اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - 08 August 2018
جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش عصرپرس از خانه ملت: نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) دقایقی قبل بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دستور کار قرار دادند.

گفتنی است علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از تشریح شرایط جلسه استیضاح وزیر تعاون در جلسه علنی مجلس ، اسامی نمایندگانی که قرار است درباره طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایراد نطق بپردازند را به شرح زیر قرائت کرد.

 بر این اساس علی رستمیان، مسعود گودرزی، علیم یار محمدی، قاسم جاسمی، علی اکبری، نگهبان سلامی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری و محمدرضا پور ابراهیمی به عنوان موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند تا نظر خود را مطرح کنند.

پس از آن علی ربیعی و رئیس جمهور یا معاون اول وی به نمایندگی از رئیس جمهور سه ساعت فرصت دارند تا از خود دفاع کنند که البته یک ساعت از این زمان را می توانند به دو نماینده اختصاص دهند.

در مجموع زمان رسیدگی به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 5 ساعت است.

 موافقان استیضاح وزیر کار؛

رستمیان: ربیعی با اقدامات غیرقانونی بهزیستی برخورد نکرد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با برشمردن برخی تخلفاتی که در سازمان بهزیستی صورت گرفته است، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ گونه برخوردی در برابر این تخلفات انجام نداده است.

علی رستمیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس و با حکم آقای عزیزی رئیس وقت کمیسیون در سال گذشته مامور رسیدگی به برخی از مشکلات و مسائل در سازمان بهزیستی در برخی استان های کشور شدم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از استان هایی که به عنوان آزمایشی برای این مسأله انتخاب شد، لرستان بود که متاسفانه برای سرکشی به این استان ها و بررسی مسائل مربوط به سازمان بهزیستی با مشکلاتی رو به رو شدم. به عنوان مثال رئیس سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسائل را به بنده نداد.

وی تاکید کرد: توسط یکی از فرستادگان جناب آقای بندپی به بنده گفته شد 500 میلیون تومان به شما می دهیم به نام یک خیریه که هیچ حرفی درخصوص مشکلات بهزیستی مطرح نشود، یعنی 20 میلیون تومان به آن خیریه داده شود و 480 میلیون تومان را بنده برای توزیع بین فقرا و ایتام بردارم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: این مسأله را بنده به رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات گزارش دادم، متاسفانه رئیس سازمان بهزیستی از 500 میلیون تومان 20 میلیون آن را به خیریه پرداخت کرد و 480 میلیون آن را به خرید ماشین های شاسی بلند اختصاص داد، یعنی پول خرید ویلچر برای معلولان را به مصارف دیگر اختصاص داده است، هر چند وزیر مربوط در پاسخ به این موارد تاکید کرد که چنین مسائلی در دوره قبل بهزیستی نیز دیده شده است.

رستمیان خطاب به وزیر کار ادامه داد: این شوی تبلیغاتی نیست، جنابعالی وقتی با مسائل و مشکلات سازمان بهزیستی و اقدامات خلاف قانون ریاست این سازمان برخورد می کردید، شما حتی سرتان را نیز به نشانه تاسف تکان ندادید و خیلی خونسرد تاکید کردید که این مسائل در دوره قبل هم بوده است.

وی گفت: رئیس سازمان بهزیستی به شهادت مجمع نمایندگان استان لرستان در دو نوبت مربوط به سفر کاری و بار دیگر شرکت در همایش مدیران کل بهزیستی در استان لرستان حضور پیدا می کند. رئیس سازمان بهزیستی دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در یک سیاه چادر در یک منطقه خوش آب و هوا در نظر می گیرد و از این افراد شاهانه پذیرایی می‌کند. این پول ها از کجا تامین می شود؟ 900 میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شده است! آیا کارگری که به خاطر او اشک می ریزید و آیا معلولی که عصا و ویلچر ندارد، از این سفره شاهانه استفاده می کرد و شما به آن واکنش نشان دادید؟

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا معلولان، کودکان بی سرپرست از چندین نوع غذایی که در مهمانی آقای بندپی توزیع شد، استفاده می کنند؟ شرم آورتر اینکه یک ماشین کامیون یخچال دار دارای لاشه های گوسفند به کوهدشت لرستان و درب منزل آقای بندپی می برند و به معاونان ایشان تحویل می دهند. اشتغالی که برای معلولان بهزیستی باید پیگیری می کردید، ریاست سازمان بهزیستی اجازه بررسی این مسأله را در یک استان به بنده نداد، اما در دو استان متاسفانه 80 درصد اعتبارات مربوط به این مسأله به موارد دیگر اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: جناب آقای وزیر؛ سفرهای اروپایی آقای بندپی را رصد کرده اید؟ بندپی در سفرهای خارجی با یک تیر دو نشان می زند و در راستای انجام ماموریت ملکه های زرد طلایی زنبور عسل را برای درمان ملکه های مریض دلفان به کشور آورد. در تحقیقات به عمل آمده درخصوص انواع هدیه بررسی کنید و در صورت عدم تایید بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذیب محاکمه شوم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای وزیر باید اذعان کنم شما استاد تمام مظلوم نمایی و جنگ های روانی هستید. آیا مهمانی های اخیر و ریخت و پاش های آن را باور کنیم که وجود ندارد، بنده به تنهایی هم حاضر بودم استیضاح وزیر کار را ادامه دهم و به شما بگویم به افرادی که به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند، کاری ندارم.

نگهبان سلامی: ۳۰ درصد تعاونی‌های کشور بیکار شده اند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بیکاری جوانان، تعطیلی تعاونی ها، وضعیت کارگران و بازنشستگان و افزایش آسیب های اجتماعی به عنوان عوامل استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد کرد.

محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی بزرگ و ملت شریف ایران قرار دارد تا به دور از حاشیه ها و فضاسازی ها به رسالت تاریخی خود در برابر ملت عمل کند و اقتدار و جایگاه خویش را باز یابد. امروز این سوال در اذهان عمومی مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون مطالبی را در حوزه اشتغال، آسیب های اجتماعی و کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهم داد.

وی افزود: در ابتدای کلام خداوند را شاهد می گیرم که جز در بیان آنچه برای احقاق حقوق ملت و رسالتی که مردم بر دوشم نهاده اند پشت این تریبون قرار نگرفته ام و امیدوارم بتوانم این امانتی را که ملت به ما سپرده است پشتیبان و پاسبان خوبی باشیم و از حقوق مردم دفاع کنیم.

نگهبان سلامی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان وضعیت حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: شما به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم سازی زمینه کار در جامعه برای آن ها و پرداخت مطالبات کارگران بیشتر از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود و به ویژه برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های مجموعه تحت پوشش خود استفاده کردید.

وی یادآور شد: متاسفانه فساد در زیرمجموعه های اقتصادی تحت پوشش شما بیداد می کند و عده ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته اند و ضمن گرفتن فرصت خدمت از جوانان این مجموعه زمینه ای را برای ثروت اندوزی خود، اقوام و دوستان خود فراهم کرده اند.

نگهبان سلامی افزود: عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی به بخش خصوصی واقعی زمینه فساد در این مجموعه را فراهم کرده است. خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نه اینکه شما را به شکل شستا بشناسند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما بوده حساس باشند، طبیعتا توسعه بنگاه های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به بخش های اشتغال زایی برای دهک های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی خطاب به ربیعی درباره وضعیت حوزه اجتماعی تاکید کرد: امروزه در پی عملکرد نامناسب شما آسیب‌های متعدد اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته، بهتر است نگاهی به آمار و ارقام طلاق، بزهکاری و امثال آن داشته باشید.

وی افزود: هم اکنون مدیریت جنابعالی باعث شده سقف تعاونی ها در اقتصاد بیش از 20 درصد کاهش پیدا کند و یا در دوره وزارت جنابعالی حدود 30 درصد تعاونی ها تعطیل شدند و ممکن است استمرار وزارت شما باعث شود که تعاونی ها به طور کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند.

نگهبان سلامی گفت: هم اکنون باید از خود بپرسیم که امروز در چه وضعیتی قرار گرفته ایم آیا مردم از ما نمی پرسند مجلسی که استیضاح در دستورکار آن قرار گرفته است چرا حاضر به صحبت نیست؟ آیا چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی می ماند؟ این چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ناتوان ما به لحاظ اجتماعی ناتوان تر می شود؟ رفاه در ذهن مردم بدل به رؤیا شده است. کار و اشتغال برای جوانانمان سرابی بیش نیست.

وی افزود: وزیری که آسیب های اجتماعی را نتواند مدیریت کند هیچ افزایشی در رفاه ملت نداشته باشد و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین کشورها مبدل کند در کجا می خواهد ایفای نقش کند. آیا هیچ از خودتان پرسیده اید چه می‌شود بدون استیضاح کنار بروید و جوانان جای امثال شما را بگیرند که دارای انگیزه بالاتری برای کار هستند.

نگهبان سلامی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر این مجلس آورده اند که تا به این اندازه متزلزل در تصمیم گیری شده ایم کما اینکه دو دوره است که در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیده ام شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس با یادآوری اینکه امروز برای بازسازی چهره مجلس در آزمون سختی قرار گرفته اید در ادامه خطاب به وزیر کار تاکید کرد: مجلس وظیفه اش قانونگذاری و نظارت است عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده است که ما هر روز در مقابل مجلس شاهد اعتراض بخشی از جامعه از کارگر و بازنشسته ناشی از عملکرد شما باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: آیا لازم نبود شما به جای لابی گری و امورات غیرحرفه ای وظایف وزارتخانه ای خود را انجام می دادید که ما هر روز شاهد این معترضان در مقابل مجلس نباشیم.

وی افزود: در تاریخ سیاسی این کشور یک بار بیگانگان مجلس را به توپ بستند اما بارها و بارها توسط نمایندگان خودمان مجلس را به توپ بسته ایم و بارها از شان مجلس کاسته ایم در شرایطی که بی اعتمادی به حاکمیت جولان می زند و شاخص های اعتماد مردم به مردم، مردم به کارگزاران نظام و کارگزاران به کارگزاران در شرایط مناسبی قرار ندارد چرا بی اعتمادی را تشدید می کنید؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به نمایندگان یادآور شد: امروز شما باید از شان مجلس دفاع کنید و آبرو بخرید چرا که آبرو خریدن تنها با شنیدن صدای من و شما نیست بلکه با رأی مثبتی است که به این استیضاح خواهید داد، ما اگر نقدی نداشتیم و ایرادی نمی دیدیم هرگز استیضاح نمی کردیم. نمونه بارز ایراد به این وزارتخانه نقش لابی های کثیفی است که باعث همیشگی اشتباه در این وزارتخانه است که نمونه آن به تعویق افتادن جلسه استیضاح در صبح امروز است.

جاسمی: آمار اعلام شده درباره بیکاران دروغین است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد وارونه جلوه می شود و آمارهای مربوط به بیکاران دروغین است.

سیدقاسم جاسمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: صبح امروز مشاهده شد وقتی آقای قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس عنوان کرد دستورکار امروز بررسی استیضاح وزیر کار است، همه فریاد مخالفت سر دادند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین پس از اینکه به ربیعی نزدیک شدم، مشاهده کردم تعدادی از سینه چاک‌ها به وزیر قول دادند که شرایط را فراهم کرده اند تا برکنار نشود.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته نیز مشاهده شده که برخی از نمایندگان پس از سخنرانی وزراء، آنها را در آغوش می گیرند. باید اذعان کرد که چنین رفتاری در شأن نمایندگان نیست زیرا وکیل الدوله نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید اذعان کرد در چنین شرایطی که ایجاد کرده اند، نمی توانیم وزیر را استیضاح کنیم.

جاسمی افزود: آقای ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان عریض و طویلی است که به دوش می کشید؛ رهبر انقلاب بیان کردند که به تعاون اعتقاد دارند زیرا چشمه جوشان اشتغال است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط جاری کشور و آسیب پذیری اشخاص ضعیف جامعه، بخش تعاون یکی از بخش های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان یک بخش مردمی امری مهم و لازم است. بر این اساس آقای وزیر چرا کمترین توجه به این بخش را در تصمیم گیری های کلان نداشته اید.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی وزیر بیکاران است، اظهار کرد: 8 میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد؛ متاسفانه آمار و ارقام های دروغی که پشت تریبون اعلام می شود کشور را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: آقای وزیر افرادی که در کف خیابان ها می آیند به دلیل این نیست که راحت و خوشبخت هستند و مشکلی ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما وزیر کابینه دولت آنقدر وضعیت خوبی دارد که اصلا مشکلی ندارند و به عبارتی رفاه اجتماعی تا زیر گلویشان آمده است!؛ باید اذعان کرد افرادی که اعتراض دارند بر همین اساس است.

جاسمی افزود: مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد وارونه جلوه می شود؛ انگار این مشکلات برای کشورهایی مانند آمریکا و اروپا است؛ کشورمان مدینه فاضله است و مشکلی ندارد!.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی در حال معامله و صحبت کردن بودند که مشکلاتمان را مرتفع کنید؛ به گفته آقای مقصودی شام و ناهار دادن ها و همچنین رفت و آمدهای دیپلماتیک موجب خنثی شدن این استیضاح است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نمایندگان می خواهم شأن و جایگاه نمایندگی را حفظ کنند تا مردم بدانند نمایندگان پاکدستی دارند که به غیر از مشکلات به هیچ موضوع دیگری اعتنا نخواهند کرد.

 حضور اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی استیضاح وزیر کار

معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش به منظور دفاع از عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح علی ربیعی در مجلس حضور یافت.

هم اکنون چهار تن از اعضای کابینه، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در جلسه بررسی استیضاح در صحن علنی خانه ملت همراهی می کنند.

اسحاق جهانگیری؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و همچنین حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه استیضاح علی ربیعی در صحن علنی بهارستان حضور دارند.

معاون اول رئیس جمهور به نمایندگی از آقای روحانی از عملکرد علی ربیعی دفاع خواهد کرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: