اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 19 August 2018
مراسم بدرقه و تشییع عزت الله انتظامی صبح امروز یکشنبه 28 مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از شخصیت های فرهنگی و هنری و گروه های مختلف مردمی از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

مراسم وداع باعزت سینمای ایران برگزار شد

به گزارش عصرپرس، سید عباس صالحی روز یکشنبه در آیین تشییع عزت الله انتظامی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر، آیینه تمام نمای تاریخ ایران و چهره زیبای ایران اسلامی است گفت: استاد انتظامی یکی از ستاره های این آسمان بود و او خاطره نسل های پیوسته زمانه ماست.

وی افزود: انتظامی بیش از هفت دهه کوشید و درخشید و در صدر نشست و در اوج ماند، او از دل مردم برخاست، با مردم زندگی کرد و مردمی بودن باعث شد که او در جان و دل مردم حضور داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: ادب، مهربانی و متانت، انتظامی را در قالب یک چهره مردمی جاودانه ساخت او همیشه در فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواهد ماند.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: عزت الله انتظامی از گذشته بازیگری آمد اما در گذشته، متوقف نشد و روح و جان بازیگری را همواره در نقش های خود به جوان ترها آموخت.

وی تاکید کرد: انتظامی با هنر زیست و قدر این گوهر را شناخت، هنرمندی خویش را ارزان فروش نکرد و در انتخاب نقش ها دقت داشت و همواره با نقش ها زندگی می کرد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: انتظامی به نقش ها جان می داد و از آن جان می گرفت او بیش از نیم قرن در سینما تئاتر و تلویزیون ایران تلاش کرد و هنر ایران مدیون حضور خود ساخت و تا قرنها حضور او را در قالب تصویر سینمای ایران خواهیم دید.

صالحی در پخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: عزت الله انتظامی نرفته است او همچنان با ماست.

پرویز پرستویی که به عنوان مجری این مراسم در میان استقبال بسیار زیاد مردم پشت تربیون رفت و در سخنانی گفت: مگر در تمام سینمای ایران چند بازیگر وجود داشت که بتواند «مش حسن» را بازی کند که حالا بنشینیم و رخت بر بستن مش حسن را ببینیم.

وی افزود: دیروز وقتی از خواب بیدار شدم خواب دیدم که عزت سینمای ایران رفته است؛ کسی که هر چقدر، قَدَر بودی به پای او نمی رسیدی، بازیگری که نمی توانستی حرکات او را حدس بزنی و این حتی خیال مثل او شدن در سر خیلی ها نمی آمد.

پرستویی با اشاره به اینکه دیروز بعد از بیداری خواب دیدم که پیر دِیرمان رفته است، ادامه داد: اتفاقا امروز روز بیدار شدن است چون خواب نبودیم و امروز بهترین زمان برای سوگ نامه سینمای ایران از رفتن عزت الله است.

بازیگر فیلم سینمایی آژانس شیشه ای گفت: سخن گفتن از آقای بازیگر با آن همه طنازی، خودش مرام و مسلکش سخت است در محضر او فقط کافی بود آماده یاد گرفتن باشیم تا از همه چیز درباره هنر بیاموزیم و برای من شاگردی که استادش رفته است کسی همانند او را نخواهم شناخت.

پرستویی خاطرنشان کرد: امروز یک نفر اینجاست که ما با حرف دارد او مانند عزت الله انتظامی عزت سینمای ایران است هم دوره او و رفیق او بوده است اما پیش از اینکه استاد علی نصیریان برای سخن گفتن از انتظامی به روی صحن بیاید می خواهم یادی کنم از استاد جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز که به خاطر کسالت خانه نشین شده اند.

در ادامه این مراسم علی نصیریان به روی صحن آمد و ضمن تشکر از حضور پرشور مردم و هنرمندان در آیین بدرقه انتظامی گفت: عزت الله انتظامی هنرمند ملی ایران و متعلق به ملت ایران است.

وی افزود: عزت الله از روح و جان خود در نقش ها می دمید و نقش ها را تجسم می کرد و روح و جانی که در نقش ها دمیده بود در دل مردم نشست و حک شد.

این بازیگر پیشکسوت سینما با صدایی بغض آلود رو به تصویر مرحوم انتظامی گفت: انتظار نداشتم که برای بدرقه تو بیایم و می خواهم باز روی صحنه در کنار تو بازی کنم اما تو نیستی.

نصیریان با ذکر خاطره ای از سالهای دور همکاری با انتظامی گفت: در یکی از نمایش ها که همراه با عزت الله انتظامی روی صحنه رفتیم، قطعه ای را به صورت آواز خواندم و او از من خواست که هنگام مرگم این قطعه را برایش بخوانم.

وی در ادامه، قطعه «دلم تنگ، زمین تنگ، آسمان تنگ» را با آواز بلند خواند و رو به تصویر استاد انتظامی گفت: عزت جان من به عهد خود با تو وفا کردم اما تو بد جور ما را تنها گذشتی.

بازیگر مجموعه شهرزاد گفت: سال 1338 زمانی که ما به تازگی در اداره تئاتر گروهی را جمع کرده بودیم، یک جوان پرشور و شوخ طبع به جمع ما اضافه شد که ویژگی های بسیاری در هنر بازیگری داشت.

این بازیگر پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: نمایش های هفتگی تئاتر که اتفاقا از نمایش نامه های ایرانی هم استفاده می کردیم آغاز و اوج درخشش عزت الله در هنر بازیگری بود.

فاطمه متعمد آریا دیگر سخنران آیین بدرقه انتظامی بود که گفت: حال که این جا قرار است سخن بگویم احساس کردم که دلیلی برای گریه کردن ندارم؛ عزت الله انتظامی مردی بود که 90 چند سال با عزت زندگی کرد و رفت.

وی افزود: وقتی برای آمدن برای مراسم بدرقه او راهی شدم در تمام شهر نمادهایی از حضور این هنرمند بی نظیر سینما و تئاتر را دیدم و بنابراین دلیلی برای گریه کردن نمی دانم و او در میان ماست.

بازیگر فیلم سینمایی روبان قرمز ادامه داد: انتظامی همیشه آراسته، مرتب و بازیگری پر انرژی و خلاق بود که همواره می توان از او آموخت.

متعمد آریا تاکید کرد: استاد انتظامی، پایه گذار احترام به بازیگران بود او بیشترین دستور را برای احترام به هنرمندان می داد و معتقد بود هنرمند باید همواره مورد تکریم و احترام باشد.

وی بیان داشت: عزت الله انتظامی در تاریخ ملی این کشور ثبت شد، برای رفتنش گریه نمی کنم اما در دل خود می گریم برای مردی که همیشه با ما بود.

بازیگر «روسری آبی» گفت: هنرمند اگر قدر خودش را بداند نامیرا خواهد بود همانطور که عزت الله انتظامی نامیرا است.

در پایان این مراسم، مجید فرزند استاد انتظامی در سخنانی کوتاه گفت: پدرم می گفت عاشق مردم باش.

او با تشکر از مسئولان خانه سینما، اداره تئاتر،هنرمندان، مردم، شهرداری و وزارت ارشاد گفت: 70 سال از پدرم برای بهتر شدن و مردمی شدن، راهنمایی گرفتم و او همیشه می گفت «عاشق شو و مردم را دوست داشته باش» و من همیشه به حرفهایش فکر می کردم.

این آهنگساز و مدرس موسیقی افزود: چندی پیش که حال پدر کمی بهتر بود و برای مشورت در مورد یک گرفتاری با او صبحت کردم باز هم به من گفت نگران نباش، تو عاشق مردم باش، مردم به تو کمک می کنند و من تمام تلاشم برای اینکه مردم را دوست داشته باشم انجام می دادم.

وی افزود: در چند ماه گذشته برای 5 دقیقه بیشتر نگاه داشتن پدر، از این بیمارستان به آن بیمارستان و آزمایشگاه راهی می شدم، پدرم جواهری بود که نتوانستیم او را نگه داریم و شرمنده ام که نتوانستم حق فرزندی را بجا بیاورم.

در پایان این مراسم حجت الاسلام محمود دعایی نماز میت را بر پیکر این هنرمند فقید خواند و هنرمندان به اتفاق مردم برای تشییع پیکر آقای بازیگر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا حرکت کردند.

 

منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: