اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 25 July 2018
سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پيامبر و على، اى پاره تن فاطمه اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق ديدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت.

میلاد شمس الشموس امام رضا(ع) مبارک

عصرپرس، امروز خورشید دوباره از توس طلوع می‌کند و گرمای مهربانی‌اش گستره عالم را فرامی‌گیرد. گرمای محبتی که عرب و عجم و مسلمان و مسیحی نمی‌شناسد و همه در درگاه انیس النفوس حاجت‌روا می‌شوند.

اینجا توس است و جواهری در این سرزمین هر روز پرفروغ‌تر از گذشته می‌درخشد و همچون نگینی پرجاذبه میلیون‌ها عاشق را از سراسر دنیا به‌سوی خود جذب می‌کند. بارگاهی که محل رفت‌وآمد ملائک است و برکت سرزمین پارسی از آن گرفته‌شده است.

یازدهم ذی‌القعده مصادف است با ولادت "عالم آل محمد" و شاه کرم ایران زمین" شمس‌الشموس" امام رضا (ع)؛ کنیه، حضرت ابوالحسن وابوعلی است و القاب این بزرگوار؛ صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفوالملک، کافی الخلق، رب السریر، و رئاب التدبیر و مشهورترین آن رضا است و از این روی به این بزرگوار" رضا" می‌گویند که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود. از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند.

یکی دیگر از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، به ویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش " جنبه علمی امام " آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملا این مطلب روشن می‌شود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

آن حضرت در اواخر عمر، به درخواست مامون عباسي، به مرو رفته و به اصرار خليفه، ولايتعهدي او را مي‏پذيرد. با پذيرش ولايتعهدي، مامون قصد داشت هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوستدار اهل بيت عنوان كرده و از محبوبيت برخوردار گردد. اما سرانجام مامون، خود، امام را به شهادت رساند.


برچسب ها
میلاد امام رضا
نام:
ایمیل:
* نظر: