اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 31 July 2018
معاون کل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی:
معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مادران نقش اساسی در ارتقاء سلامت نسل آینده، افزایش ضریب هوشی و سرمایه گذاری در جامعه کارآمد دارند.
مادران نقش اساسی در ارتقاء سلامت نسل آینده دارند
به گزارش خبرنگار سرویس روزمره ها عصرپرس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش تغذیه با شیر مادر که به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سالن همایش های رازی برگزار شد، گفت: همه ساله برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر از 10 تا 16 مرداد در همه کشورهای جهان از جمله ایران گرامی داشته می شود و امسال نیز این گرامیداشت با شعار جهانی «تغذیه با شیر مادر، زیربنای زندگی سالم» برگزار شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه هدف از برگزاری این همایش ها را تاکید مجدد بر اهمیت تغذیه با شیر مادر و جلب سیاست گذاری در کشور های دنیا  دانست و گفت: این هفته فرصتی برابر برای شروع یکسان و عادلانه زندگی در جهان است تا کودکان در هر شرایطی  از تغذیه مطلوب استفاده کند.
وی افزود: شیر مادر در راستای امنیت غذایی زیر بنای تامین سلامت و بقای زنان است و علاوه بر آن راه حلی برای کاهش سوء تغذیه ناامنی غذایی مطرح شده است و استفاده از شیر مادر جزء دستورات دینی در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
حریرچی در ادامه گفت: تغذیه با شیر مادران سلامت کودکان را در بلندمدت و ارتقاء سلامت کودکان نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: عدم تغذیه با شیر مادر با درجه هوش کمتر در کودکان ارتباط دارد. شیر مادر از انواع سوء تغذیه، لاغری، کم وزنی، کوتاه قدی و اضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند.
حریرچی ادامه داد: تمامی مادران به جز عده ای خاص قادر به دادن شیر به کودکان خود هستند و از ساعت اولیه تولد تا 6 ماه مستمر کودک از شیر مادر باید برخوردار شود.
وی در ادامه با اشاره به کمبود تخت در بیمارستانی های کشور، گفت: میانگین روز بستری در کشور 2/8 در صد روز  است که 1/6 درصد از به ازاری هزار نفر جمعیت داریم که در کشور های مشابه 2/5 تا 3/5 تخت اس  و نصف میانگین کشور های توسعه یافته است.
وی افزود: بسیاری از مادران به دلیل کمبود تخت بیمارستانی و داشتن بار مالی برای خانواده زودتر ترخیص می شوند و این سبب بروز مشکلاتی برای مادران می شود.
وی در ادامه گفت: مادران نیازمند حمایت جامعه، خانواده و کارفرما است و ارتقاء فرهنگ تغذیه با شیر مادر مستلزم حمایت همگانی از مادران است.
وی با بیان اینکه، ترویج تغذیه با شیر مادر یکی از موثرترین سرمایه گذاریها  بوده که هر کشوری می تواند برای اطمینان از داشتن  جامعه ای سالم تر و کارآمدتر در این زمینه سرمایه گذاری کند، ادامه داد: مدیریت تغذیه با شیرمادر مسئولیت مشترک تیم بهداشتی درمانی ارائه دهندگان مراقبت های مامایی و زنان، مراقبت های کودکان و مشاورین شیردهی است.
سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: خدمات جامع و هماهنگی بین مراقبت های بارداری، بیمارستان های دوستدار کودک، مراقبت های پس از ترخیص و دوره ای کودکان و مادران، باید برقرار و در دسترس بوده و علاوه بر آن، به صورت پیوسته، با محوریت خانواده و توام با محبت و جلب مشارکت آنان باشد و از نظر فرهنگی نیز موثر واقع شود.
سخنگوی وزارت بهداشت بر نقش مهم پزشکان در کسب اعتماد مادران تاکید کرد و گفت: باید متخصصین کودکان تسلط خود را در مورد تغذیه با شیرمادر و مدیریت مشکلات آن ارتقاء دهند. البته یک مانع بزرگ ترویج تغذیه با شیرمادر، ناکافی بودن آموزش و مهارت های پزشکان در امر تغذیه با شیرمادر است
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، حفظ دستاوردهای اجرای اين برنامه و ارتقای فرهنگ تغذيه با شيرمادر مستلزم نظارت مستمر بر اجرای قانون شيرمادر و تقویت آن، ارتقای عملكرد اجرای ده اقدام دوستدار کودک در بيمارستان ها، مشاوره موثر با مادران و حل مشكلات شيردهی و حمايت از آنان توسط پزشكان و كاركنان بهداشتی درماني ماهر و آموزش ديده است كه بايد با حمايت های كارفرمايان، سازمان ها و خانواده ها برای ايجاد محيط كار و جامعه ای دوستدار مادر و كودك  تكميل شود.
حریرچی خاطرنشان کرد: علاوه بر گسترش و تقويت فعاليت های عمده اي كه در 27 سال گذشته در برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر صورت گرفته، آنچه که مورد نياز است، افزايش تعهد، سرمايه گذاري، ابداع و هماهنگی بخش های مرتبط جامعه برای اتخاذ سياستی جامع و ادغام يافته به منظور حفظ، حمايت و ترويج تغذيه با شيرمادر به عنوان يك استراتژی منحصر بفرد و هزينه اثربخش جهت ارتقای بقای كودك و كاهش بار بيماری های دوران كودكی و پرورش نسلی سالم تر و كارآمدتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به کاهش 7 درصدی سزارین در کشور، گفت: در حال حاضر باید این میزان سزارین، کاهش بیشتری داشته باشد، چراکه هنوز در این زمینه با وضعیت ایده آل، فاصله داریم.

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: