اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 26 August 2018
نمایندگان مردم در خانه ملت با ۱۳۷ رای موافق کرباسیان را از وزارت اقتصاد و دارایی برکنار کردند.

جلسه استيضاح وزیر اقتصاد در مجلس

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) پس از بررسی طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی ودارایی، با 137 رای موافق، 121 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 260 رای ماخوذه، با استیضاح مسعود کرباسیان موافقت کردند بر این اساس مجلس با ادامه مسئولیت وی در وزارت امور اقتصادی و دارایی مخالفت کرد.

گفتنی است تقاضای استیضاح کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی یکشنبه (28 مرداد) با 33 امضا اعلام وصول شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت موظف است وزیر پیشنهادی را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی حداکثر در مدت سه ماه  به مجلس معرفی کند.

مسعود کرباسیان از ابتدای دولت دوازدهم، سکان دار وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

موافقان استیضاح کرباسیان

 حاجی دلیگانی: رکود تورمی کمر تولیدکنندگان، کسبه و بازاریان را شکسته است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود تورمی کمر تولیدکنندگان، کسبه و بازاریان را شکسته است، گفت: به رغم قول های داده شده از طرف وزیر اقتصاد، وضعیت معیشتی مردم بدتر شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به وی افزود: یک سال از زمان رأی اعتماد مجلس به شما و ارائه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت براساس ماده 206 آیین نامه داخلی گذشته است، اما در این یک سال چه بر سر اقتصاد و معیشت مردم آمد؟

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت زندگی کارگران، کشاورزان، معلمان، رانندگان در یک سال وزارت شما چگونه بود؟ امروز باید از کدام مشکل اقتصادی صحبت کرد؛ از گرانی افسارگسیخته و بی حساب و کتاب در حوزه مواد غذایی و خوراکی مردم، مسکن، اجاره بها، خودرو، ارز، عدم شفافیت در اقتصاد یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی؟ از کدام باید صحبت کرد؟

وی با بیان اینکه رکود تورمی کمر تولیدکننده، کسبه و بازاریان را شکسته است، تصریح کرد: آقای وزیر؛ یادتان هست در سال گذشته در برنامه ای که به مجلس ارائه کردید مهار کردن تورم افسارگسیخته را از دستاوردهای دولت یازدهم دانستید و بیان کردید رشد منفی اقتصاد در این دولت مثبت شده است و مهار کردن تورم در کنار احیای رشد اقتصادی سبب التهاب زدایی از اقتصاد شده است و دیگر شاهد نوسانات شدید در بازار کالا، خدمات و ارز نیستیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به زعم گفته های وزیر اقتصاد ثبات و آرامش نسبی در اقتصاد حاکم شده بود، تورم افسارگسیخته که برخی زمان ها از مرز 40 درصد عبور می کرد، پس از 26 سال در سال 95 تک رقمی شده بود؛ براساس آمار ارائه شده توسط آقای کرباسیان تورم گروه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها از 41.7 درصد در سال 92 به 8.2 درصد در سال 95 رسیده و با توجه به اهمیت این گروه در سبد هزینه خانوار وضعیت معیشتی دهک های پایین درآمدی در سال های اخیر و پیش از وزارت شما در دولت یازدهم بهبود پیدا کرده است.

حاجی دلیگانی با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد در سال 96 عنوان کرد: شما درباره دستاوردهای دولت یازدهم در برنامه خود اعلام کردید به گواه ارزیابان مستقل بین‌المللی و گزارش‌های جهانی در شاخص‌هایی مانند فضای کسب و کار، نوآوری، کارآفرینی، شادی و کیفیت زندگی بهبود داشتیم، برای مثال گفتید 38 پله در شاخص نوآوری و 32 پله در شاخص بهبود فضای کسب و کار پیشرفت کردیم و مدعی شدید ایران از گروه کشورهای با ریسک بالا خارج شده و درجه کشور ما از 7 به 6 کاهش یافته است و جایگاه بین‌المللی کشور نیز در شاخص آزادی اقتصادی 13 پله و در فلاکت اقتصادی 15 رتبه بهبود یافته است.

وی ادامه داد: آقای کرباسیان از زمانی که شما وزیر شدید دلار از 3800 تومان به 12 هزار تومان، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن با حداقل 65 درصد افزایش به متری 8 میلیون رسیده است. روزانه یک هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور افزودید و بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی 1.6 تریلیون تومان را تجربه کردیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد اقتصادی در دوران وزارت آقای کرباسیان 3 تا 4 درصد کاهش داشته است، یادآور شد: نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد در خرداد ماه تورم به 13.7 رسیده یعنی 95 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم؛ این رشد در برخی زیربخش‌ها که در معیشت مردم اثر بسیار دارد قابل توجه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هر ماه حدود 9 درصد رشد داشته است، در یک سالی که وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب و کار ایران 4 رتبه سقوط داشته، قیمت خودرو 40تا 50 درصد افزایش داشته، قیمت یک سکه از یک میلیون و 200 تومان به بالای 4 میلیون تومان رسیده است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه سفره مردم از مرز کوچک شدن به مرحله نامرئی شدن رسیده است، گفت: قدرت خرید مردم را حدود 50 درصد کاهش دادید و مردم فقیر را فقیرتر و متوسط را ندارتر کردید. گوشت کیلویی 70 تومان با سفره‌های مردم بیگانه است؛ نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی چه بود، اگر نقشی داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید، چرا پس از 4 ماه که این بسته زیان های بسیار برای کشور به بار آورد بسته دیگر را ارائه کردید و اگر نقشی نداشتید چه وزیر اقتصادی هستید؟

 نماینده ارومیه: لباس اقتصاد به تن کرباسیان نمی آید

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با وصله و پینه کابینه درست نمی شود، گفت: وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد.

سید هادی بهادری در نشست علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد خطاب به رئیس جمهور گفت: شان وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرد، انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد باشد اما متاسفانه به بحث تخصص در اقتصاد توجه نشده است، این در حالی است که هرجا از افراد متخصص استفاده نشده آسیب دیدیم.

به اندازه فوتبال برای اقتصاد ارزش قائل نشدیم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اندازه فوتبال برای اقتصاد ارزش قائل نشدیم، افزود: در فوتبال به دلیل نبود مربی خوب از خارج کشور به دنبال متخصص می گردیم اما در اقتصاد این موضوع مورد بی توجهی واقع شده است.

با وصله و پینه کابینه درست نمی شود

وی خطاب به رئیس جمهور با انتقاد از اینکه با وصله و پینه کابینه درست نمی شود، ادامه داد: وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد؛ اقتصاد کشور تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی تواند تئوری پردازی و سیاست های اقتصادی دولت را تبیین کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به کرباسیان گفت: شما چرا وقتی خودتان بر این باور بودید که اقتصاد کلان نمی‌دانید پیشنهاد تصدی وزارت را قبول کردید؟ چرا در اردیبهشت ماه استعفاء ندادید؟ چرا حتی یک عذرخواهی از ملت نکردید؟ آیا نمی دانید مردم در چه فشار اقتصادی هستند.

بهادری با تاکید بر اینکه مهم ترین مسئله امروز مردم گرانی و بیکاری است، خطاب به وزیر افزود: آیا می دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شماست؟ می دانید اگر می توانستید این دارایی ها و نقدینگی کلان کشور را درست هدایت کنید گرانی ها اتفاق نمی افتاد، آیا می دانید واحدهای تولیدی و اصناف و بازار یا توسط بانک ها گرفتار شدند یا توسط اداره دارایی و مالیاتی، آیا می دانید بانک ها با تحمیل عقود یک جامعه فقط در سود تولیدی ها شریک هستند و در ضرر آن ها را به سمت ممنوع الخروجی، زندان و مصادره اموال هدایت می کنند، آیا می دانید چه بروکراسی هایی در بانک های شما حاکم است؟

کسانی 3 هزار سکه خریدند و مالیات نمی دهند اما بقال سرکوچه باید مالیات پرداخت کند

وی ادامه داد: آیا می دانید برای یک تولیدی یک یا دو سال طول می کشد سرمایه در گردش داده شود؟ آیا می دانید هنوز بند و تبصره 16 بودجه 97 که براساس آن جرائم تاخیرکنندگان بخشیده می شود هنوز بعد از گذشت 5 ماه با فرصت 6 ماهه اجرا نشده است؟ آیا می دانید گمرک شما باعث شده تلمباری از محصولات کشور ما در گمرکات خراب شود. متاسفانه کسانی 3 هزار سکه خریدند و مالیات نمی دهند اما بقال سرکوچه باید مالیات پرداخت کند، آیا می دانید چه درصدی از تولیدکنندگان در زندان هستند، آیا می دانید کسی که سال ها برای واحد تولیدی خود زحمت کشیده، واحدش مصادره شده است؟ آیا می دانید عدالت مالیاتی وجود ندارد.

آقای کرباسیان؛ لباس وزارت اقتصاد به تنتان نمی آید

بهادری خطاب به کرباسیان با بیان اینکه شما انسان خوش برخورد و خوش منشی هستید اما لباس وزارت اقتصاد به تنتان نمی آید، یادآور شد: شما نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید و نه سیاستگذاری اقتصادی را می دانید، شما می توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید اما نمی توانید وزیر اقتصاد خوبی باشید.

باید برای شرایط سخت تر و اقتصاد مقاومتی آماده شویم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هنوز تحریم ها شروع نشده و با این وضعیت بحرانی مواجه هستیم باید برای شرایط سخت تر و اقتصاد مقاومتی آماده شویم؛ از نمایندگان تقاضا دارم با رأی به استیضاح فرصت دهیم از نخبگان اقتصادی و متخصصان برای مدیریت این وزارتخانه مهم استفاده شود.

 خادمی: کرباسیان برنامه ای برای ساماندهی مشکلات اقتصادی ندارد

 نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی از نبود راهبرد در وزارت اقتصاد برای پیشبرد اقتصاد کشور انتقاد کرد.

هدایت الله خادمی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: امیدواریم امروز بتوانیم از زبان مردم شریف ایران سخن بگوییم؛ سخن از پدران شرمنده، سخن از جوانان بیکار، سخن از تبعیض، سخن از رانت، سخن از فساد و سخن از سوء مدیریت؛ بنابراین مخاطب تمام این سخنان شما نمایندگان ملت هستید.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با ذکر چند سوال تصریح کرد: آیا وضعیت اقتصادی مردم را نمی‌بینیم؟ آیا صدای مستمندان و مستضعفان را نمی شنویم؟ مگر ما در میان مردم نیستیم و کنار قشرهای جامعه زندگی نمی کنیم؟ چگونه است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده مردم تحت فشار و دشوارتر شده ولی برای برخی بهتر و شیرین تر شده است؟ چه کسی پاسخگوی تمام این سوالات است؟

وی ادامه است: درست است که پاسخگوی تمام این سوالات و مشکلات شخص رئیس جمهور است اما وزیری که از بانک ها تا بیمه ها، از گمرکات تا وضع مالیات، از مناطق آزاد تا غیره در مجموعه مدیریت خود دارد، اگر از ایشان نپرسیم پس از چه کسی باید پرسید؟

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم تصریح کرد: جناب آقای کرباسیان! یکی از ده ها وظیفه وزارت اقتصاد تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنهاست که متاسفانه هیچ کدام انجام نمی شود.

وی افزود: متاسفانه ایشان در یک سال گذشته هیچ استراتژی برای پیشبرد اقتصاد کشور نداشتند و برنامه ای برای اداره امور اجرایی و مدیریتی وزارتخانه و سازمان های تابعه خود ارائه نکردند. انتصابات بسیار ضعیف، امکان اداره مجموعه مهم وزارت اقتصاد و امور دارایی را با مشکل رو به رو کرده و نفس این وزارتخانه را گرفته است.

خادمی بیان کرد: نبود دانش و انگیزه، ناهمگونی مدیریتی، اراده جزیره ای و ملوک الطوایفی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های تابعه را دچار مشکل کرد که آثار آن را می توان در وضعیت اقتصادی و ارزی کشور دید. 

موافق استیضاح کرباسیان رحیمی جهان آبادی: فساد در گمرک یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فساد در گمرک و ناتوانی در مدیریت اقتصادی کشور از جمله دلایل اصلی استیضاح وزیر اقتصاد است، گفت: مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به عنوان یک اصلاح طلب، حامی دولت و حامی آقای روحانی و فردی که از دولت تدبیر و امید حمایت می کند، اینجا ایستاده ام. من فردی هستم که همچنان از دولت حمایت می کنم و دولت تدبیر و امید را شایسته خدمت به مردم می دانم، اما خواهان استیضاح وزیر اقتصاد هستم، البته معتقدم نه آقای کرباسیان مقصر است، نه ترامپ و نه آقای روحانی و نه هیچ فرد دیگری؛ مقصر ما هستیم که پشت این دیوارهای سیمانی صدای ضجه مردم و ملت ایران را نمی شنویم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم، چشم و گوش بسته از برخی وزرای دولت حمایت می کنیم. ما مقصریم که توجیهات غیرمنطقی و غیرعقلانی وزارت اقتصاد را در مواردی همچون ناکارآمدی، ضعف مدیریتی، فساد در گمرک و ناتوانی در مدیریت بازار ارز هر روز می شنویم اما همچنان با توجیهات غیرمنطقی اقدامات آنها را تایید می کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد ناتوان در مدیریت اقتصادی است، افزود: آقای کرباسیان نه مدیری است که اقتصاد کلان بداند و نه مدیری است که کشور را مطابق با اقتصاد کلان اداره کند و نه حتی مدیری که بتواند بر زیرمجموعه خود تسلط و مدیریت داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه 40 نفر از نمایندگان مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کرده اند، ادامه داد: فساد در گمرک، اصلی ترین دلیل این استیضاح است. باید پرسید مقصر فساد در سامانه گمرکی چه کسی است؟ بارها به آقای عسگری و آقای کرباسیان در جایگاه رئیس فراکسیون مرزنشینان موضوع و مشکلات را مطرح کردم و گفتم که شرکت های مرزی در فشار شدید اقتصادی به سر می برند و مشکلات گمرکی مردم را زمین گیر کرده است، اما نه تلاشی برای تغییر شرایط در گمرک دیده می شود و نه در وزارت اقتصاد و البته امیدی هم برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: معتقدم یا وزیری را نباید برای استیضاح به مجلس کشاند یا اگر به مجلس آمد، بدون نگاه جناحی، سیاسی و حب و بغض به دولت از حقوق ملت دفاع کنیم، زیرا مردم در زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

پاپی زاده: سیاست‌های پولی وزیر اقتصاد موجب کاهش ثروت عمومی و کاهش بی سابقه ارزش پول ملی شد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سیاست های وزارت اقتصاد در مسیر اولویت های کشور نیست.

عباس پاپی زاده در نشست علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: همکاران گرامی برنامه اقتصادی اعلامی دولت اقتصاد اجتماعی و مردم محور بود در حالی که عملکرد واقعی دولت کاملا برخلاف برنامه اعلامی است، به طوری که سیاست های پولی و مالی دولت و وزیر اقتصاد موجب کاهش ثروت عمومی، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی و دارایی های مردم، کاهش تولید، افزایش بیکاری تورم و افزایش رکود بی سابقه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: با وجود تصویب قانون بهبود محیط کسب و کار توسط مجلس، دولت به جای جهت گیری نقدینگی به سوی تولید، آن را به سمت پیش فروش سکه و ارز و التهاب آفرینی در بازار سوق داد و همین تصمیم اشتباه دولت موجب شد عده ای معدود به قیمت ویرانی اقتصاد کشور به ثروت های نجومی باد آورده دست پیدا کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: کانون زلزله اقتصادی اخیر سیاست های پولی و مالی دولت بوده است، افزایش 3.3 دهم برابری نقدینگی، افزایش دو برابری پایه پولی کشور، شکستن رکود، افزایش چندین برابری بدهی دولت به بانک مرکزی و استقراض مداوم از اتفاقات ناگوار اقتصادی سال های اخیر است.

وی بیان داشت: کدام یک از تغییرات چندین برابری وخانمان سوز شاخص های اقتصادی ذکر شده ناشی از تحریم ها بوده است، متاسفانه ناکارآمدی و بی برنامگی متولیان اقتصادی در سایه و تاریکی تحریم ها پنهان می شود، در حالی که می دانیم خسارت اقتصادی وارد شده به مردم به خصوص محرومان، کارمندان، کارگران و کشاورزان تماما ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت است.

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: این اقدامات اشتباه باعث ایجاد شرایط غبار آلود و مسموم در فضای اقتصادی کشور شده است تا افراد رانت خوار و فرصت طلب از اشتباهات مهلک تیم اقتصادی جهت غارت اموال و دارایی های مردم استفاده کند به طوری که افراد خاص یک شبه به ثروت نجومی دست پیدا می کند اما میلیون ها نفر ازآحاد مردم ایران به خاک سیاه نشسته اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم افزود: جناب آقای کرباسیان، بی ثباتی در سیاست های مالی و پولی شما و تیم اقتصادی دولت موجب شده شاخص درجه اعتبار بانک مرکزی کاهش بی سابقه و تاریخی داشته باشد که علاوه بر ایجاد بی‌اعتمادی موجب عدم اطمینان مردم و بنگاه های اقتصادی شده است.

پاپی زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: چرا وزرات اقتصاد، بانک مرکزی را با تصمیم ناصحیح خود بانک های غیردولتی به مسابقه افزایش نرخ سود ترغیب کرد که در نهایت باعث رشد بی سابقه نقدینگی به حدود هزار و 600هزار میلیارد تومان رسید و سونامی نقدینگی حوزه مختلف اقتصاد را یکی پس از دیگری نابود کرد.

وی خطاب به وزیر ادامه داد: انحراف مسیر توسعه کشور از اقتصاد تولید محور به اقتصاد رانت محور، تضعیف بخش خصوصی مولد، غیر مردمی شدن اقتصاد و تشدید رکورد، کاهش سطح درآمد و معشیت مردم به خصوص جامعه زحمت کش کارگران، کشاورزان و معلمان، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی و تسلط به چیرگی سه ضلعی اقتصادی نامولد سفته بازی، دلالی، ربا خواری بر اقتصاد ایران حاصل وزارت جنابعالی است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نه تنها رویکرد علمی در تصمیمات دولت وجود ندارد، بلکه پایداری و هماهنگی سیاست های اقتصادی در دولت از جمله در وزارت اقتصاد وجود ندارد، متاسفانه دولت از همان ابتدا نیز به توصیه های مکرر متخصصان کارشناسان اقتصادی کشور بی توجه بود، همه می دانیم برآیند سیاست های وزارت اقتصاد در مسیر اولویت های کشور نیست، عملکرد اقتصادی دولت در جهت بهبود معشیت و رفاه و محرومان و گسترش فعالیت و فرصت های شغلی نیست.

پاپی زاده بیان داشت: متاسفانه در دوران وزارت کرباسیان، برای اجرایی شدن مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود وضعیت معشیت مردم و رفع بیکاری با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی هیچ اقدام عملی صورت نگرفت، وزیر اقتصاد مردم انتظار داشتند در جهت امنیت اقتصادی و دفاع از حقوق مردم و برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادی و بازگشت ثروت های نجومی نامشروع ناشی از نوسانات ارز، سکه و واردات به نفع مردم و قشر کم درآمد جامعه گام بردارید ولی متاسفانه تیم اقتصادی دولت اسناد مالی و بازرگانی خرید و فروش واردات کالا، خودروهای خارجی و نهادهای کشاورزی را که به ارز دولتی دست یافته بودند در اختیار دستگاه قضایی نداده است که بزرگ ترین مانع با متخلفان و احقاق حق مردم و شفافیت اقتصادی است.

وی گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد کشور هستید، ظلمی که این شورا به بخش کشاورزی زد هیچ کس نزد، چرا شورای اقتصاد برخلاف قانون از افزایش قیمت تضمینی گندم کشاورزان جلوگیری کرد در حالی که قیمت های خودروهای بی کیفیت داخلی که قاتل جان مردم شده اند به راحتی افزایش می دهید، امروز مردم ناچارند خودروی بی کیفیت پراید را به قیمت 35 میلیون تومان خریداری کنند، آیا این بی عدالتی نیست؟

عضو کیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: چرا صدای کشاورزان زحمت کش که ستون فقرات اقتصاد مقاومتی کشور هستند را نمی شنوید در حالی که ندای گوش خراش لابی خودروسازان بی کیفیت را به سرعت اجابت می کنید، آقای کرباسیان در حالی که در چند ماه گذشته قیمت مسکن بیش از 40 درصدافزایش داشته، خودرو تا 300 درصد و مواد غذایی تا 100 درصد افزایش قیمت داشته چگونه است که نرخ تورم کشور را 8.7 درصد اعلام می کنید صداقت شما و تیم اقتصادی دولت در مقابل مردم کجاست؟

وی ادامه داد: در بحث جذب سرمایه گذاری خارجی بر خلاف وعده های داده شده اتفاقات تحقیرکننده ای برای ملت ایران افتاد، به دلیل قراردادهای غیراصولی و یکطرفه و عدم دریافت تضامنی لازم از کشورهای خارجی در روزهای اخیر متاسفانه شاهد خروج یکطرفه آنها از کشور و به سخره گرفتن دولت و قوانین کشور توسط کشورهای خارجی بوده ایم.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر گفت: آقای وزیر چرا دردوران جنابعالی شفافیت اقتصادی و کسب وکارهای ارزی و ریالی و مبارزه فراگیر با فساد و رانت خواری صورت نگرفت، فقط در یک فقره قاچاق از کمرگ بیش از هزار کانتینر ظروف شیشه ای قاچاق شده است چرا شما با به کارگیری افراد دو تابعیتی که خانواده آنها در خارج از کشور به سر می برند اعتراض نکرده اید، مگر در جنگ اقتصادی نیستیم؟ چرا افرادی که تابعیت امریکا ، کانادا و اروپا دارند و دل در گرو تامین منافع کشورهای مذکور را دارند به عنوان فرماندهان اقتصادی کشور منسوب کرده اید؟ چرا با بی تدبیری تمام حدود 20 میلیاد دلار ارز و حدود 60 تن طلای کشور به حراج گذاشته شد؟ مسئول حراست از ذخایر کشور چه کسی است؟

پاپی زاده در ادامه موافقت خود را استیضاح کرباسیان عنوان کرد: کدام یک از 20 پروژه اقتصادی بزرگ شما که به مجلس وعده دادید عملیاتی شد؟ سرنوشت قانون بهبود کسب و کار چه شد؟ احیا و اصلاح نظام بانکی کشور چه شد؟ اصلاح صندوق بازنشستگی کشور به کجا رسید؟ وعده اقتصاد در اتاق شیشه ای به کجا رسید؟ و سرنوشت مدیریت بدهی های دولت چه شد؟

وی بیان داشت: هر جای دنیا این تورم افسارگسیخته و زلزله اقتصادی رخ می داد مدیران اقتصادی آن قبول مسئولیت و استعفا می کردند اما ظاهرا فرهنگ پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مردم در مسئولان کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: همکاران هزینه سنگین ویرانی اقتصادی ایران و خسارت مردم مظلوم ناشی از تصمیمات و راهبردهای ناصحیح و نادرست اقتصادی دولت است، مردم انتظار دارند مجلس با استفاده از ابزار نظارتی و وظیفه شرعی و قانونی خود در جهت اصلاح امور و معشیت مردم عمل و امروز بر تصمیم عادلانه خود فضا برای اصلاح تیم اقتصادی دولت فراهم کند.

  کاظم زاده: انتقاد از حجم بالای نقدینگی سرگردان

نماینده مردم دهلران، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: حال اقتصاد کشور خوب نیست و در تب می سوزد.

شادمهر کاظم زاده در نشست علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کشور در معرض جنگ اقتصادی تمام عیار قرار گرفته است و امریکایی ها در اتاق جنگشان علیه جمهوری اسلامی نقشه طراحی می کنند و در سالروز کودتای ننگین 28 مرداد، ستاد اقدام تحریم تشکیل می شود و در روز استکبار، روز تحریم کامل مطرح می شود. اما در مقابل اتاق جنگ اقتصادی امریکایی ها، در ایران اتاق اقتصادی مقابله با تحریم چه می کند؟

نماینده مردم دهلران، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون پاتک اقتصادی علیه اقدامات امریکا چه بوده است؟ متاسفانه 60 تن از ذخایر طلای کشور در قالب پیش فروش سکه فروخته شد، سوال این است که ذخایر ارزی کشور به چه صورتی به این وضعیت دچار شده است؟ کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی باعث شده است تبعاتی به همراه داشته باشد که مردم تبعات آن را با گوشت و خون حس کنند.

وی ادامه داد: اتاق جنگ اقتصادی کابینه نیازمند افراد متخصص و باهوش است. کاهش قدرت مردم، کوچک شدن سفره مردم و افزایش فقر می تواند آسیب های اعتقادی به همراه داشته باشد. امام موسی کاظم (ع) می فرماید که به حاکمان سفارش می کنیم که مردم را فقیر نسازند، زیرا نتیجه آن به کفر می انجامد.

کاظم زاده ادامه داد: آقای کرباسیان در زمانی که متولی وزارت اقتصاد شدند، برنامه های خوبی را اعلام کردند و نمایندگان به برنامه های کرباسیان رأی اعتماد دادند، اما در یک سال گذشته وی چه اقدامی انجام داده است؟ بازار ارز آرامش ندارد، آیا آرامش اقتصادی که در برنامه های وی بیان می شد، همین وضعیت کنونی است؟ بنده زبان دولت نیستم، که دلار را به صورت دستوری تعیین قیمت کنم.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید عملکرد مستقلی داشته باشد، اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرده است من کاره ای نیستم! و بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می کند! صحیح نیست، چرا که این وزارتخانه مسئول تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور است و باید وزیر اقتصاد به مانند نخ تسبیح در تیم اقتصادی انسجام ایجاد کند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور گفت: سرمایه گذاران به دنبال فضای امن برای سرمایه گذاری هستند، حال از وزیر اقتصاد سوال می کنم برای هدایت نقدینگی ها چه اقدامی انجام داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: نوسانات ارزی کشور در حالی اتفاق می افتد که ایران از ظرفیت ها و امکانات اقتصادی خوبی برخوردار است و این التهابات قابل توجیه نیست، عدم رعایت شایسته سالاری و عمل نکردن به سیاست های اقتصاد مقاومتی و عدم استفاده از نخبگان باعث التهابات شده است.

وی گفت: اینکه مطرح می شود هزینه تغییرات در مدیریت اقتصادی از جیب مجلس پرداخت می شود، به فرض صحت موضوع مذکور باید گفت که برای مردم باید هر هزینه ای پرداخت شود. اینکه گفته می شود کرباسیان تصمیم ساز اقتصادی نیست، به فرض صحت موضوع مذکور باید گفت که ما وزیر بی اختیار نمی خواهیم، آیا حفظ منصب تا این اندازه ارزش دارد؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس از استیضاح به عنوان آخرین اهرم نظارتی استفاده می کند و نباید فراموش کرد نمایندگان در دو مرحله تقاضای تغییرات در تیم اقتصادی دولت را با امضای بیش از 180 امضای نمایندگان به رئیس جمهور تقدیم کردند و تذکرات زیادی را در این باره در مجلس بیان کردند، اما آیا اتفاقی افتاد؟

کاظم زاده خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: پر واضح است که حال اقتصاد کشور خوب نیست و در تب می سوزد، به طور مثال یکی از همکاران نماینده به بنده گفت که دیروز یک شخص به دفترش مراجعه کرده و تقاضای 5000 تومان بابت هزینه شام شب داشته است! چرا جوانان کشور در شرایط اقتصادی موجود برای دریافت یک وام کم بهره باید مجبور باشند، دو سال دوندگی داشته باشند؟ چرا در شرایط مذکور وزیر اقتصاد اعلام می کند مشکل اقتصادی در کشور وجود ندارد؟

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: