اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 13 August 2018
ابتکار مطرح کرد:
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر لزوم ارائه آموزش‌های سازگاری زندگی شهری و روستایی با کم‌آبی تاکید کرد و گفت: بخشی زیادی از آب مصرفی کشور مربوط به حوزه کشاورزی است، بنابراین خانواده‌های روستایی در اصلاح رفتار مصرف آب کشاورزی و نشر این آگاهی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

زندگی‌ شهری و روستایی باید با کم‌آبی سازگار شود

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه در پی فعالیت‌های انسانی همچون افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای اقلیم جهان رو به تغییر است، اظهار کرد: ادامه این روند لزوم آشنایی هر چه بیشتر با مسئله تغییر اقلیم را حیاتی کرده است و بایستی در تلاش برای کند کردن تغییر یاد شده باشیم.

وی افزود: باید در هر کشور، منطقه، شهر و روستایی تبعات این مسئله به خوبی مشخص شده و اقدامات عملی برای روبه‌رو شدن با واقعیت خشکسالی، کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و افزایش دما در نظر گرفته شود.

ابتکار یادآور شد: امروزه مسئله افزایش دما بیش از گذشته در کشور ما مطرح است. بر اساس ارزیابی صورت گرفته در طی سه دهه اخیر حدود 1.5 درجه سلسیوس در کل شهرها افزایش داشته‌ایم، الگوی بارندگی‌ها تغییر کرده است و باید با این وضعیت سازگار شویم.

وی گفت: اگر بارش‌ها در نقطه‌ای به بارندگی سیلابی رسیده است، باید روش‌های پخش سیلاب و آبخوان داری را در آن منطقه ترویج بدهیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر در محلی قناتی بوده و بارندگی‌ها به شکلی است که امکان تغذیه آن وجود دارد بایستی حتما احیا شوند و اگر در آبخوان‌ها سازه‌ای امکان نگهداری آب را به صورت طبیعی دارد باید طراحی و ساخته شود.

وی بر لزوم تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب آن برای مصارف بخش کشاورزی، صنعت و فضای سبز تاکید کرد و گفت: بازچرخانی آب مسئله بسیار مهمی است که از داخل یک منزل آغاز می‌شود. به طور مثال آبی که برای شست‌وسوی میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید به راحتی هدر برود و می‌توان پس از جمع آوری آن را مجددا برای آبیاری گلدان‌ها، شست‌وشوی منزل و... مورد استفاده قرار داد.

ابتکار ادامه داد: امروزه در دنیا لوله کشی منازل به طور معمول به نوعی طراحی می‌شود تا از آب تصفیه شده قابل شرب برای پرکردن مصارف بهداشتی استفاده نشود. مواردی از این دست جزو روش‌های که در دنیا به شدت مورد استقبال گرفته است تا بتوانیم هر چه بیشتر با مسئله کم‌آبی سازگار شویم و ما نیز بیش از گذشته باید در این مسیر گام برداریم.

رئیس پیشین سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه زندگی‌های شهری و روستایی ما بایستی با کم آبی سازگار شود، عنوان کرد: در این بین سازگاری زندگی روستایی با کم آبی دارای اهمیت بیشتری است چرا که بخشی زیادی از آب مصرفی کشور مربوط به حوزه کشاورزی است؛ بنابراین زنان روستایی به عنوان مدیران خانه در اصلاح رفتار مصرف آب کشاورزی و نشر این آگاهی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: