اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 16 July 2018
سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت گفت:وقف های علمی در گذشته صورت گرفته است، اما درخواستی که از واقفین محترم داریم این است که به سمت وقف‌های پژوهشی واقدامات پیشگرانه هدایت شود.

مردم نگرانی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی در نشست خبری درپاسخ به خبرنگار عصرپرس در ارتباط با پدیده فرهنگی وقف در حوزه های علمی و پژوهشی گفت: درکشورهای غربی قسمت عمده‌ای از تامین اعتبارات تحقیقاتی خودرا درزمینه‌های علمی و پزشکی از همین منابع تامین می کنند که تاثیرات بسزایی در رشد علمی دنیا داشته است.

وی افزود: در کشور ما هم وقف های علمی در گذشته، صورت گرفته است، اما توصیه ما به واقفین محترم این است که به سمت وقف‌های پژوهشی واقدامات پیشگرانه بروند.

حریرچی در ارتباط با تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: مدیران حوزه سلامت با تلاش مؤمنانه به شدت در حال فعالیت بوده تا کمترین آسیب در تحریم‌ها  متوجه مردم باشد.

وی افزود: در سال 91 و 88 با توجه به تحریم‌ها تورم دو رقمی و بالای 30 درصد ایجاد شد که عدم اولویت قرار دادن حوزه سلامت سبب شد شرایط خطیری در این حوزه برای مردم ایجاد شود و پرداختی از جیب مردم 54.8، 58.2، 56 و 54.8 درصد کل هزینه‌های سلامت شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از سال 50 تا 90 وضعیت مشابه سایر کشورها بوده که این مسأله به دلیل افزایش امید به زندگی و شیوع سالمندی بوده است همچنین کنترل بیماری‌های غیرعفونی، افزایش بیماری‌های غیرواگیر، گسترش شهرنشینی، ظهور تکنولوژی‌های تشریفی، افزایش انتظارات مردم و ... سبب شد هر سال شاهد افزایش استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی باشیم.

 

کاهش بهره‌مندی از خدمات سلامت در سال 91 و 92

حریرچی اضافه کرد: در سال 91 و بخشی از سال 92 برای اولین بار بهره‌مندی از خدمات سلامت نسبت به سال قبل کاهش داشت و علت آن تورم شدید، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، همچنین بیکاری قابل توجه بود. بنابراین افراد فقیر، متوسط و متوسط به بالا درآمد خود را صرف هزینه‌های دیگری غیر از حوزه سلامت می‌کردند.

وی گفت: در چنین شرایطی اگر نظارت اعمال نشود به صورت مضاعف قدرت خرید مردم در حوزه سلامت کاهش می‌یابد و کاهش بهره‌مندی از خدمات سلامت و کمبود درآمد ارائه‌کنندگان خدمت را همچون سال 91 شاهد خواهیم بود.

 

80 درصد از پرداختی جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدمات سرپایی

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: بررسی هزینه خانوارهای در حوزه بهداشت و درمان نشان می‌دهد 20 درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدمات بستری، 80 درصد مربوط به خدمات سرپایی، 30 درصد مربوط به داروی سرپایی و ملزومات مصرفی پزشکی و 20 درصد در حوزه دندانپزشکی ، همچنین 15 تا 16 درصد مربوط به خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی است.

حریرچی گفت: با توجه به حجم بالای مالی و تنوع خدمات سرپایی و همچنین شرایط اقتصادی ضروری است که با کمک پزشکان، دندانپزشکان، همکاران آزمایشگاهی، تولیدکننده و واردکنندگان دارو و همچنین داروسازان برنامه‌ریزی‌هایی برای کنترل هزینه‌های سرپایی و در نتیجه عدم فشار بر فقرا باشیم.

 

تشدید نظارت وزارت بهداشت بر داروخانه‌ها و مطب‌ها

وی تأکید کرد: افزایش نظارت و برخورد با متخلفین مدنظر قرار گرفته و مردم می‌توانند از طریق سایت غذا و دارو، تلفن 197 و یا مراجعه به مراکز قضایی و یا تعزیرات شکایات و انتقادات خود را از فعالیت داروخانه‌ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی اعلام کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سه گروه مختلف در هر شهر برای نظارت بر داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته‌ایم و تخلف مطب‌ها به ویژه در حوزه ویزیت سرپایی و اقدامات پاراکلینیکی مجاور آن نیز مدنظر است و در واقع نظارت‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع توریسم‌درمانی اظهار داشت: اختلاف قیمت ارز و شرایط ارزی یک مشکل است ولی در برخی جنبه‌‌ها فرصت ایجاد کرد که دو فرصت خوب آن یکی گسترش توریسم درمانی و دیگری صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی است.

 

ارز دولتی فقط برای بیماران ایرانی

وی افزود: در مورد ارائه خدمات ارز دولتی منحصراً برای بیماران ایرانی است البته افغانستانی‌های مقیم ایران شرایط خاص دارند ولی توریسم‌های درمانی سوبسید نمی‌گیرند.

حریرچی تأکید کرد: محدودیت لازم در بیمارستان‌های دولتی اعمال شده و جایی که بیمار ایرانی نیازمند خدمات درمانی است توریسم را به بخش خصوصی سوق می‌دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی در ارتباط با خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان امام خمینی (ره) و اینکه گفته می‌شود این دستگاه تا زمستان امسال تعمیر نمی‌شود، گفت: دستگاه تجهیزات پزشکی ممکن است هر روز با مشکل مواجه شود ولی رئیس سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی هر صبح از ساعت 7 تا 9 و همچنین وزیر در این زمینه اختصاصی جلسات متعدد برگزار می‌کنند ولی باید توجه داشت که جایی که تجهیزات باید بخریم حتماً این کار را انجام می‌دهیم.

وی گفت: اقدامات متعددی برای تأمین قطعات این تجهیزات داریم البته این مسأله به عهده شرکت‌های واردکننده است و ما از شرکت‌ها به دلیل انجام ندادن وظیفه اصلی خود در این شرایط ارزی گلایه‌مندیم.

 

وزیر بهداشت کلمه طوفان را برای تحریم‌ها با دقت انتخاب کرد

حریرچی در ادامه با بیان اینکه منظور وزیر بهداشت از طوفان در تحریم‌ها یک مسأله گذرا است که می‌آید و می‌رود، گفت: تحریم‌ها ممکن است آسیب جدی وارد کند ولی باید آماده بود تا آسیبی در این زمینه وارد نشود و آسیب‌های احتمالی را نیز ترمیم کنیم.

وی گفت: کلمه طوفان با دقت توسط ایشان انتخاب شد ولی آن را تعبیر به بحران کردند همچنین ما در این شرایط احتیاج به آرامش روانی، امید به آینده، تدبیر مناسب و اعتماد به دولت داریم. بنابراین باید توجه داشت که هر چیزی را نباید به تحریم‌ها نسبت داد.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: خودروی صفر هم که هر جای دنیا خریداری شود احتمال خرابی دارد و هر چیزی را نباید به تحریم نسبت داد. از سال 64 بنده در بیمارستان امام خمینی (ره) تاکنون چه در دوران دانشجویی، چه استادی رفت‌و آمد داشته و هرازگاهی دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن آن به مشکل برمی‌خورد و نباید آن را به تحریم‌ها ربط داد.

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی بحران در حوزه سلامت را از مدت‌ها قبل هشدار داده‌اند و چرا وزارت بهداشت برنامه‌ای نیاندیشیده است، گفت: باید توجه داشت در مورد استفاده از یک پروتز به یک نفر تذکر داده می‌شود و بلافاصله 4 مصاحبه توسط این افراد انجام می‌گیرد که کل بهداشت و درمان در بحران است. یا مثلاً برای راه‌اندازی داروخانه برخی می‌گویند محدودیت‌ داروخانه‌ها را بردارید و برخی از جمله قدیمی‌ها با راه‌اندازی داروخانه جدید مخالفند.

 

مردم نگران دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینک این وزارتخانه تدابیر متعددی برای مقابله با تحریم‌ها دارد،‌گفت: کسی فکر نکند که ما بی‌تدبیر هستیم ولی نمی‌شود این کانال‌ها و تدابیر را اعلام کرد و به قول آقای زنگنه راه دور زدن تحریم‌ها را نمی‌توان گفت، ستادی چند صد نفره در ایران برای تحریم‌ها کار می‌کنند و ما به مردم اعلام می‌کنیم که نیازی نیست در  حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نگران باشند.

حریرچی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز گذشته گفت:‌ ایشان اعلام کردند که همه به دولت اعتماد کنند و توانایی آن را فزاینده تأکید کنند همچنین ایشان گفتند که من می‌دانم شماها از پس بحران برمی‌آیید.

 

واکنش وزارت بهداشت به انتخاب گزینشی رسانه‌ها

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا اخیراً روابط عمومی این وزارتخانه در انتخاب رسانه‌ها برای پوشش برنامه‌ها گزینشی عمل می‌کند، گفت:‌ این چنین نیست و به طور مثال در جلسه رؤسای دانشگاه‌ها بیش از 200 نفر رئیس، تعداد زیادی معاون و افراد دیگر حضور داشتند و با توجه به محدودیت مکانی نمی‌توانیم از همه برای شرکت در جلسه دعوت کنیم و 100درصد رسانه‌ها را در نظر گیریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه اگر محدودیت جا و مکان برای وزارت بهداشت وجود دارد، چرا فقط رسانه‌های همسو برای پوشش برنامه‌ها دعوت می‌شوند،‌گفت: این چنین نیست و خبرگزاری فارس منشأ انقلابی داشته و حتماً همسو با وزارت بهداشت است.

 

نگرانی برای طاعون انسانی وجود ندارد

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شیوع طاعون حیوانی در کرمان و اینکه آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای در این زمینه دارد یا نه گفت: تدابیر لازم بین انسان و محیط زیست انجام شده است و هیچ نگرانی در مورد طاعون انسانی نداریم چرا که طاعون انسانی طی چند دهه گذشته تا کنون ریشه‌کن شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: