اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 24 July 2018
وزیر صنعت ، معدن و تجارت :
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : نه فساد را تحمل و نه تامل می کنم و از همان ابتدای ورودم به وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز ازهمه خواسته ام مواردی از فساد از خود من و مجموعه تحت مدیریتم دیدند را اعلام کنند و برایش نیز جایزه تعیین کردم .

فساد را نه تحمل و نه تامل می کنم

به گزارش  عصرپرس به نقل ازشاتا، محمد شریعتمداری افزود : بر اساس مستندات تا زمانی که در وزارت صنعت،‌معدن و تجارت هستم به لطف الهی نه فساد را ثانیه ای تحمل می کنم و نه دراین زمینه تامل می کنم چون معتقدم یکی ازمهمترین عواملی که امروز به سرمایه اجتماعی نظام ما ضربه زده یا آن را کم کرده این است که در مورد برخی فسادها آنگونه که مردم بفهمند و لمس کنند برخورد نکردیم وی در زمینه انتشار لیست تخصیص ارز واردات از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد : لیست تخصیص با تامین فرق دارد و در این زمینه باید لیست تامین منتشر می شد نه لیست تخصیص .

شریعتمداری تاکید کرد : خوب است مردم اسامی عده ای که تامین ارز برایشان صورت می گیرد را بدانند و بانک مرکزی می تواند گزارش گیری کند و لیست دریافت کنندگان ارز را بگیرد و جزء به جزء مشخص کند که تامین ارز دقیقا در چه بخشهایی بوده است .

وی یادآور شد :‌من سه بار شفاهی و مکتوب این اسامی را خواسته ام اما گفته شد که انتشاربرخی اسامی برای واردات اقلام اساسی ایجاد مشکل خواهد کرد اما ازنظر بنده می تواند انتشاراین اسامی بدون ذکر وارد کنندگان کالاهای اساسی باشد ضمن اینکه کشورتواناتر از این است که با این اقدام دچار مشکل شود از سوی دیگر ما اکنون با 15 کشور همسایه رابطه خوبی دارد و با وجود سختی ها کشورما پایدارترین کشور منطقه است.

شریعتمداری با یادآوری و تشریح عوامل خارجی و داخلی فشار بر مردم و دولت افزود : در سیاست و اقتصاد چیزی به نام قطعیت یا عدم قطعیت هست و در سال 92که آقای روحانی رییس جمهور شد با وجودی که هنوز هیچ سیاستی درحوزه سیاست خارجی یا اقتصاد اجرا نشده بود ولی ناگهان قیمت دلار سقوط کرد و بازار ثبات یافت و همین استقرار دولت تدبیر و امید و امید به انجام حرکات و سیاستها ی معقول و سازنده و همین موضوع ایجاد قطعیت در نظام سیاست خارجی و داخلی کشورموجب شد انتظارات عقلایی به سمت مثبت حرکت داده شود .

وی ادامه داد : انتظارات عقلایی مثبت شرایط آرام در سیاست خارجی و اقتصاد به وجود آورد ، در شرایط امروزهم بعد برجام فشارهای زیادی به ما وارد آوردند و به محض اینکه تغییر دولت شکل گرفت پمپاژ عدم قطعیت از بیرون کشور شروع شد و حرفهایی بر علیه برجام زده شد و با کمال تاسف در داخل هم به نوعی مورد پذیرش قرارگرفت و استقبال شد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود : باز بدون هیچ اتفاقی در حوزه سیات خارجی و در شرایطی که نه عرضه ارز و نه تقاضا زیاد و کم نشد و روند مداخله دولت روند افزایشی رو طی می کرد پمپاژ عدم قطعیت ، ایجاد انتظارات عقلایی منفی و همراهی برخی در داخل باعث شد نرخ دلاراز ثبات خارج شود وهر روز شرایط جدیدی را وجود می آوردند و کشور را به سمت بازی سوق میدادند و دولت نیز ناچاربود برای کشور تصمیم قاطعی بگیرد و گرفت .

وی تاکید کرد : هر تصمیمی را با مقتضیات خودش باید دید و راست ترین و چپ ترین اقتصاد دانان هم اقدامات دولت را تحسین و تایید کردند و آن اقدامات برای جلوگیری ازتاثیرات پمپاژ عدم قطعیت و ایجاد انتظارت عقلایی منفی بود ، در شروع تصمیم و با اعلام رسمی تامین ارز برای ورود هر نوع کالای مجاز بدون محدودیت قیمت ها شکست روند افزایش نرخ ارز در بازار آزاد متوقف شد و سپس شروع به تصمیم گیری کردیم

شریعتمداری با بیان اینکه همه باید تمرین کنیم که با شرایط و مقتضیات زمان تصمیم بگیریم افزود : در مواجهه با خطر ابتدا باید آن را کنترل منیم و سپس تصمیمات معقول تر بگیریم و ما نیز همینگونه عمل کردیم .

وی تصریح کرد : از زمان پمپاژ عدم قطعیت در کشور ساکت نبودیم و با مداخله در بازارارز و با هدایت برخی منابع ارزی به سمت فعالیتهایی که فکرمی کردیم کنترل بازارارزی را به دنبال دارد اقداماتی را در مجموعه دولت انجام دادیم این کاری مستمر بود و از جایی که آنها شروع به ایجاد عدم قطعیت کردند ما هم تلاشهایی را شروع و نهاد سازی کردیم و برای شرایط خروج آمریکا از برجام و اجرایی شدن همه تحریمهای سازمان مللی برنامه ریزی کردیم .

وزیر صنعت ،‌معدن وتجارت اظهار کرد : ماشینی انعطاف پذیر پیش بینی شد که همه کالاهای کشور را مورد پوشش قراردهد که مسوولیتش با بانک مرکزی بود ، ماشینی که دامنه و محدوده تامین و مداخله ارز را به حداقل ممکن برساند و تلاش کند بقیه ارز در بازارثانوی به صورت منظم باشد و تعبیه این ماشین در طول این دوره شروع تهدیدها اتفاق افتاد .

وی با بیان اینکه تصمیم مدیر پشت میز ملی نباید احساسی باشد اظهار کرد : دولت ساکت ننشسته بود که به یک باره در زمانی خاص ارز 4200 تومانی را اعلام کند بلکه زمانی شرایط حاد شد و ضرباهنگ فشاربر مردم ایران از سوی دشمن حس شد ایستادیم و مداخله کردیم .

شریعتمداری یادآور شد : بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی تا 10 تیرماه 4.8 میلارد دلار منابع ارزی اختصاص یافت و ازآن مجموع 2.8 میلیارد دلار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم است و 2 میلیارد دلار آن سایر کالاهای مورد نیازو مواد اولیه 80 هزارواحد صنعتی در 580 شهرک صنعتی بود.

وی تاکید کرد : ما و مجموعه دولت مکلف هستیم در شرایط عادی همه نیازمندیهای مردم را تامین کنیم اما در مواقعی که تحت فشارهستیم ازمردم تقاضا می کنیم که محدودیتها را تحمل کنند


نام:
ایمیل:
* نظر: