اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 20 August 2018
قاسمی در واکنش به سخنان بولتون؛
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات جان بولتون در مصاحبه با‌ ای بی سی نیوز در خصوص دخالت ایران در انتخابات کنگره آمریکا به یک ضرب المثل بسنده کرد و گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.

کافر همه را به کیش خود پنداردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صدا و سیما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات قدیمی و روش های خصمانه ای که آمریکایی ها علیه ایران به‌کار می برند راه به جایی نخواهد برد.

قاسمی در ادامه در نشست خبری هفتگی خود تاکید کرد: با مقاومت مردم و راهکارهایی که وجود دارد اقدامات آمریکا در جنگ روانی هم شکست خواهد خورد.

وی همچنین درباره نوع برخورد کارکنان برخی سفارتخانه های خارجی از جمله ایتالیا در تهران با هموطنان برای دریافت روادید گفت: سفارتخانه های خارجی موظف هستند حقوق شهروندان ایرانی را رعایت و خدمات لازم را ارائه کنند.

قاسمی ادامه داد: خبرهایی به دست ما رسیده و در حال بررسی هستیم ولی در حال حاضر از قضاوت در این مورد خودداری می کنم.

وی گفت: در گذشته هم اقدامات خوبی در این مورد انجام شده است و امیدوارم شرایط بهتر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره ممانعت عراق از ورود بالگردهای ایرانی برای اطفای حریق تالاب هور العظیم نیز گفت : تماس هایی بین وزارت امور خارجه ایران و عراق انجام شده و بهتر است نظر آقای کلانتری را به‌ لحاظ فنی بپرسید تا موضوع روشن شود.

 کندی اقدامات اروپا مطلوب ایران نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیشرفت و سرعت ارائه بسته پیشنهادی اروپا گفت: از سرعت روند کار رضایت کامل نداریم و امیدواریم این کشورها با جدیت و سرعت عمل لازم، تلاش خود را ادامه دهند.

قاسمی درباره اظهارنظر ظریف مبنی بر اینکه اروپا هنوز هزینه حضور در برجام را پرداخت نکرده است، افزود: انتظار ما این بود که کشورهای اروپایی با سرعت بیشتری پیشنهادهای عملی خود را به ما ارائه دهند تا بتوانیم در فرایند تصمیم‌گیری در سطح عالی، اخذ تصمیم کنیم.

وی ادامه داد: بنا به دلایل مختلف از جمله تعطیلات اگوست و پیچیدگی مکانیزم فنی و اقتصادی، با دشواری‌هایی از جمله کندی روبه‌رو هستیم ولی امیدواریم کار به فرجام نیک‌تری دست پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: البته ما از سرعت روند کار رضایت کامل نداریم و علاقه‌مند به جدیت و سرعت بیشتری در این خصوص هستیم، در این مسیر به لحاظ سیاسی مشکلی وجود ندارد و وضعیت روشن است.

وی اضافه کرد: در کلیات، گفته ها و پیشنهادهای ارائه شده مثبت تلقی می شود اما مکانیزم های فنی در بخش هایی روشن و در بخشهایی نیز با ابهاماتی روبروست و قطعا مورد رضایت کامل طرف ایرانی نیست.

قاسمی با بیان اینکه کندی در این موضوع مورد رضایت ایران و مردم ایران نیست، اظهار داشت: تاکید می‌کنیم این کشورها باید از سرعت و دقت و شرایط بهتر و مناسب‌تری نسبت به ایران پیروی کنند. ما با صبوری و متانت این روند را دنبال می‌کنیم. امیدواریم با توجه به وضعیت جدید و اتمام تعطیلات شاهد گام های بلندتری از سوی این کشورها باشیم، ولی تاکید موکد ما سرعت عمل این کشورها است و این امیدواری وجود دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل گروه اقدام توسط وزارت امور خارجه امریکا قابل شکایت است؟‌ یادآور شد: این اقدام را جدی نمی‌گیریم زیرا جدید نیست. برخی کارگروه‌ها از سال‌ها قبل تشکیل شده بود. زمان زیادی از تشکیل این گروه نگذشته ولی ما فعالیتش را رصد خواهیم کرد. در صورت نیاز درباره چگونگی برخورد با موضوع و انجام اقدام متقابل تصمیم خواهیم گرفت.

قاسمی درباره مجوز شرکت‌های چینی برای ماهی‌گیری در دریای عمان نیز خاطرنشان کرد: شرکت‌های صیادی ایرانی که عمدتا از بخش خصوصی هستند، با برخی موسسات چینی قراردادهایی دارند که برای صید برخی از ماهی‌هایی است که ما مصرف نمی‌کنیم و بیشتر جنبه صنعتی دارد همچنین صید برخی از ماهی‌ها نیازمند تکنولوژی‌هایی است که طرف ایرانی از آن برخوردار نیست. کارکنان و برخی از کشتی‌ها چینی هستند و خارج از آب‌های سرزمینی ایران به فعالیت می‌پردازند و ربطی به منابع دریایی ایران ندارند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با شرکت‌های خارجی از کشورهای دیگر تجربه چنین همکاری‌هایی را داشته ایم. متاسفانه در فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد هر نوع همکاری خارجی که می‌تواند سودآور باشد، تحت الشعاع قرار می‌گیرد و مسائلی مطرح می‌شود که با واقعیت چندان تطابقی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور یک هیات عالی‌رتبه عراقی در تهران گفت: روابط ایران و عراق بسیار خوب است. رفت و آمدهای زیادی صورت گرفته است. ما این روزها شاهد تلاش گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب برای تشکیل دولت جدید هستیم. منتظر هستیم دولت جدید عراق تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضعیت فعلی و استقرار دولت جدید با تلاش بیشتری می‌توانیم همکاری‌های دو کشور را دنبال کنیم.

شکایت ایران از آمریکا تعیین وقت شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه تعیین وقت شده است.

قاسمی در ادامه نشست خبری درخصوص پیشنهاد جدید رئیس‌جمهور افغانستان برای آتش بس با طالبان تصریح کرد: امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برای ایران از اهمیت بالایی برخودار است. از هر تلاش و اقدامی که بتواند به استقرار امنیت، ثبات و آرامش در این کشور کمک کند، استقبال می‌کنیم.

وی افزود : از این پیشنهاد نیز استقبال می‌کنیم و امیدواریم همه گروه‌ها بتوانند به آتش بس و شرایط آرام برای ایجاد فضای مناسب در جهت گفت‌وگو و تبادل نظر و رسیدن به تفاهم برسند تا بتوانند وضعیت بهتری را در افغانستان حاکم کنند، ما هم استقبال و حتما از آن حمایت می‌کنیم.

قاسمی درباره بازسازی سوریه خاطرنشان کرد: امیدوارم روند بازگشت امنیت، ثبات و صلح در سوریه نهایی و شرایط برای بازسازی این کشور رنج‌دیده فراهم شود. درخصوص مسائل افتصادی در همه دنیا می‌تواند رقابت‌ وجود داشته باشد و همه تلاش می‌کنند سهم بیشتری داشته باشند. ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور یافت و در مرحله بازسازی نیز در کنار ملت و دولت سوریه خواهیم بود. بخصوص علاقه‌مندیم بخش خصوصی ایران از این فرصت استفاده لازم را برای همکاری‌های اقتصادی بکند.

وی درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران نیز ابراز داشت: اجلاس سران سه کشور احتمالا شهریور ماه در ایران برگزار می شود. مقدمات این نشست که نشست مهمی خواهد بود، در حال اجراست و فکر می‌‌کنم بخش‌های ذیربط کار خود را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درپاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان گفت: دیپلمات کشورمان که در وین مشغول فعالیت بوده ‌، همچنان در آلمان بازداشت است و سیر قضایی دنبال می شود.

قاسمی تصریح کرد: این مسئله سوتفاهم جدی در روابط میان دو کشور است و رایزنی‌ها با جدیت در حال اجراست. وی ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر ایشان آزاد شود و به ایران بازگردد، توقع این است که این اقدام با سرعت بیشتری صورت گیرد تا این سوءتفاهم رفع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین رایزنی‌ها میان تهران و ریاض نیز گفت: تا این لحظه از چنین مذاکراتی بی اطلاع هستم.

 کنوانسیون خزر؛ حاصل تلاشی دیرپا میان ایران و دیگر کشورهای ساحلی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کنوانسیون خزر، حاصل تلاشی دیرپا و سنگین میان ایران و دیگر کشورهای ساحلی خزر است.

قاسمی در ادامه نشست خبری خود درباره گلایه‌های نمایندگان مجلس درخصوص مذاکرات خزر و اینکه آیا وزارت امور خارجه باید نماینده‌ای را در مذاکرات با خود می‌برد یا خیر؟ افزود: کنوانسیون دریای خزر موضوع پیش پا افتاده یک شبه و یک هفته‌ای نبوده تا در یک سفر و رفت و آمد کوتاه حل و فصل شود بلکه این کنوانسیون حاصل 21 سال مذاکره با دولت‌های متعدد و متفاوت است.

وی اضافه کرد: سال گذشته به تفاهمات اولیه درباره این کنوانسیون رسیدیم و باید زمانی برای امضای ان تعیین می‌شد، این تاریخ از گذشته تعیین شده بود و در نهایت کار اساسی صورت گرفت.

قاسمی تاکید کرد: اصولا کارهای موفق در ایران گاهی با جنگ روانی و رویکردهای مغرضانه و گاهی با نقدهای دلسوزانه روبه‌رو می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در طول 21 سال گذشته و در چه دولت‌هایی، نمایندگان مجلس نیز در مذاکرات حضور داشته‌اند، باید بررسی شود ولی هیچ کشور و گروهی در حین مذاکره، نمی‌تواند اخبار مذاکره را منتشر کند. این یک اصل ساده و بدیهی است زیرا این موضوع می‌تواند موجب سوء استفاده خارجی شود، با وجود این ما در طول دو هفته گذشته در این باره زیاد گفته‌ایم و اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان قرار داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حق مجلس است که بداند و از آگاهی‌های لازم برخوردار شود، اظهار داشت: سعی کرده‌ایم نمایندگان را در جریان امور قرار دهیم، بازهم توضیح خواهیم داد و نکته قابل توجه این است که هر پنج کشور برای امضا باید کنوانسیون را در اختیار مجلس قرار دهند تا به تصویب مجلس برسد.

قاسمی در ادامه درباره آخرین روند مذاکرات ایران و افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری‌ها گفت: کمیته‌های پنج گانه در این باره به تفاهمات اولیه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: در پایان کار این کمیته، باید وارد مذاکرات جدی‌تری برای تنظیم سند همکاری‌ها میان دو کشور شویم، ما وارد اتمام کار این پنج کمیته شده‌ایم و باید هیات‌هایی در سطوح لازم با اختیارات کافی میان دو کشور تبادل شود.

قاسمی با بیان اینکه فعلا در این خصوص در حال رایزنی هستیم اظهار داشت: فکر می‌کنم تاریخ دقیقی برای سفر هیات افغانستانی به تهران مشخص نیست ولی از موضوعات جدی است که روی میز طرفین است.

وی تصریح کرد: سند این همکاری گام بلندی در روابط دو کشور است زیرا برخی مسائل از موضوعات مورد اختلاف جدی دو کشور در سال‌های گذشته بوده‌است.


نام:
ایمیل:
* نظر: