اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - 02 August 2018
طرح جابه‌جایی روستای جنگلده پایین از ساختگاه سد نرماب و جاده جایگزین چایلی بعد از ظهر امروز با حضوروزیر نیرو ومسئولان استانی در شهرستان مینودشت و در محل کارگاه سد نرماب آغاز شد.

آبگیری سد نرماب تا پایان سال 98

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وزیر نیرو در این برنامه ابتدا از محل تاج سد و و روستای جنگلده بازدید کرد و در ادامه با تقدیر ازقرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و گروه اجرایی سپاسد اظهار داشت: از جمله امتیازات بخش اجرایی این گروه مهندسی، توجه به امکانات و مقدورات دولت است، که تاکنون تمام ظرفیت خود را در خدمت به اولویت خدمت رسانی به مردم قرار داده‌اند.

رضا اردکانیان ادامه داد: در این شرایط همه سعی خود را خواهیم کرد که با توجه به اهمیت این پروژه در استان، در حداقل زمان باقی مانده طرح را به مرحله آبگیری و بعد بهره‌برداری کامل برسانیم. این طرح امسال 200 میلیارد ریال اعتبار داشته که 100 درصد تخصیص یافته و 2 برابر این مبلغ اعتبار نیاز دارد تا آبگیری شود.

اردکانیان بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان 98 حدود 250 میلیارد اعتبار را با حمایت سازمان برنامه و بودجه، استاندارد و مجلس تدارک و تزریق کنیم تا پایان 98 این سد قابل آبگیری باشد. بایستی امسال این طرح فعال باشد تا بتوانیم سال آینده ردیف مناسب اعتباری برای این سد تأمین نمائیم.

وزیر نیرو در ادامه افزود: آنچه وجهه همت دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور در حال حاضراست، این است که در شرایط تحریم‌های کنونی با ایجاد یک فضای همدلی و ندادن سیگنال‌های افتراق به دشمنان راه توسعه کشور را بپیمائیم و از تهدیدها برای کشور فرصت بسازیم.

اردکانیان بیان کرد: ملت ایران همواره یک ملت هنرمند شناخته شده است و مردم ما این بار نیز هنرمندانه نشان خواهد داد با مقاومت و استفاده از فرصت‌ها، نمی‌گذارد هیچ گونه تعللی در برنامه‌های توسعه کشور رخ دهد.

وی تصریح کرد: از شرکت آب منطقه ای گلستان تشکر می‌کنیم که با حساسیت و دقت بالا این پروژه را پیگیری می‌کند و لازم است در مسیر این پیگیری‌ها مدیران خسته نشوند چرا که نیاز است مردم ما احساس رضایتمندی از خدمات مسئولین خود داشته باشند واجرای چنین پروژه‌هایی این احساس رضایت مندی را افزون می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه گفت: طرح سد نرماب در استان گلستان و در 5 کیلومتری جنوب شهر مینودشت واقع شده است.

علی نظری در ادامه از سد نرماب به عنوان هفتمین و بزرگ‌ترین سد استان گلستان نام برد و گفت: با بهره برداری از این سد، علاوه بر بهبود آب اراضی حوزه شهرستان‌های مینودشت و گنبد و آزادشهر، به میزان 25 میلیون متر مکعب نیز سالیانه آب شرب یک سوم جمعیت شرق استان در 4 شهر و 130 روستا ونیز بخشی از آب صنایع شرق استان تأمین خواهد شد.

نظری در ادامه با اشاره به اهداف این طرح بزرگ استانی اظهار کرد: کنترل و ذخیره سازی رژیم سیلاب رودخانه‌های نرماب، چهل چای و خرمالو در مخزن سد نرماب، ضمن تولید برق، سالانه 56 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شبکه پایاب سد وشمگیر در مخزن این سد ذخیره و رهاسازی خواهد شد تا مشکلات کاهش حجم مخزن سد وشمگیر برطرف شود.

وی افزود: سد نرماب از نوع خاکی همگن با طول تاج 807 متر، ارتفاع 60 متر و مخزن 115 میلیون مترمکعب و ظرفیت تنظیم سالانه به میزان 175 میلیون متر مکعب آب، دو واحد نیروگاه برق‌ابی، با حجم ظرفیت 5.2 مگاوات است.

گفتنی است هم اکنون پیشرفت فیزیکی سدنرماب 76 درصداست و امید داریم با مساعدت دولت و وزیر نیرو در اجرای کارتسریع شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: