اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 01 August 2018
رئیس مجلس شورای اسلامی سوال از رئیس جمهور را اعلام وصول کرد.

سوال از رئیس جمهور اعلام وصول شد

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه 10 مرداد) مجلس شورای اسلامی، سوال از رئیس جمهور را اعلام وصول کرد.

براساس این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: همانطور که اطلاع دارید پیش از این در حدود 92 نفر از خانم ها و آقایان تقاضای سوال از رئیس جمهور را داشتند و این موضوع به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی نیز با حضور نمایندگان رئیس جمهور موضوع را بررسی و پس از بررسی 80 نفر بر سوال خود از رئیس جمهور باقی ماندند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد نمایندگان درخواست کننده سوال از رئیس جمهور بیش از یک چهارم کل نمایندگان است و براساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس پس از اینکه یک هفته از بررسی آن در کمیسیون گذشت اگر تعداد درخواست کنندگان بیش از یک چهارم کل نمایندگان باشد می بایست سوال اعلام وصول شود،بنابراین مستند به اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و بنا بر گزارش شماره د429771114 مورخ 2 مرداد 97 کمیسیون اقتصادی مجلس، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور محترم مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به اتمام مهلت مقرر قید شده در آیین نامه داخلی مجلس و عدم اقناع بیش از یک چهارم نمایندگان قوه مقننه از نمایندگان ایشان، لذا سوال با 5 محور اعلام وصول می گردد.

لاریجانی در توضیح محورهای مطرح شده در سوال از رئیس جمهور تصریح کرد: این محورها عبارتند از؛

1-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز

2- استمرار تحریم های بانکی

3- عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری

4- رکود اقتصادی شدید چندین ساله

5- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: براساس ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام وصول شدن سوال در مجلس حضور پیدا کرده و به سوالات مطروحه پاسخ دهند.

قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره عملکرد دستگاه‌های خدمت رسان به مردم زلزله‌زده کرمانشاه

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد دستگاه های خدمت رسان و ستاد بازسازی به مردم زلزله زده استان کرمانشاه را در صحن علنی قرائت کرد.

فرهاد تجری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 مرداد) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل 90 درخصوص بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه های خدمات رسان و ستاد بازسازی به مردم زلزله زده استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله 21 آبان 96 غرب استان را قرائت کرد و گفت: گزارش مذکور به بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه های خدمت رسان و خسارت های وارد شده بر اثر وقوع زلزله 7.3 ریشتری غرب استان کرمانشاه می پردازد و براساس بازدید میدانی و دیدارها به فرایند اقدامات انجام گرفته از جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تا روند آماربرداری و اسکان اضطراری اشاره شد.

نماینده مردم سرپل ذهاب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیأت کارشناسی کمیسیون اصل 90 نیز در تاریخ 20 تا 22 فروردین ماه به بازدید میدانی از منطقه پرداخت و در این گزارش به طور مفصل به این بازدید و مصوبات هیأت وزیران و صندوق توسعه ملی درخصوص تخصیص اعتبار به خسارت دیدگان ناشی از زلزله پرداخته شده است.

وی با اشاره به کمک های مردمی صورت گرفته به تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته از زمان وقوع زلزله اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از گزارش به نقاط قوت و ضعف اقدامات انجام گرفته و مدیریت بحران اشاره شده است، همچنین مشکلات و معضلاتی که موجب رنجش زلزله زدگان شده و در اکثر دیدارها و بازدید به طور مشترک ازجانب مردم و مسئولان با تیم اعزامی در میان گذاشته شده، در این گزارش تشریح شده است.

تجری یادآور شد: پیشنهادهایی درباره مدیریت بحران و همچنین درخصوص استان کرمانشاه در این گزارش آمده است، همچنین به روند امدادرسانی و مسائل امنیتی و کاستی ها و اتفاقات رخ داده در این گزارش اشاره شده است.

 

لاریجانی در پاسخ به تذکر دلخوش: رایزنی با قوه قضاییه راه برخورد با اخلالگران بازار

رئیس مجلس شورای اسلامی از رایزنی با قوه قضاییه برای برخورد با اخلالگران بازار خبر داد و گفت: در این شرایط باید تیم قوی اقتصادی مسئولیت پیگیری امور را برعهده بگیرد.

 علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 مرداد) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامه ای از جانب نمایندگان مجلس در خصوص تغییر تیم اقتصادی به رئیس جمهور داده شده است، افزود: حق می دهیم که در این شرایط باید تیم قوی در بخش های مختلفی که به اقتصاد مربوط است، فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت، گفت: در خصوص برخورد با اخلالگران اقتصادی با قوه قضاییه نیز صحبت شده است و به زودی ضوابطی را اعلام خواهند کرد تا براساس آن بتوانند برخورد سریع تر و جدی تری را با اخلالگران بازار داشته باشند که البته این اقدامات تا شنبه انجام خواهد شد.

سیدکاظم دلخوش در تذکری با استناد به اصل سوم و بندهای 8 و 9 در خصوص مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خویش گفت: ما اطلاع داریم که جلسات ویژه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم برگزار کرده اید و از این منظر از شما تشکر می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دستور جلسات مجلس باید به سمت حل مشکلات اقتصادی مردم هدایت شود، افزود: مسائل فوری باید در دستور کار قرار بگیرد.

دلخوش با بیان اینکه متاسفانه برخی از مشکلات فعلی اقتصاد به علت برخی مسائل داخلی بروز کرده است، تصریح کرد: درخواست بنده از هیأت رئیسه این است که دستور جلسات پس از رسیدگی به زلزله کرمانشاه، توجه اکید به مباحث اقتصادی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط کشور عادی نیست، گفت: اگر آقای رئیس جمهور قبل از بروز این بحران ها با مردم صحبت می کرد به طور حتم سوال از رئیس جمهور و حواشی فعلی وضعیت کشور رخ نمی داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مدارک و مستندات بسیاری وجود دارد که اثبات می کند مشکلات اقتصادی ناشی از عوامل بیرونی نیست، افزود: متاسفانه مسائل داخلی عامل اصلی بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی است.

وی بر ضرورت برخورد با اخلالگران اقتصادی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد با احتکار کالا و اجناس به گرانی ها دامن زده اند که این افراد در دولت و بخش خصوصی حضور دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی می خواهیم که با برگزاری جلسات مستمر تذکرات لازم را به دولت در خصوص جابه جایی تیم اقتصادی بدهد.

 

اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون

طرح استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

این طرح که از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد

به امضای 40 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

آقای ربیعی بر اساس مواد 222 و 223 آیین نامه داخلی مجلس از امروز به مدت ده روز مهلت دارد در مجلس حضور یابد.



نام:
ایمیل:
* نظر: