اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 17 July 2018
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از شبکه انرژی کشور ظرف سه سال آینده هوشمند خواهد شد، گفت: یکی از مصدایق مهم تحول دیجیتال در دنیا هوشمندسازی شبکه‎‌های انرژی است.

هوشمندسازی شبکه انرژی کشور تا سه سال آینده

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات در راستای توسعه‌ کاربردهای فناوری‌های نوین فاوا(ICT) در صنعت آب و برق، یکی از مصدایق مهم تحول دیجیتال در دنیا را هوشمندسازی شبکههای انرژی دانست و افزود: هوشمندسازی باعث بهبود مدیریت شبکه خواهد شد و به تبع آن نیز بهبود پیک مصرف را در پی خواهد شد.

وی با اشاره به نقش موثر اجرای این سند در اشتغال زایی برای فعالان عرصه فناوری اطلاعات، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تکنولوژی‌های مختلفی در این عرصه به کار گرفته شده است و به صورت گسترده از اینترنت اشیا در جهت پیاده سازی این سند استفاده خواهد شد.

 

استفاده از پروژه‌های روز دنیا برای بهبود شیوه‌های مدیریت مصرف انرژی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اجرای این سند فرصت خوبی برای فعالان عرصه فناوری و انرژی خواهد بود تا با هم افزایی یکدیگر بتوانند از آخرین پروژه‌های روز برای به روزرسانی و بهبود شیوه‌های مدیریتی در مصرف انرژی و همچنین تولید و توزیع انرژی فعال باشند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه دنیا به سمت استفاده بهینه از منابع در حال حرکت است، تصریح کرد: ما در شرایط فعلی با چالش‌ها و تحریم‌های مختلفی مواجه هستیم و بایستی استفاده بهینه از منابع در چارچوب اهداف اقتصاد مقاومتی دنبال شود. امروزه دنیا به سمت استفاده از اقتصاد مشارکتی حرکت می‌کند و ما نیز باید از منابع در اختیار خود استفاده بهینه‌‌تری کنیم.

وی وزارت نیرو را دارای یک شبکه بسیار گسترده و خوش ساخت به لحاظ ساختاری دانست و گفت: اجرای شبکه ارتباطی با استفاده از ظرفیت شبکه توزیع و انتقال انرژی یکی از راه‌کارهای مدیریت هزینه است و از سرمایه گذاری جدید در این بخش جلوگیری خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بر اساس سند یاد شده دو طرف توافق کرده‌اند تا در یک چارچوب مشخص چگونه از ظرفیت‌های شبکه توزیع و انتقال انرژی در کشور در راستای خدمات رسانی در حوزه ارتباطات استفاده کنند. از طرفی معاونان دو وزارتخانه نیز مسئول تشکیل کمیته راهبری و اقتصادی هستند تا با استفاده از توان بخش خصوصی بتوانند ظرفیت‌های ارائه شده از سوی دولت را وارد حوزه عملیاتی کنند.

آذری جهرمی اضافه کرد: براین اساس در نخستین گام یک کارگاه آموزشی میان فعالان صنعت برق، ارتباطات و اینترنت اشیا برپا شده و نحوه اجرای سند یاد شده تشریح خواهد شد.

وی ضمن دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و دانش بنیان کشور برای ورود به این عرصه، خاطرنشان کرد: منابع ما نیز بخشی از منابع خود را در حوزه ارتباطات و پست بانک برای اجرای پروژه‌های این سند و توسعه اهداف وزارت نیرو در حوزه هوشمندسازی اختصاص خواهیم داد.

 

هوشمندسازی شبکه انرژی کشور تا سه سال آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد پایلوت کوتاه مدت این طرح در کمتر از یک سال سال اجرایی شده و در ظرف سه سال آینده نیز بخش قابل توجهی از شبکه انرژی کشور هوشمند خواهد شد تا خدمت جدیدی را برای مردم و کشور به ارمغان آوریم.

آذری جهرمی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در ایام پیک تابستان امسال تمام توان خود را برای خدمات رسانی به مردم به کار گرفته است، تصریح کرد: مطمئنا با تدابیر اندیشیده شده از سوی این وزارتخانه و همچنین حمایت جدی دولت از این شرایط عبور خواهیم کرد و در سال آینده شرایط امسال را تجربه نخواهیم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: