اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - 15 August 2018
رئیس سازمان شیلات ایران:
رئیس سازمان شیلات ایران درباره جایگاه ایران در حوزه استفاده ازآبهای دریای خزرگفت: دربیانیه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر آمده است که دربحث ماهیگیری هرکشوری 15 مایل منطقه سرزمینی ماهیگیری و10 مایل منطقه انحصاری ماهیگری دارد.
سهم 25 مایلی کشورهای ساحلی دریای خزر درحوزه ماهیگیری
به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس:حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در نشست خبری با اصحاب رسانه ،بابیان اینکه دربحث رژیم حقوقی دریای خزر بیانیه جدید به نفع کشورهای ساحلی دریای خزراست، گفت: دربیانیه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر آمده است،دربحث ماهیگیری هرکشوری 15 مایل منطقه سرزمینی ماهیگیری که اختصاصا به ماهیگیری کشورهای ساحلی می‌پردازد دارد، و 10 مایل منطقه انحصاری ماهیگری دارد، که فضای توسعه فعالیت‌های شیلاتی درآبهای خلیج مکران را ایجاد می‌کند، وبقیه آبهای مشترک بین کشورهای ساحلی دریای خزراست.

 تولیدیک میلیون و 200 هزار تن محصولا ت شیلاتی درکشور

حسن صالحی با بیان اینکه صادرات بیش از 130 هزار تن آبزی، 507 میلیون دلار ارزش صادراتی برای کشور به ارمغان آورده است، افزود: خوشبختانه در کشور ما صادرات بیشتر از واردات است.

صالحی با بیان اینکه در حوضه دریای خزر سه گروه از ماهیان خاویاری، کیلکاماهیان و ماهیان استخوانی 33 هزار تن توسط 10 هزار صیاد این حوزه صید شده‌اند، عنوان کرد: در حوضه داخلی نیز فعالیت‌هایی از جمله آبزی‌پروری ماهیان گرم‌آبی برابر با 200 هزار تن، ماهیان سردآبی 160 هزار تن در حال انجام است.

وی با تأکید بر تکثیر و پرورش ماهیان زینتی گفت: در سال 96، 20 میلیون قطعه از این ماهیان تولید شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره صید ماهی در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند نیز تصریح کرد: بیش از 690 هزار تن از ماهیان کف‌زی، سردسیری ریز و میگو صید شده است.

صالحی با بیان اینکه در حوزه صید فراساحلی در اقیانوس هند که بخش اعظم صید تن‌ماهیان کشور در آن صورت می‌گیرد، گفت: در بین کشورهای عضو کنوانسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند جایگاه دوم را از نظر میزان صید و همچنین جایگاه نخست را از نظر تعداد شناورهای دریایی در غرب اقیانوس هند به کشور ما اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی صورت ‌گرفته در شیلات بر افزایش میزان تولید آبزیان تأکید دارد، اظهار داشت: در سال 97 این تولیدات از یک میلیون و 200 هزار تن به یک میلیون و 250 هزار تن خواهد رسید و همچنین میزان صادرات کشور نیز افزایش خواهد یافت.

صالحی با بیان اینکه در سال گذشته 25 هزار تن میگو در داخل کشور تولید شده است، گفت: 24 هزار تن از این تولیدات به سایر کشورها صادر شده که با ارزآوری خوبی همراه بوده است.

وی ادامه داد: همچنین درباره پرورش ماهیان خاویاری نیز ایران دارای بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در جهان است.

هیچ شناور خارجی در آبهای خلیج فارس فعالیت صیادی ندارد

صالحی همچنین درباره اخباری که طی چند ماه گذشته مبنی بر فعالیت کشتی‌های چینی در آبهای خلیج فارس منتشر شده و اینکه این کشتی‌ها ذخایر آبزی خلیج را به یغما می‌برند، با تکذیب این موضوع گفت:‌ با قطعیت می‌گویم هیچ شناور خارجی در خلیج فارس یا آبهای مشترک که متعلق به ایران نباشد نیست، و ما تنها از دانش سایر کشورها در حوزه صید استفاده می‌کنیم ، و این فضا که کشتی‌های چینی در آبهای ما فعالیت می‌کنند را مخالفان جمهوری اسلامی ایران دامن می‌زنند که صحت ندارد.

رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد توسعه فعالیت شیلاتی در سواحل مکران هم اظهار داشت: براساس فرمان مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران در دستوکار قرار گرفته و ما از سازمان‌های پیشرو در این زمینه هستیم.

صدورمجوز جدید صیادی منوط به استفاده از شناورهای تولید داخلی است

رئیس سازمان شیلات کشور اظهار کرد: امسال تیلاپیای پرورش یافته آب‌های شور کویر ایران از نیمه دوم سال برسر سفره‌های مردم خواهد رفت، چهار استا‌ن کشور ازجمله یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم برای تولید این ماهی مجوز گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مجوز واردات تیلاپیا از بهمن 96 ممنوع اعلام شده است. گفت: تا چهار سال آینده طبق برنامه ششم توسعه پیش بینی می‌کنیم 50 هزار تن تولید تیلاپیا داشته باشیم.

صالحی در رابطه با تولید شناورهای داخلی تصریح کرد: براساس تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل ،تا حد ممکن سعی می‌کنیم تجهیزات مورد نیاز را از محل داخل تأمین کنیم و خوشبختانه مذاکرات خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، به جز شناورهای بزرگ ترساینر که دانش ساخت آن را نداریم هر گونه مجوز جدید صیادی منوط به ساخت شناور در کشتی‌ سازی‌های داخل ایران خواهد بود.

 ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در خزر ادامه دارد

صالحی به توسعه پرورش میگو در استان گلستان اشاره کرد و گفت: در جنوب شرقی دریای خزر رکورد جدیدی اتفاق افتاده که قبلاً صفر بوده است امسال 2500 تن میگو پرورشی در هزار هکتار از سواحل گمیشان استان گلستان برداشت شده و قرار است که این رقم به 4 هزار هکتار افزایش یابد و در 10 سال آینده به 10 هزار هکتار به عنوان مزارع پرورش میگو خواهد رسید.

وی در مورد صید ماهیان خاویاری در دریای خزر هم گفت: در سال 2010 رؤسای جمهوری پنج کشور در باکو توافق کردند که صید تجاری ماهیان خاویاری برای پنج سال ممنوع شود و از در سال 2015 به بعد این مسأله سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد و چون ذخایر ماهیان خاویاری بازیابی نشده پنج کشور تأکید کردند که ممنوعیت صید به جز موارد تحقیقاتی ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به شهرت جهانی ماهی‌های خاویاری ایران گفت: اکنون صد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالند که امسال 5 تن خاویار و 3 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری را از این مزارع تولید کرده‌اند.

وی در مورد اصلاح وضعیت رودخانه‌های منتهی به دریای خزر و آلودگی‌های موجود در این رودخانه‌ها که سبب از بین رفتن تخم‌ریزی ماهیان دریای خزر می‌شد گفت: طی چند سال گذشته با سازمان محیط زیست جلساتی را داشته‌ایم و با وزارت نیرو در این موضوع مکاتبات بسیار کرده‌ایم.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست هم در این موضوع تأکید دارد که رودخانه‌ها باید احیا شوند و از ورود فاضلاب‌های صنعتی جلوگیری ‌‌کرد و در کنار این موضوع همان‌طور که حقابه تالاب‌ها برای احیای آنها در نظر گرفته می‌شود رودخانه‌ها هم باید از حقابه خود برخوردار شوند و از وزارت نیرو درخواست می‌کنیم زمان مهاجرت ماهیان به رودخانه حقابه این رودخانه را تأمین کنند تا شاهد مهاجرت و تخم‌ریزی ماهیان شمال در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر باشیم.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه طی سه، چهار سال گذشته با کمک صیادان محلی و روستاییان و مهار رودخانه‌ها به تخم‌ریزی ماهیان دریای شمال در رودخانه‌ها کمک شده تصریح کرد: با این کار 30 میلیون قطعه بچه ماهی تولید و در دریای خزر رهاسازی شده است.

صیادان کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی قرارخواهند گرفت

رئیس سازمان شیلات ایران بابیان اینکه درچهاردهه گذشته دولت بودجه های زیادی را برای توسعه زیرساخت ها درمناطق ساحلی دریا اختصاص داده است،که می توان گفت: به طور متوسط درمناق جنوبی کشور در هر20 کیلومتر یک بندر صیادی قراردارد که درگذشته بسیارمحدود بود.

صالحی افزود: دراکثرمناطق صیادی در لاینهای مختلف فضایی ایجاد شده که امکان استقرار صنایع شیلاتی وجود داشته باشد، همچنین برای شناورهای صیادی امکان سوختگیری در این بنادر ایجاد شده است که دربعضی مناطق درحال بهره برداری است و در برخی مناطق دیگر در دست احداث است.

وی گفت: بامذاکراتی که با زنجیره های صنعت بیمه کشور صورت گرفنه دربخش کشاورزی وبخش روستایی موضوع بیمه صیادان از اولویت بالایی برخوردار است، که می توان گفت تقریبا همه صیادان بیمه هستند

صالحی در ادامه افزود: فعالیت جدیدی که سازمان شیلات با همکاری اتحادیه صیادان شروع کرده است بیمه تکمیلی درمان است که از هفته گذشته در چابهار آغاز شده است که مورداستقبال صیادان قرارگرفت .

وزیر شیلات نروژ به عنوان گردشگر وارد کشور شده است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور وزیر شیلات نروژ در ایران که منجر به برکناری وی شده است، خاطرنشان کرد:‌ از وزیر شیلات برای حضور در ایران دعوت نشده بود و دیداری هم صورت نگرفته است. ایشان به عنوان یک فرد عادی و به شکل گردشگر ویزا گرفته و به ایران آمده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: اینکه دولت نروژ تصمیم به برکناری این فرد گرفته ارتباطی به ما ندارد چرا که ما با وزیر نروژی تماس یا رفت و آمدی نداشته‌ایم و حتی از حضور این شخص در ایران مطلع نبودیم.


خبرنگار:پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: