اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 17 July 2018
نوبخت اعلام کرد:
سخنگوی دولت از اختصاص ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به منظور ایجاد اشتغال و تامین مسکن خبر داد.

اختصاص ۶۵ هزار میلیارد تومان برای بازسازی بافت‌های فرسودهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود با اشاره به اینکه در روز یکشنبه 24 تیر آیین نامه اجرایی تبصره 18 برای ایجاد اشتغال زنان، جوانان و دانش آموختگان دانشگاه ها تصویب شد افزود: براساس این تبصره مقرر شد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی از طریق اجرای 14 برنامه در بخش اقتصاد مقاومتی اجرا شود.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه ای که هم اکنون رئیس جمهور با شهرداران و استانداران شهرهای بزرگ دارد قرار شد 65 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه برای ایجاد شغل برای 300 هزار نفر در بخش ساخت و ساز مسکن اختصاص یابد.

وی گفت: براساس این مصوبه سه هزار میلیارد تومان از مجموع این سرمایه از محل تبصره 13 تامین می شود و پنج هزار میلیارد تومان دیگر از محل هدفمندی یارانه ها اختصاص می یابد.

سخنگوی دولت افزود: مقرر شد 12 هزار و 400 میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات عمرانی برای تامین سرمایه طرح بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری تامین شود و علاوه بر این از صندوق توسعه ملی نیز 15 هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

نوبخت گفت: 30 هزار میلیارد تومان مابقی این تسهیلات با مشارکت نظام بانکی کشور تامین خواهد شد که جمعا 65 هزار و 400 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: در جلسه ایجاد اشتغال با ساخت و ساز بافت های فرسوده قرار است 200 هزار مسکن در بافت فرسوده شهرهای بزرگ نوسازی و بازسازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تا پیش از این قرار بود صدهزار واحد مسکونی جدید ایجاد شود که در این جلسه برای ایجاد اشتغال در کشور این تعداد به 200 هزار مسکن افزایش یافت.

نوبخت درباره چگونگی اجرای طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده در شهرهای بزرگ گفت: تا پیش از این در طرح قدیمی نوسازی بافت های فرسوده فرد تسهیلات را دریافت می کرد و به صورت انفرادی و از کوچه های تنگ و باریک ساختمان های بلند و بی قوار می ساخت که اگر حادثه آتش سوزی و یا زلزله ای در آن جا اتفاق می افتاد شرایط امدادرسانی را مشکل می کرد اما در مصوبه جدید یک محله بازسازی می شود یعنی تمام محله قدیمی تخریب و براساس نقشه شهری استاندارد با لحاظ کردن بخش های خدماتی و خیابان بندی مناسب به طور کامل نوسازی می شود.

وی افزود: افرادی که مالک خانه های قدیمی هستند 50 درصد خانه های بازسازی شده را تحویل می گیرند و 50 درصد باقیمانده متعلق به فردی است که به عنوان توسعه گر تسهیلات بانکی دریافت کرده و این بافت را ساخته است.

سخنگوی دولت گفت: دولت برای اینکه این خانه ها به فروش برسد تقبل کرده است تا 50 درصد از مسکنی که فرد توسعه گر ساخته است را با سود بانکی 6 درصد به کسانی که خانه اولی هستند بفروشد به این ترتیب ملک روی دست فرد سازنده نخواهد ماند.

نوبخت گفت: صنعت ساختمان از جمله صنایعی است که تمام مواد آن از آجر و سنگ و مصالح ساختمانی داخلی است و حتی با کیفیت تر از نمونه خارجی است بنابراین هیچ ارتباطی به تحریم و تهدیدات ترامپ ندارد و علاوه بر اینکه یک روش حمایت از کالاهای ایرانی است، اشتغالزاست.

وی تصریح کرد: اگر دولت برای رونق صنعت ساختمان و ایجاد اشتغال کاری انجام ندهد آن وقت قابل شماتت است.

سخنگوی دولت گفت: اگر دولت برای اجرای این طرح اقدام نکند بیش از همیشه در برابر ملت و تاریخ احساس شرم خواهد کرد .

نوبخت از دستگاههای اجرایی ذیربط به ویژه وزارت راه و شهرسازی خواست برای اجرای طرح بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری با همکاری بخش خصوصی وارد عمل شود.

وی درباره تاثیر مطلوب اجرای این طرح افزود: به جای اینکه واحدهای مسکونی را در بیابان ها و مناطق خارج از شهر ایجاد کنید و مردم را در این مناطق ساکن کنید و ناچار شوید خدمات رسانی از جمله آبرسانی انجام دهیم با نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده علاوه بر ایجاد اشتغال و خانه دار کردن مردم کار مقاوم سازی بافت ها در برابر زلزله را نیز انجام دادیم.

 مشکلات وجود دارد، اما وضع کشور مطلوب است

سخنگوی دولت گفت: در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می دهد، ارز بالا می رود، همه خبردار می شوند و شاقول ها با آن تنظیم می شود، همه مطلع می شوند، اما وقتی کار خوبی صورت می گیرد، اطلاع رسانی نمی شود.

محمدباقر نوبخت افزود: وضعیت بد نیست، بله مشکلات وجود دارد، اما وضع کشور مطلوب است و بد نیست، ولی نمی دانم چرا برخی اصرار دارند که «نمی توانیم».

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و قرار شده است ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار شرکت های صنایع خودرو قطعه وارد کنند؛ دولت هم از طریق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمین می کند و این شرکت ها در داخل کامیون و اتوبوس تولید خواهند کرد که خود می تواند تولید اشتغال کند.

نوبخت کاهش میزان مصرف سوخت و کمک به کاهش آلودگی هوا و اشتغالزایی را از مزایای طرح نوسازی ناوگان درون و برون شهری برشمرد.

وی ادامه داد: در ۱۰۷ روز گذشته از سال، مجموع دریافت مالیات و فروش اسناد و اوراق مالی و فروش نفت نسبت به سال قبل ۶۱درصد بیشتر است.

نوبخت افزود: بیشتر درآمدها یعنی ۶۸درصد در بخش فروش نفت است و مالیات گمرک نیز فقط ۵ درصد را شامل می شود.

سخنگوی دولت گفت: در سه ماهه اول امسال به جای ۲میلیون و ۱۰ هزار بشکه، ۲میلیون و ۵۵۰هزار بشکه نفت فروخته ایم


نام:
ایمیل:
* نظر: