اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 30 July 2018
سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۹۸ درصد داروی مصرفی در کشور تولید می‌شود، گفت: کمبود دارو مطابق روال ۴ سال گذشته و مشابه کشورهای غربی یعنی یک تا دو درصد حجم بازار است.

98 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: ایرج حریرچی در نشست خبری امروز دوشنبه (8 مرداد) در ارتباط با تأثیر نرخ ارز بر نرخ دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین تعرفه خدمات اظهار داشت: با توجه به سیاست دولت و مجلس مبنی بر تخصیص ارز با نرخ دولتی برای دارو و تجهیزات پزشکی، قیمت این اقلام ارتباطی با ارز آزاد ندارد.

وی با بیان اینکه رشد سبد دارویی زیر نرخ تورم در سال 97 خواهد بود، گفت: 98 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و با تدابیر اندیشیده شده کمبود دارو نداریم و این مسئله مطابق روال 4 سال گذشته و مشابه کشورهای غربی یعنی یک تا دو درصد حجم بازار است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: داروسازان، بیماران و رسانه‌ها در این زمینه نگران نباشند و جنگ روانی دشمن را شکست دهند.

حریرچی در مورد موضوع حقوق و دستمزد همچنین تعرفه‌ها گفت: روال تعرفه و دستمزد برای همه مشاغل مشخص است و روال دریافتی پزشکان و پرستاران مشابه سایر مشاغل همچون اساتید، کارمندان، کارگران و اصحاب مختلف است.

وی از همه پزشکان،داروسازان و پرستاران که علی‌رغم تأخیر دریافتی کارانه‌ها 24 ساعته به مردم خدمت می‌کنند قدردانی کرد و اظهار داشت: جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی مراقب افراد معدود متخلف باشند و البته سازمان‌هایی همچون تعزیرات نیز در این زمینه به وظیفه خود عمل می‌کند  و مردم هم می‌توانند تخلفات را از طریق شماره  190 اطلاع دهند.

حجاج ایرانی در سلامت به سرمی برند

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص  سلامت حجاج  ایرانی گفت: سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که، سازمان حج و زيارت و جمعیت هلال احمر، اقدامات لازم را جهت سلامتي حجاج قبل از اعزام آنها انجام داده اند، افزود: طبق غربالگري و معاينات، افرادي كه شرایط جسمی مناسبی نداشته باشند به حج اعزام نمي شوند. همچنین واکسیناسیون و آزمايشات دیابت و فشار خون نیز برای حجاج انجام شده است.

طبق گزارش هاي رسيده، در حال حاضر شرایط نسبت به سال‌ های گذشته بهتر است و سازمان حج و زیارت و هلال احمر نیز بر مواردي نظير بهداشت مواد غذایی و محل اسكان نظارت دارند

حریرچی با بیان این که از لحاظ إمكانات بهداشتي و درماني نيز در مكه و مدينه پیش‌بینی هاي خوبي صورت گرفته است، گفت: به علت گرماي هوا و تراکم زیاد افراد و سخت بودن اعمال حج، احتمال بروز بیماری‌ های ویروسی وجود دارد و با توجه به سن افراد ممکن است قدرت دفاعی بدن ناخواسته کاهش پیدا کند، بنابراین بهتر است به توصیه‌ های بهداشتی و درمانی پزشکان و مدیران کاروان ‌ها حتما توجه شود.

وی تاکید کرد: رعايت بهداشت فردي، شست‌ و شوی مکرر دست ها، استحمام روزانه، مصرف آب بطري و اجتناب از مصرف غذا در خارج از سیستم ‌آشپزخانه كاروان توسط حاجیان إلزامي است.

 حریرچی با بیان این که برای بیمارانی که نیاز به انجام دیالیز دارند، اين اقدام درماني در شرایط كاملا بهداشتی، مشابه کشور انجام می‌شود و از این بابت هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد، گفت: همچنين در صورت نياز، تزريق خون به حاجيان در شرايط استاندارد و مناسب انجام خواهد شد.

 

3.5 برابر ظرفیت شرکت‌کننده‌های کنکور در رشته‌های تجربی است

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 3.5 برابر ظرفیت شرکت‌کننده‌ها در کنکور مربوطه به رشته‌های تجربی هستند، افزود: این میزان در مقایسه با کشورهای هم‌سطح و حتی کشورهای غربی غیرعادی است که از علل آن موقعیت اجتماعی، اشتغال تضمین‌شده و یا شاید سطح درآمدی بالا باشد.

حریرچی افزود: فرهنگ خانواده‌ها نیز به صورتی بوده که با تشویق اجبار فرزندانشان را تشویق می‌کنند تا پزشک شوند درحالی‌که تعداد زیادی از این افراد علاقه چندانی به این رشته ندارند.

وی‌ با بیان اینکه این مسئله در گروه‌های تجربی بالقوه مشکل ایجاد می‌کند و محرومیت سایر رشته‌ها را به همراه دارد عنوان کرد: افرادی که علاقه در حوزه بهداشت و درمان ندارند به این حوزه ورود نکنند و مواردی وجود داشته که فرد در کنکور قبول نشده ولی به دلیل اصرار خانواده به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته که گاهی غیرمعتبر هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: گاهی نیز امکان تأیید مدرک دانشگاهی این افراد در ایران امکان‌پذیر نیست و دچار مشکل می‌شوند لذا خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی باید به این موضوع توجه کنند.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه اهرم قانونی برای مطب‌ها به کارتخوان نداریم، افزود: در شرایطی که حتی در کنار جاده‌ها کارتخوان وجود دارد حتما مکان آن در مطب ممکن بوده و ما این مسئله را از پزشکان درخواست داریم. البته برخی در این زمینه کم لطفی می‌کنند.

وی گفت: برخی به دلیل تخلفات تعرفه‌ای و مالیات چنین اقداماتی را انجام می‌دهند و در مورد ویزیت بالای برخی پزشکان نیز ما این موضوع را صریحا اعلام کردیم. البته آمار ویزیت‌های بالا و غیرقانونی در شهرستان‌ها کمتر است و در تهران این آمار قابل توجه محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه برخی از این افراد حتی مدعی کار خیر بوده و در نقاطی این عمل پسندیده را انجام می‌دهند ولی گاهی ویزیت‌های غیرقانونی دریافت می‌کنند. در حالی که دریافت تعرفه باید طبق قانون برای پزشکان متخصص 38 هزار و 500 و برای پزشکان فوق تخصص 44 هزار تومان باشد.

مردم تخلفات پزشکی را از طریق سامانه 190 اعلام کنند

حریرچی تصریح کرد: این تخلفات اعتماد عمومی را دچار خدشه می‌کند و اکثر پاکدست جامعه را با مشکل مواجه می‌سازد که البته مردم می‌توانند تخلفات در این زمینه را از طریق سامانه 190 به وزارت بهداشت اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی در مورد مهاجرت پزشکان نداریم، گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید به خارج رفتن نیز با مشکل همراه شده است، ولی به طور کلی مهاجرت در رشته پزشکی همچون سایر دستگاه‌ها مانند سازمان نظام مهندسی نیز وجود دارد.

حریرچی تاکید کرد: در کشور کمبود قابل توجهی پزشک داریم و با توجه به ارائه آموزش‌های رایگان برای این افراد شرایط را به حداقل برسانیم.

وی گفت: نقش ما در این زمینه ترویجی بوده تا سبد مطلوب در این زمینه را تعیین و به مراجع ذیربط اعلام کنیم. البته باید توجه داشت از گذشته در حوزه لبنیات با مشکل مواجه بودیم و اکنون شیر معمولی که مشمول قیمت گذاری شود، وجود ندارد و شیرهای موجود پرچرب، کم چرب یا ... هستند.

مردم با هر سطح اقتصادی باید به سبد غذایی مطلوب توجه کنند

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: لبنیات به ویژه شیر باید مطابق استطاعت دهک پایین جامعه فراهم باشد.

وی تاکید کرد: وزارت رفاه، کمیته امداد و بهزیستی تلاش می‌کنند که از طریق کمک‌های یارانه‌ای اقشار تحت پوشش را مدنظر قرار دهند ولی به طور کلی مردم با هر سطح اقتصادی باید به سبد غذایی مطلوب توجه کنند و مصرف میوه، سبزیجات و ترکیبات لبنیاتی و پروتئینی را داشته باشند.

 رسانه ها آمارهای دقیق ارائه دهند

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این وزارتخانه با توجه به نوسات ارزی و تحریم‌ها چه تدابیری برای سلامت روان مردم اندیشیده است، تصریح کرد: وضعیت مردم در شهرستان‌ها مثل تهران نیست اما ما اقدامات لازم را برای سلامت روان انجام می‌دهیم و در این راستا نیز از رسانه‌ها گلایه مندیم و نباید این مشکلات را تشدید یافته برای مردم بیان کنند.

وی افزود:‌ گاهی رسانه‌ها آمارهایی منتشر می‌کنند که دقیق و درست نیست و به طور مثال اعلام می‌شود که مردم ایران عصبانی‌ترین مردم جهان هستند در حالی که این چنین نیست. ولی 23.8 درصدی مردم کشورمان دارای مشکلات روانشناختی هستند که از طریق مشاوره و تغییر سبک زندگی مشکل‌شان رفع می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:‌در شرایط پیش آمده باید دست به دست هم بدهیم تا همچون دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: