اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 14 August 2018
در صورت تزریق نقدینگی؛
مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی مشهد،گفت: در صورت تزریق نقدینگی ماهیانه 10میلیارد تومان به نیروگاه فردوسی مشهد فاز اول آن تا پیک 98 وارد مدار می شود.

فاز اول نیروگاه فردوسی مشهد تا پیک 98 وارد مدار می شودبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،قاسمی مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی مشهد در بازدیدخبرنگاران از این نیروگاه با اشاره به این که تبدیل این نیروگاه به نوع سیکل ترکیبی حدود 50 درصد به ظرفیت تولید آن اضافه خواهد کرد، گفت: گروه مپنا از سال 1371 نزدیک به 100 طرح را به ارزش 30 میلیارد یورو به عنوان پروژه های بزرگ برای خود تعریف کرد تا بر اساس آن بتواند در تولید انرژی الکتریکی و دیگر حوزه های فعالیت خود نقش موثری را در کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: گروه مپنا 41 شرکت را در بخش های مختلف به عنوان زیر مجموعه خود فعال کرده است که خروجی این شرکت ها 60 محصول مختلف و نزدیک به 85 نوع خدمات را ارائه می دهد و به همین دلیل مپنا در حال حاضر 50 درصد ظرفیت تولید برق کشور را برعهده دارد.

قاسمی افزود:در فرایند تبدیل نیروگاه فردوسی به سیکل ترکیبی، 3 واحد بخار اضافه می شود تا مکمل بخش گازی باشد و بر این پایه،راندمان کار نیروگاه نیز از 33 درصد به 50 درصد یعنی صرفه جویی یک میلیارد متر مکعبی گاز به ارزش 500 میلیون دلار خواهد رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: کاهش درجه حرارت از خروجی اگزوز های نیروگاه که هم اکنون 540 درجه است ،با تبدیل شدن به نوع سیکل ترکیبی، به 120 درجه خواهد رسید و بدین ترتیب در حوزه های زیست محیطی نیز تحول شگرفی در کار نیروگاه ایجاد خواهد شد.

مدیر پروژه نیروگاه فردوسی مشهد درادامه گفت: این نیروگاه به طور مستقیم 500 نفر اشتغالزایی بومی داشته است و بیش از 95 درصد از تجهیزات آن ساحت داخل و توسط گروه مپنا می باشد.

قاسمی گفت: برای یک واحد گازی 160 مگاواتی به ازای هرساعت تولید برق 40 هزار متر مکعب گاز و یا 40 هزار لیتر گازوییل مصرف می شود  که جمع این اعداد و ارقام در طول سال به 2.1 میلیارد متر مکعب گاز و یا 2.1 میلیارد لیتر گازوییل خواهد رسید.

وی ادامه داد:راه اندازی واحد های بخار این نیروگاه شامل سه توربین ژنراتور خواهد بود که هرکدام 160 مگاوات برق تولید می کنند و این درحالی است که شش دیگ بخار بازیاب حرارتی در کنار سه دستکاه ترانس 400 کیلو ولت و سیستم های خنک کننده از انواع ACC وپست 400 کیلو ولتی این چرخه را تکمیل خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به میزان هزینه های این پروژه، گفت: 402میلیون یورو هزینه پروژه فوق خواهد بود ،این در حالی است که بر اساس ظرفیت تولید 996 مگاواتی این نیروگاه، به ازای هرساعت کار، نزدیک به 240 هزار متر مکعب مصرف گاز در پی خواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه طرح تبدیل نیروگاه فردوسی به نوع سیکل ترکیبی می بایست تا کنون به 86 درصد پیشرفت فیزیکی می رسید اما به دلیل تاخیر در تامین منابع مالی، این پروژه تنها 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر پروژه نیروگاه فردوسی مشهدگفت: اگر منابع مالی به موقع تدارک دیده شود و  ماهیانه 10 میلیارد تومان به این پروژه تزریق گردد، امکان افزایش راندمان کار نیز به شکل قابل توجهی بالا خواهد رفت تا پیمانکاران،قراردادهای منعقده در بخش تامین تجهیزات و در عین حال مطالبات طرفین تامین کننده تاسیسات و تجهیزات ، به چرخه طبیعی خود و به سوی برنامه ریزی های اصلی باز گردند.

مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه فردوسی مشهد در ادامه با تاکید بر این که تزریق به موقع منابع مالی در سرعت بخشی به توسعه طرح مذکور نقشی بسیار تعیین کننده خواهد داشت، گفت: در صورت تزریق نقدینگی به موقع به فاز اول نیروگاه فردوسی مشهد تا پیک سال 98 وارد مدار می شود.

 

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: