اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 16 July 2018
انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران اعلام کرد: با دستور فوری مسئولان وزارتخانه های بهداشت و رفاه یکی از پرمصرف ترین داروهای بیماران پیوند کلیه که در ماه های اخیر با رشد دو برابری قیمت رو به رو شده بود، از امروز در داروخانه های کشور به صورت رایگان توزیع شد.

داروی بیماران پیوند کلیه رایگان شد

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، داریوش آرمان، رئیس این انجمن در روزهای گذشته نسبت به مشکلات جدی بیماران پیوند کلیه برای تهیه این داروی گرانقیمت که در ماه های اخیر با رشد دو برابری قیمت رو به رو شده بود، هشدار داده بود.

وی با اشاره به اقدام به موقع وزارتخانه های بهداشت و رفاه در پیگیری این موضوع گفت: با توجه به مشکلات جدی که افزایش قیمت داروی «راپامیون» برای بیماران پیوند کلیه به وجود آورده بود، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اقدامی انسان دوستانه دستور توزیع رایگان این دارو را دادند و از امروز این دارو در داروخانه های سراسر کشور در دسترس بیماران پیوند کلیه قرار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم این روند ادامه یافته تا بخشی از مشکلات هزاران بیمار پیوندی برطرف شود. همچنین انتظار داریم وزرای بهداشت و رفاه تدابیری اتخاذ کنند تا سایر داروهای پرمصرف این بیماران نیز با قطع فرانشیز به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد تا گوشه ای از مشکلات مالی این افراد کاهش یابد.

بر اساس اعلام انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، داروی «راپامیون» تولید داخلی ندارد و بر اساس فاکتورهای موجود این دارو در اسفند ۹۶ به قیمت ۱۱ هزار تومان به فروش می رسید که سهم بیماران پیوندی از این رقم هزار تومان بود. با توجه به اینکه هر بیمار پیوندی باید روزانه ۲ عدد از این قرص مصرف کند بنابراین بیماران ماهیانه مبلغ ۶۰ هزار تومان برای این دارو تا سال گذشته هزینه می کردند.

این انجمن گزارش داد: پس از تعطیلات نوروز امسال، قیمت این دارو چند برابر شد و به دلیل اینکه شرکت های بیمه حاضر به افزایش پوشش خود نشدند سهم بیماران ماهیانه به ۳۲۴ هزار تومان افزایش یافت که نشان دهنده رشد دست کم ۳۰۰ درصدی هزینه دارو برای بیماران است.

بر اساس اعلام انجمن حمایت از بیماران کلیوی حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش این انجمن است و سالانه خدمات لازم برای انجام ۲۵۰۰ عمل پیوند کلیه را انجام می دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: