اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 25 August 2018
وزیر نیرو اعلام کرد:
وزیر نیرو گفت: افزایش تعرفه آب و برق در برنامه وزارت نیرو برای مشترکان پرمصرف قرار دارد و با توجه به مطالعات اقتصادی صورت گرفته هدف ما با اعلام تعرفه های جدید کاهش مصرف 10 درصدی در بخش برق و ۱۲ درصدی در بخش آب است.

صرفه‌جویی ۱۲ درصدی آب و برق با اعلام تعرفه‌های جدید

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری در حاشیه افتتاح واحد اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات با اعلام این خبر، گفت: تعرفه مصرف قطعا در آِینده تغییر خواهد کرد که سه گروه برای این مسئله در نظر گرفته‌ایم. گروه اول افرادی هستند که زیر الگو مصرف دارند و قرار شده برای این دسته از افراد سیستم‌های جدید تعرفه تشویقی در نظر گرفته شود.

وی افزود: یک بخش دیگری از افراد جامعه که جمعیت زیادی را نیز در بر می‌گیرند، در حد الگو مصرف دارند و گروه سوم نیز که تعداد آنها کم اما میزان مصرف‌شان زیاد است، گروه پرمصرف‌ها را تشکیل می‌دهند.

وزیر نیرو با بیان اینکه قصد داریم تا تعرفه را برای این دسته از افراد به گونه‌ای اصلاح کنیم که علاقه و تمایل به کاهش مصرف داشته باشند؛ به گونه‌ای که ترجیح دهند از گروه پرمصرف‌ها خارج شوند.

کسری ۴ هزار مگاواتی برق در سال آینده

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بازگشت سهام مهاب قدس، در حال حل و فصل شدن است و به وزارت نیرو باز خواهد گشت، گفت: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر نه به طور کامل می‌توان آن را رد کرد و نه می‌توان آن را تائید کرد، چرا که ابتدا باید مشکل بهره‌وری حل شود.

وی ادامه داد: در خصوص واگذاری سهام مهاب قدس به آستان قدس که در دولت دهم به آستان قدس واگذار شده بود، باید بگویم که این موضوع و بازگشت مهاب قدس و زیر مجموعه آن به وزارت نیرو در حال حل و فصل شدن است.

اردکانیان همچنین با اشاره به این که در هفته دوم ۶ هزار و ۶۶۶ پروژه صنعت آب و برق با هزینه‌ای بالغ بر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری و یا در حال افتتاح است، گفت: سال آینده مصرف برق در زمان پیک به ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات خواهد رسید، بنابراین نیاز است تا ۸ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال آبی ۹۷ و ۹۸ مثل سال آبی ۹۶ و ۹۷ است در برنامه‌ریزی بخش برق ۲۵ نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد که ۵ هزار مگاوات خواهد بود که ظرفیت قابل اتکا آن ۴ هزار مگاوات است، پس بنابراین ۴ هزار مگاوات باید از طرق دیگری تولید شود.

اردکانیان ادامه داد: ۳ هزار مگاوات مدیریت مصرف تولید خواهیم داشت، پس باید به جای به کار بردن صرفه‌جویی بگوییم که باید مدیریت مصرف تولید را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی تأکید کرد: ۱۲ برنامه مدیریت مصرف یا تولید در سال آینده از جمله همکاری با صنایع، گسترش نصب لوازم کاهنده، لامپ کم مصرف از این برنامه‌ها خواهد بود.

وزیر نیرو در مورد انتقال حوضه به حوضه و یا انتقال آب از دریای خزر گفت: سیاست ما در این خصوص روشن است، چرا که به حکم تجربه به این نتیجه رسیدم که هیچ انتقال آب از جایی به جای دیگر به تنهایی مسائل نقطه مبدا و یا مسائل نقطه مقصد را حل نخواهد کرد، چرا که باید ابتدا مشکل بهره‌وری حل شود.

 

زیمنس هر آنچه که با ایران تعهد کرده است را انجام خواهد داد

وزیر نیرو در باره مطالب منتشر شده از سوی زیمنس مبنی بر قطع همکاری با ایران گفت: در ملاقاتی که با مسئولان ارشد زیمنس داشتم، آنها اعلام کردند که هر آنچه که با ایران تعهد کرده‌اند مثل انتقال تکنولوژی توربین‌های نیروگاهی کلاس F به ایران را انجام خواهند داد.

وی در مورد بحث مطالبات ایران در خصوص برق فروخته شده به عراق گفت: رقم قابل ملاحظه‌ای از بابت فروش برق به عراق مطالبات داریم که امیدواریم به تعهدی که عراق با ما دارد، به بازپرداخت آنها اقدام کند، بنابراین دعوتی که از وزیر جدید برق عراق داشته‌ایم وزیر برق عراق به زودی برای مذاکرات خود به تهران خواهد آمد.

صادرات برق به عراق، پاکستان و افغانستان از سر گرفته شد

وزیر نیرو گفت: صادرات برق ایران پس از برطرف شدن مشکل خاموشی ها، به کشورهای همسایه عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد و در عین حال در مواقع نیاز، امکان واردات برق نیز وجود دارد.

وی درادامه افزود: در زمینه صادرات برق ایران، به تعهدات خود در مبادلات انرژی با کشورهای همسایه می پردازد.

اردکانیان تصریح کرد: علاوه بر صادرات، هم اکنون امکان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در مواقعی که نیاز باشد، فراهم است.

 

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: