اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 13 August 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:بیش از 93 درصد بیمارستانهای کشور مجهز به دستگاه فعال بی خطر ساز زباله های بیمارستانی هستند و 4/2 درصد دستگاه فعال بی خطر ساز دارند امامشان تعمیرات هستند. 
تجهیز بیش از 93 درصد بیمارستانهای کشور مجهز به دستگاه فعال بی خطر ساز زباله
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی سخنگو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما و با اعلام این خبر اظهار داشت: پسمانده بیمارستانی باید از محل بیمارستان در 4 گروه پسماند عادی، عفونی، تیز و برنده و پسمانده شیمیایی و داروی تفکیک شود که 98/3 درصد بیمارستانها از وضعیت قابل قبولی برخوردارند.

حریرچی در ادامه با اشاره کمبود یک درصدی دارو در کشور، گفت: کمبود دارو در کشور های با درآمد بالا مانند آمریکا ، کانادا و ..  کمبود 1/5الی 2 درصد غیر قابل اجتناب است و در کشور ما نیز کمبود دارو از 350 قلم در سال های گذشته و بعد از طرح تحول تنها به 30 الی 40 قلم رسیده که یک درصد را شامل می شود.

وی افزود: در شرایط جدید و با توجه به شرایط پیچیده بازار احتکار اندکی از دارو ها  را تکذیب نمی کنیم و برخی از شرکت های داروی نیز به دلیل مطالبات خود به صورت نقدینگی و دیرتر عرضه می کنند که کار درستی نیست.

وی ادامه داد: دولت 3/5 میلیارد دلار برای تامین دارو در طول سال اختصاص داده است و ما نمی گذاریم مردم دچار کمبود دارو شوند.

وی در ادامه گفت: ذخیره دارویی کشور در شرایط عادی 8 ماه است و اگر به 4 ماه برسد، کمی نگران کننده است که سیاست های وزارت بهداشت در این شرایط ممکن است تغییر کند و تولید کنندگان و وارد کنندگان دیگری هم فعال شوند.

 وی همچنین گفت: در مورد برخی داروها مانند وارفارین که تولید کننده داخلی قادر به تولید نبود، باید از طریق شرکت ها، وارد می کردیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای اینکه برخی داروها به دست مصرف کننده واقعی برسد، این داروها در داروخانه های دولتی و بزرگ توزیع می شوند و برای افرادی که این داروها را از داروخانه های مختلف تهیه می کردند، مشکلاتی ایجاد شد که عذرخواهی می کنیم چون در این شرایط مجبور به اتخاذ این تصمیمات بودیم.

 حریرچی ادامه داد: گفت: از طریق سامانه های وزارت بهداشت، داروهای اصلی، مهم و استراتژیک را تا سطح داروخانه ها و سایر داروها را تا سطح توزیع رصد می کنیم.

وی با اشاره به این که شرکت های دارویی، مشکلات مالی زیادی دارند و این مشکل مزمن در دوران گذشته هم وجود داشته است، گفت: اگر داروی بیماران و به عنوان نمونه بیماران هموفیلی با تاخیر توزیع شود، یک کار غیراخلاقی است و در شان پزشکان، داروسازان و فعالان این حوزه نیست و این موضوع را تکذیب نمی کنیم که ممکن است داروها با تاخیر به دست بیماران برسد.

 حریرچی با بیان این که مردم و وزارت بهداشت به رصد وضعیت دارویی کشور می پردازند، افزود: افراد و شرکت هایی که در روزهای سخت به دنبال سودجویی هستند بدانند که اهرم های لازم در بازار را در اختیار داریم و آنها، در شرایط عادی در لیست سیاه یا قرمز قرار می گیرند.

 سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: نظارت ها و برخوردهای وزارت بهداشت با تخلفات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مناسب است اما باز هم مورد مواخذه هستیم که چرا برخوردها شدید نیست و خوشبختانه دستگاه های نظارتی و قضایی، فعال تر شده اند.

 وی با اشاره به این که دادستانی به موضوع تخلفات دارو و تجهیزات پزشکی ورود پیدا کرده و گزارش هایی به ما داده اند، افزود: بر اساس اظهارات دادستانی و بازدیدهای آنها از داروخانه ها، تخلفات داروخانه ها نسبت به سایر صنوف، کمتر است.

حریرچی خاطرنشان کرد: از برخي افراد كه تريبون در اختيار دارند و مورد اعتماد هستند و مسئوليت هايي دارند، گله مند هستيم چراكه با نشان دادن چراغ سبز، قبح قضيه را شكستند و به شركت ها به دليل مطالبات شان حق دادند كه دارو را عرضه نكنند.

پزشکان در مطب های خود از کارتخوان استفاده کنند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توصیه وزارت بهداشت این است که پزشکان در مطب های خود دستگاه های کارتخوان داشته باشند اما برای الزام قانونی، باید مستندات قانونی مجلس و دستگاه هایی که مقررات را وضع می کنند، استفاده از دستگاه های کارتخوان را الزام کنند. 

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که از نظر قانونی، سازمان امور مالیاتی کشور 38 شغل و صنف را موظف کرده که صندوق یا دستگاه کارتخوان داشته باشند اما هنوز برای صنف پزشکی این اتفاق رخ نداده است، افزود: درخواست اخلاقی و توصیه ما به پزشکانی که دستگاه های کارتخوان ندارند این است که این دستگاه ها را نصب کنند.

حریرچی گفت: گله داریم که رفتار 10 تا 20 درصد از پزشکان موجب واکنش های اجتماعی و سیاسی می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ارتباطی بین مالیات و نصب دستگاه کارتخوان در مطب های پزشکی وجود ندارد چون مالیات پزشکان همانند سایر صنوف و مشاغل و بر اساس توافق نامه سازمان های نظام پزشکی و امور مالیاتی محاسبه می شود.

واردات 700 میلیون دلار مکمل در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در سال های گذشته 700 میلیون دلار واردات مکمل داشته آیم که با تدابیر و اقدامات لازم  به 150 میلیون دلار رسیده و ورود کلیه مکمل های آمریکای نیز لغو شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو مکمل های داروی را قیمت گذاری نمی کنند، افزود: متاسفانه 500 میلیارد تومان مصرف مکمل در داخل کشور داشته آیم  و تنها ویتامین های D و قطره آهن به صورت رایگان توزیع می شود و مصرف مکمل های به جز برای تعداد محدود بیماری خاص  تجویز نمی شود.

وی گفت: مردم اگر به تغذیه خود از لحاظ تنوع و کامل بودن آن توجه کنند نیازی به مکمل های ندارند.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار عصرپرس درباره برخی تجمعات دانشجویی مقابل وزارت بهداشت گفت: بسیاری از دانشجویان علاقمند ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند و افرادی که در ایران قبول نمی‌شوند، خواستار ادامه تحصیل در این رشته‌ها در کشورهای دیگر هستند.  ۷۰۰ دانشگاه برتر دنیا طبق اعتبارسنجی بین‌المللی در سایت وزارتخانه است. ورود به این ۷۰۰ دانشگاه و گذراندن واحدهای درسی کار آسانی نیست و خیلی از افراد نمی‌توانند به این دانشگاه‌ها ورود کنند و تلاش‌شان بر این است که به دانشگاه‌های غیر معتبر بروند و بعد برای طبابت به کشور بازگردند.

حریرچی با بیان اینکه گذراندن ۷۲ واحد در دانشگاه‌های معتبر و معدل دیپلم خوب از شرایط بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خودمان است، گفت: اعضای هیات علمی طبق آئین‌نامه‌ها ۳۶ واحد درسی را برای این دانشجویان در نظر گرفته‌اند ولی این آئین‌نامه فقط برای دانشجویان قدیمی است و دانشجویان جدید مشمول آئین‌نامه‌های دیگر می‌شوند.

وی افزود: هزینه‌های ارزی زیادی برای رفتن به دانشگاه‌های کشورهای دیگر می‌شود، اما باید دانشجویان به این نکته توجه کنند اگر می‌خواهند در دانشگاه‌های غیر معتبر درس بخوانند و در ایران پزشکی کنند،  بهتر است در همان کشور بمانند و همانجا پزشکی کنند. همچنین کسانی که فکر می‌کنند با ورود به دانشگاه‌های معتبر با گذراندن چند واحد درسی می‌توانند به کشور بازگردند، بدانند باید از شرایطی که نام بردم، بهره‌مند باشند؛  چرا که ما بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان‌مان را از کنکور قبول می‌کنیم و تنها دو تا سه درصد و حتی زیر یک درصد از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پذیرش می‌کنیم.خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: