن و امپراطوری پارسی می‌ تواند به عنوان یک مقصد گردشگری برای جهانیان معرفی شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در‌ این مراسم به ظرفیت های گردشگری کشورمان و نیز استان همدان اشاره و خاطرنشان کرد: دولت به دنبال توسعه صنعت گردشگری است و سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومانی در این بخش نشان از اهمیت بخش گردشگری و اهتمام دولت به این مهم دارد و امیدوارم با این اقدامات شاهد تحول در بخش گردشگری کشور باشیم.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور تمبر یادبود کنفرانس بین المللی همدان ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری آسیا رونمایی شد و سپس مقامات و میهمانان حاضر با معاون اول رییس جمهور عکس یادگاری گرفتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: