اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 06 August 2018
رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی:
رئیس جمهور در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، ضمن تشریح برنامه های دولت در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی تبیین کرد.
ادعای تمایل به مذاکره کافی نیست؛ صداقت لازمه اصلی استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای این گفت و گوی تلویزیونی که دوشنبه شب برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران رسانه های همگانی، به پرسشی درباره مواضع آمریکا در قبال ایران و از جمله پیشنهاد مذاکره ، پاسخ داد و اظهارداشت: مقامات آمریکایی سخنان متناقضی می‌گویند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما کاملاً در طول سال‌های گذشته تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند، گفت: کسانی که امروز دولت را در ایران در اختیار دارند  از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفتگو و میز مذاکره بوده و بر همین مبنا هم پیش رفته اند و حتی با آمریکایی‌ها و بقیه مذاکره کرده اند. ما  در طول دو سال به صورت مداوم مذاکراتی داشتیم که به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و بقیه متعهد بودند و ایران هم کاملاً متعهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکره یک مبانی دارد، تصریح کرد: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم، باید این مبانی مذاکره را رعایت کند. اولین آنها صداقت است که دو طرف باید باور داشته باشند و همچنین به نتیجه رسیدن مذاکره  است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند، بدون مذاکره از همه تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا تعهدات تجاری‌اش با دیگر کشورها خارج شده است و مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست تا دولت ایران بخواهد جواب بدهد. آنها به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره و از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد، اظهارداشت: اگر کسی در برابر فردی که رقیب یا دشمن‌اش است، از چاقو استفاده می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد و می‌گوید ما می‌خواهیم با هم مذاکره کنیم و حرف بزنیم پاسخ آن این است که ابتدا چاقویش را در بیاورد و کنار بگذارد و سر میز مذاکره و منطق مذاکره بیاید.

روحانی خاطرنشان کرد: به نظر من مخاطب آنها این است که بخواهند در جنگ روانی، مردم ایران را دچار تردید بکنند و از آن برای انتخابات کنگره در ماه‌های آینده استفاده کنند. بنابراین حرف‌های ترامپ برای بهره‌برداری داخلی برای انتخابات کنگره یا برای جنگ روانی با مردم ایران است والا حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، 1+5 با وزیر خارجه ما مذاکره کردند و وزیر خارجه آمریکا آقای تیلرسون هم مذاکره کردند و بعد هم در اروپا مذاکره کردند، کسی که از مذاکره خارج شده و به مذاکره پشت کرده ، ترامپ و دولت ترامپ است و کاری هم که انجام می‌دهد، کاری است که علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است، بنابراین اگر صداقت باشد، ایران همواره از  مذاکره استقبال کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صداقت درخواست مذاکره با اعمال تحریم معنی ندارد، گفت: اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره می کنم تا به نتیجه برسم آن وقت تحریم علیه کودکان ایرانی، علیه بیماران، بزرگسالان و مردم ایران با مذاکره، متناقض است و مصداق ضرب المثل ایرانی است که قسم حضرت عباس(ع) را باور کنم یا دم خروس را. کسی که تحریم می‌کند و مردم ایران را تحت فشار می‌گذارد و هر روز افرادی را می‌فرستد تا تشویق کنند که دیگران هم با ایران تعامل نداشته باشند در واقع فشار ترامپ علیه ملت ایران نیست علیه همه شرکت‌های خارجی است که با ایران در حال فعالیت هستند. بنابراین این دو با هم سازگار نیست.

روحانی تصریح کرد: من پیش شرطی ندارم اگر دولت آمریکا امروز آماده است، ما درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که باید به ملت ایران از سال 32 تا به حال به خاطر مداخلاتش در زندگی مردم در کشور ایران پرداخت کند، مذاکره کنیم. ما آماده‌ایم که بدانیم به چه صورت و در چند قسط و چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و بخاطر مداخلات متعددش در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت است. بدهکاری‌اش را پرداخت کند ما همواره اهل مذاکره در تاریخ بودیم و هستیم.

مجری پرسید: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند. شبی که آقای ترامپ فرمان خروج از برجام را امضاء کرد، جنابعالی با مردم صحبت کردید و به اروپایی ها مهلتی دادید که در آن مهلت تعهداتی که آمریکایی‌ها در برجام داشتند و تبعاً با خروج نمی‌توانستند انجام دهند را جبران کنند و بگویند که به چه صورت می‌خواهند جبران کنند. با گذشت این چند ماه به جز بیانیه‌های سیاسی که اروپایی‌ها دادند، آیا تعهدات قابل قبولی از طرف اروپایی‌ها می‌بینید و فکر می‌کنید که منافع برجام الان به گونه ای است که ما همچنان در برجام باقی بمانیم و موضع اخیر ما در این زمینه چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ابتدا بدنبال این بودند که دیگر کشورهای 1+5 را با خودشان همراه کنند و به همین دلیل هم ترامپ در 22 دی ماه پارسال از شرکایش خواست که آنها هم بیایند و مذاکره مجدد راجع به برجام را با شرایطی که مطرح کرده بود شروع کنند که در این امر موفق نشد و کسی به آن پاسخ مثبت نداد و ناچار شد بگوید تنهایی از برجام خارج می‌شوم و در اردیبهشت ماه از برجام خارج شد.

روحانی اظهار داشت: هدف آمریکا این بود زمانی که از برجام خارج می‌شود ایران هم بلافاصله از برجام خارج شود تا بتوانند پرونده را به شورای امنیت ببرد؛ ما در برجام یک دستاوردی داریم و آن قطعنامه 2231 است که این قطعنامه اولاً تحریمهای قبلی را ملغی می‌کند، ثانیاً همه کشورها را دعوت می‌کند که از برجام پشتیبانی بکنند و آنچه در برجام توافق شده است در شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ترامپ می‌خواست همه این دستاوردها را از ما بگیرد، گفت: آمریکا نمی‌خواست به تنهایی برای تحریم روبروی ایران بیاید بلکه او می‌خواست همه دنیا را وادار به تحریم ایران کند. همین الان هم دنیا را به تحریم دعوت می‌کند اما در این کار ناموفق بوده است. یعنی هم اروپایی‌ها مخالفت کردند و همین امروز هم در اولین قدم تحریم آمریکا، اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستادگی کردند و آن قانون ممانعت از تحریم یا انسداد را اعلام کردند و گفتند هرشرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف آمریکا را در تحریم قبول بکند و ایران را تحریم کند اروپا او را تحریم می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه اروپا امروز روبروی آمریکا ایستاده در حالی که همیشه متحد آمریکا بوده است، افزود: ما امروز در سراسر جهان تنها نیستیم یعنی همه کشورهای جهان به جز چند کشور معدود حامی و طرفدار ایران هستند و ایران را به عنوان، متعهدی که قابل اعتماد است و به عنوان کشوری که در هر تعهدی قابل اعتماد است، می‌شناسند.

رئیس جمهور گفت: مهلتی که دادیم بر این مبنا بوده که دیگران یعنی 5 کشور دیگر بتوانند این تحریم یعنی فشار آمریکا را جبران کنند و با آن برجام حفظ شود.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا رفتارشان به نظر شما قابل قبول بوده است؟ خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی، به نظر من سنگ تمام گذاشتند. یعنی موضع گیری کردند، حرف زدند، مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند و نه تنها آنها بلکه بقیه جهان هم به همین صورت است؛ اما در مقام عمل و اینکه آنها برنامه‌ریزی بکنند که چگونه می‌خواهند این را جبران کنند یک قدم‌هایی را برداشتند و در این زمینه در سفر به اروپا با اروپایی‌ها و با چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قولشان بر این است که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مشکل آنها شرکت‌هایی است که ممکن است بر اثر فشار آمریکا تحت تأثیر این تحریم قرار بگیرند. بنابراین ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. در این راستا بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و 5 کشور دیگر و مخصوصاً اتحادیه اروپا در اروپا و بعد در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا برگزار شود.

روحانی تاکید کرد: اساس تحریم برمی‌گردد به 3 ماه آینده که آمریکا می‌خواهد در نفت و بانک وارد عمل شود؛ تحریم‌های امروز غیر از بانک و نفت است و قولی که اروپا ، چین و روسیه به ما دادند این است که بتوانند ایستادگی کنند، هم برای فروش نفت و هم برای اینکه روابط بانکی ما با دنیا بتواند حفظ شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: