اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 18 July 2018
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت :
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت: ۶۰ درصد دیابت نوع ۲ با الگوی غذایی مناسب قابل کنترل است و تأثیر آن دو برابر تأثیر داروست.

کنترل ۶۰ درصد دیابت نوع ۲ با الگوی غذایی مناسب

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در کارگاه آموزشی و همایش ملی «بهبود تغذیه در جامعه زنان روستایی و عشایری» در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب افزود: ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

وی گفت: مصرف کم میوه و سبزی علت ۱۹ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش و ۳۱ درصد بیماری‌های قلبی است.

وی افزود: از ۱۰ عامل بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین ریسک فاکتور، تغذیه نامناسب است که موجب شده بیماری‌های غیرواگیر از ۵۶ درصد در سال ۸۰ به ۷۶ درصد در سال‌های اخیر برسد.

عبداللهی گفت: مطالعات سال ۹۵ نشان می‌دهد مصرف سبزی و میوه در روستا‌ها از شهر‌ها نیز کمتر بوده است؛ مصرف حداقل ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه توصیه جهانی است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه افزود: مصرف زیاد چربی و روغن عامل اصلی سرطان‌های پروستات و سینه است که از شایع‌ترین سرطان هاست.

وی گفت: چاقی شکمی از چاقی عمومی بدتر است که مطالعات سال ۹۱ نشان می‌دهد این چاقی در زنان ۶۱ درصد است.

عبداللهی کاهش ضریب هوشی را ناشی از کمبود ید و آهن در افراد دانست و افزود: کمبود ریزمغذی‌ها اعم از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین‌های A، ویتامین D، کمبود روی و ید هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود ید در ۳۰ سال پیش موجب بروز ۷۰ درصدی گواتر می‌شد که با غنی سازی نمک به ید تصفیه شده باعث شد این عدد به ۵ درصد برسد که اگر از عرضه نمک‌های غیرمجاز در بازار جلوگیری نشود دوباره به تدریج به همان وضع سابق باز می گردیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: